Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, July 5, 2012

Ayam Kampung Masak Lemak Cili Padi..

Bismillahirohmanirohim...

Assalamualaikum...

Salam Nisfu Syaaban buat semua pengunjung blog... Pasti ramai yang puasa hari ni kan...

Maaf ye... kita tayang gambar makanan...tapi manalah tau boleh dijadikan inspirasi untuk menu berbuka nanti...

Kelmarin... sebelum ke Jakarta... balik kampung...

Bapak pesan suruh singgah rumah bapak sebab bapak dah sembelih ayam kampung...

Banyak dah ayam yang bapak sembelih...sebab bapak geram ada orang curi ayam... sayang ayam yang dah besar dan boleh dibuat lauk tu dicuri orang.

Aku selalu cakap bapak...jual ler... tapi bapak takmo...bapak kata dia sembelih untuk anak2...

Jadi sebelum balik aku dah beritau bapak...aku nak balik kampung...jadi bapak dah sembelih ayam tu untuk aku...

Bapak kata dia dah siap proses... potong...?  Aku yang kena potong sendiri...Ah !!... tak kesah...sebab bukan tak biasa potong ayam...

Inilah dia ayam seksi yang aku nak masak kelmarin...Masak lomak cili api...sodappp!!


Dulu masa aku kerja kat pejabat Pertanian... ada sorang kakak kesayangan aku yang rapat sangat dengan aku... ajar pada aku... kalau nak masak lomak cili apa orang nogoghi...diorang tak guna bawang...

Jadi... inilah bahan2 yang aku gunakan...

Bahan-bahan...

Ayam kampung seekor
Cili padi - 15-20 biji...terpulang kalau nak pedas bolehlah dilebihkan...
Serai sebatang atau dua... (kalau kecil)
Ubi kentang - 3 biji (potong 4)
Serbuk kunyit... (kalau ada kunyit hidup lagi sedap)
3-4 helai daun limau purut.
Santan kelapa  dari sebiji kelapa... (aku guna santan kotak yg kecik tu)



Tumbuk cili padi... bersama sedikit garam...supaya cili cepat lumat.  Masukkan serbuk kunyit.  
Ketuk serai...

Masukkan dalam kuali bahan2 yang ditumbuk bersama serai dan ayam tadi...
Gaul ayam dengan cili tadi... didihkan sekejap...jgn lupa masukkan sedikit air.
Bila ayam dah hampir empuk masukkan ubi kentang yang dah dipotong...

Bila kentang dan ayam dah empuk... masukkan santan... biar mendidih sekejap... masukkan 2 keping asam gelugor... 

Kacau perlahan2 atas api yang kecil..

Sebelum diangkat... potong masukkan tomato yang dipotong 4... dan 3 helai daun limau purut...

Jangan lupa masukkan garam dan sedikit gula atau perasa...

Sedia untuk dimakan...Yum yum... 



Yang ini pulak...telur ayam yang terdapat dalam perut ayam tu... dulu kalau kat kampung arwah mak kalau dpt telur ni diorang masak sekali...tapi aku tak tau nak buat apa...



Jadi aku buang je...sayang jugak tgk banyak telur tu dibuang...

Issykkk!!  Tak boleh makan lah... kolesterol tu...



...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

14 comments:

Kesuma Angsana said...

klau saya ayam kampung suka wat rendang... mmmag best !

Sari Yusa Ibrahim said...

alamak! sayangnya telur tu dibuang, sy sukaaaaaaa :-(

saya pun ada belajar masak lemak cili api org nogori, sodap!!

Irfa said...

saya tak penah masak ayam kampung.
pandai makan je..sbb saya rasa cam susah je nak lembutkan ayam tu.
hehe

dah lama x tgk telur ayam yg baru ambik dr dalam perut dia..dulu2 penah la

tq fr resepi

Zareda Norman said...

sedapnya.. Zar klu balik kg mmg pow ayam kg mak zar.. Buat rondang jer.. Telur tu pun masuk sekali.. :-)

aNIe said...

Kesuma...kalai direndang memang best...dagingnya kenyal

aNIe said...

Sari..akak tak tau boleh makan ke.idak..sebab dari dulu2 lagik kami.ditakut2kan tak boleh makan

aNIe said...

Irfa...memang suaah nak.lembutkan kalau dimasak tak cukup lama..nak.brjam tunggu empoknya..tapi sedap kan?

Akak pin dah lama tak.tgk telor tu

aNIe said...

Zar..ayam kampong.mmg terbaik..makan beketol2 pun tak jemu..

Sebenarnya telur tu kalau org dulu2 diorang makan..tp disebabkan kitorang ditakut2kan jgn mkn nanti mati masa mengandung kami jadi tak berani..sampai.sekarang tak pernah mkn...hehehe

Hilmirda Daud said...

sedapnya... dah lama tak mkn masak lemak ni. Ayam yg kat kg Amy tu susah nak tangkap... tidur atas pokok aje tak mau masuk reban. Pastu ada pulak yg ngaku ayam dia.

aNIe said...

Hilmirda...ayam2 akak tu takut kat bapak..kalau bapak dah tunggu petang2 kat belakang rumah berderet masuk reban..takut nak bantah nanti kena lastik..hahahah

Acik Erna said...

anie..sedapnya ayam kampung masak lomak cili api..kalau direndang lagi sedap kan

aNIe said...

Kak erna...ada balance masak.aritu dlm.peti sejuk nanti nak direndang pulak

cikceriacorner said...

wow akak..bestnye...nak try buatla..senang aje rupanye ye..hehhe..mekasih akak utk resepi ni..:)

aNIe said...

Sama sama cik ceria... kalau ada daging masam camni... lagik sedap...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails