Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Showing posts with label Kisah Keluarga. Show all posts
Showing posts with label Kisah Keluarga. Show all posts

Thursday, August 30, 2012

Rumah Shah Alam Tak Beraya...

Bismillahirohmanirohim...

Assalamualaikum...

Hari Raya keempat...aku dan anak2 telah kembali ke Shah Alam...

Sebelum itu sempat dah beraya di rumah ipar2 di Melaka...

Pada mulanya nak ikut jalan Port Dickson... sambil santai2... tapi bila anak dara aku lihat kat internet yang traffic kat highway tak jam... kami harung jugak lalu highway Plus petang tu.  Dan memang pun tak jam...cuma sesak dgn kenderaan sedikit...

Sampai je rumah... dah malam...

Aku letak semua barang2 yang dibawa balik dan membaringkan badan...

Phewwww !!  ...rasa lega bila dpt bergolek2 di rumah sendiri.

Keesokan harinya baru aku mula mengemas segala barang2 dan baju2 yang dibawa balik...

Nasib baik dah basuh separuh baju2 di rumah mertua... jadi taklah banyak baju yang nak dicuci...

Bila sampai je Shah Alam... dah rasa macam hari2 biasa ... takde apa2 yang baru yang boleh buat aku rasa ianya hari raya...

Cuma kuih2 raya yang berderet atas rak di dapur membuatkan aku tau...bahawa kita sedang beraya...

Aku memang tak buat kuih... cuma beli 2-3 balang kecil untuk anak2...

Tapi ianya jadi banyak sebab adik ipar yang beri... kawan2 bagi...

Hari2 aku tengok kuih2 tu...alahai... kalau nak harapkan aku yang makan alamat sampai tahun depan pun kuih2 tu ada lagik...

Kalau dipaksa makan hari2... mau kencing manis nanti...sebab banyak yang manis2...

Antara kuih2 yang jadi pilihan...dan rasanya akan habis dlm beberapa hari je...



Biskut Dahlia... pilihan si kecik aku...dia suruh aku beli satu balang
besar... hari2 dikeleknya balang ni di depan TV... dah hampir setengah balang habis dah


Ini ... aku yang punya... aku beli 2 balang... 1 balang dah habis aku makan sorang... 
hari2 aku duduk mengadap popia mini ni... memang favorite aku dari dulu...
mungkin balang ni esok lusa habislah...


Biskut suji... biskut ni anak dara aku yang beli... ianya menjadi kegemaran anak2... dulu kalau aku buat memang laku...Anak2 aku suka sebab rasanya yang berkerim ... masuk je mulut ilang...


Kuih samperit... kuih ni pun aku tak buat... ni balang kuih yang cik abang aku bawa 
balik.  Kuih samperit adalah all-time favourite anak2...


Lain2 kuih yang aku rasa akan habis sebelum tahun depan ialah... rempeyek (mesti aku yang habiskan)... tart nenas  (kesukaan si kecik selepas biskut dahlia).. dan dodol  (favourite cik abang)

Biskut2 yang lain... tak tau lagik bila akan habis...tahun depan kot...hehehhe




...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, August 29, 2012

Syawal 2012...

Bismillahirohmanirohim...

Assalamualaikum

Salam Syawal buat semua sahabat blog...

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI...

Ampun dan Maaf dipinta seandainya pernah terkasar bahasa... tersilap kata... tersalah komen membuatkan yang empunya blog berkecil hati....

Aku memohon maaf... dan dengan setulus hati aku juga memaafkan jika ada kesilapan2 yang pernah kita lakukan....

Lebih seminggu dah kita berhari raya... dan dunia blog aku sunyi sepi....

Laptop yang aku bawa balik semasa beraya di kampung selama seminggu duduk je dalam beg dia...

Balik ke rumah pun laptop masih dalam beg...sehinggalah semalam si kecik yang keluarkan laptop dari begnya.

Tak banyak yang hendak diceritakan... cuma rasanya kali ini Syawal aku lebih bermakna... Alhamdulillah...

Cuma terkilan dihati ini kerana niat hati untuk berjaga di malam 1 Syawal tak kesampaian... aku terlalu letih hingga terlena hampir waktu subuh...

Semoga umurku dipanjangkan hingga ke Syawal tahun depan untuk menyambut Ramadan dan Syawal dgn lebih bermakna dari tahun ini...

Aku berada di kampung sehingga 4 Syawal... kemudian aku kembali ke Shah Alam kerana anak dara aku mula bekerja pada hari Khamis dan Jumaat...

Jom layan gambar2 yang diambil


Bilik Mertua yang cantik berhias mcm bilik pengantin... 
Mil aku memang begitu cerewet ttg kebersihan tmpt tidurnya... memang katilnya sentiasa kemas dan cantik biarpun pada hari2 biasa....


Pagi2 lagi aku dan anak dara ku dah menyiapkan 
segala bahan2 untuk dimasak tengahari nanti


Ibu mertua pula dari jam 11 pagi dah duduk mengisi lepat pulut kegemaran cik abang...
Sampai naik semut2 kakinya mengisi 3 kg pulut...


Selesai zohor... kerja2 masak memasak bermula... itik masak asam pedas
Daging masak kari...


Rendang angsa dalam proses....

Raya tahun ni... juadah di rumah mertua adalah rendang itik...angsa dan ayam belanda. 



Anak2 bujangku di pagi raya....


Anak sulung ku bersama keluarga sampai lewat sedikit....


Si kecik Ziqri yang menjadi rebutan mak2 sedara...sehingga anak dara aku terpaksa
membawa dia masuk ke bilik agar cuma dia sorang je boleh kerjakan si comel ni...


Dah tak tahan kena gomol...


Leka menghisap jari...hehehe...

Seperti tahun2 biasa... aku balik ke rumah bapak setelah suamiku selesai bertugas di MITC...

Hari Raya kedua... aku dan cik abang sibuk ke majlis rumah terbuka... 

Raya ketiga dia dah tak larat dah utk ke rumah terbuka... kami cuma berkunjung ke rumah adik2 ipar...

Raya keempat... kami kembali ke Shah Alam...

Bila balik je ke Shah Alam ... suasana raya dah tak macam kat Melaka... sunyi sepi... macam hari2 biasa je....




...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Thursday, April 26, 2012

Ole-Ole... dari Pantai Timur...

Assalamualaikum...

* sebelum membaca entry ni... aku nak kena beritau... kalau aku menggunakan ( ' ) itu bermakna perkataan double u... sebab laptop aku dah giler...hehehe...

Pagi tadi... aku sarapan sata...

Sata Kemamang yang dibeli oleh anak dara untuk ibunya yang memang suka makan sata.

Sebelum dia bertolak ke Kelantan minggu lepas aku dah pesan dia...

'Jangan lupa beli sata Kemamang...'

Memang dia tak lupa... sebab dia pun suka...

Sata tu hari ni aku terpaksa goreng... maklumlah dah disimpan dlm petisejuk selama 2 hari...

Sayang nak buang... jadi aku buka daun pisang tu aku buat 'deep fry'

Jadi sebelum makan terpaksalah aku picit-picitkan dengan tissu biar minyaknya keluar...

Selain dari sata... dapat ... keropok lekor... yang paling best... dia ba'ak balik budu.  Dulu aku pesan dia beli budu cap 'au... tapi kali ni mak pada ka'an Ude bekalkan budu Ketereh.. sebab katanya budu cap Ketereh lagi sedap...

Tapi selalunya aku kalau makan budu tak boleh makan hari2... samalah kalau cincalok...aku tak boleh makan kerap sgt... nanti tekak aku rasa kering dan mula batuk...mungkin sebab masin kot...dan aku kurang minum air...

Nampaknya... stok budu aku bolehlah sampai 3-4 bulan... sebab yang tukang makan... aku dengan Ude je.. yang lain2 tak suka... tapi aku kalau makan budu... aku buat macam kicap... tuang aje kat nasi...sebab ia menambah perisa pada makanan... tak perlu hiris ba'ang atau cili... tapi kalau ada ba'ang dan cili memang lagi sedap...!!



Selain daripada ni... aku dpt sehelai baju maxi batik.. jadikanlah 'alau sehelai...

Tetiba... terasa ingin nak pergi Kelantan... rasanya aku pernah ke sana sekali je dulu... semasa menghantar adik aku bertandang pd majlis perkah'inannya... dan selepas itu aku langsung tak sempat ke sana lagi...

Mesti dah banyak yang berubah....




...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Monday, April 23, 2012

Kari Ayam...

Asalamualaikum...

Rasanya dah lama aku tak masak kari ayam...

Sejak pergi berubat dengan Uncle Akupuntur tu ... memang aku cuba elakkan makan ayam.

Kalau makan kat kedai pun ada ketul2 ayam...aku amik 2-3 ketul je... yang lain untuk si kecik aku.

Lama kelamaan... rasa kesian kat anak2 yang memang suka makan ayam...

Jadi kelmarin... pergi kedai... beli ayam.. beli ubi kentang...

Anak tanya ibu nak masak apa..?


'Ibu ari ni nak masak kari ayam...'

'Yessss...!!'

Aku memang dah lama tak masak lemak... santan kotak kat rumah aku cuma ada 2 kotak tu pun dah lebih sebulan aku simpan.

Kelmarin semasa balik Melaka...aku berkunjung ke rumah ipar yang sama2 berubat dgn Uncle tu...

Dia masak lemak telur.. ikan dan belimbing buluh.  Tapi dia tak guna santan... sebab Uncle kata guna susu HL....

Tapi...aku teringat... kalau ikut sunnah Rasulullah s.a.w... jangan makan ikan atau daging bersama susu...

Jadi... yang mana nak ikut... cakap Uncle ke sunnah Rasulullah s.a.w.

Sudah pasti tanpa ragu2... aku memilih mengikut sunnah Rasululullah... s.a.w

Santan pun santanlah yang penting aku jarang makan santan...sesekali je....

Jadi tengahari tu... makan kari ayam ler kita sekeluarga dan aku makan kari ayam bersama cili jeruk bekal dari kampung.


Gulai kari dlm kuali...


Yummy...!!!


Hari tu balik kampung bapak bagi jeruk cili satu botol kecil...Bapak memang terer bab buat jeruk ni...tak de siapa boleh lawan ..sedap dan tahan lama..

Dah tanya bapak dah cara buat jeruk yang mantop & tahan lama...


...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Thursday, April 5, 2012

Akhirnya... Berakhirlah Penantian Itu...Alhamdulillah...

Assalamualaikum...

Semalam balik Melaka lagik... aduuuhhhh!!  Letihnya...

Tapi balik semalam kemudian balik semula ke Shah Alam ari ni tak terasa penatnya.. kerana... sampai je di Melaka... dapat cium pipi cucu...



Alhamdulillah... menantu ku telah selamat melahirkan anak sulongnya seorang bayi lelaki petang semalam...

Si kecik dilahirkan melalui pembedahan setelah beberapa jam di bilik bersalin...

Dengan berat 3.29kg... rasanya dialah yang nampak paling besar kat dalam nursery tu...

Anak ku bukan main gembira lagik... kejap2 diciumnya pipi si kecik...


Si kecik yang gembira sangat sebab sekarang dia dah jadi Paksu...

Bukan dia je yang gembira tak terkata... malah kesemua yang datang melawatnya... maklumlah... ini adalah cucu pertama bagi pihak aku dan juga di pihak menantuku.  Dia juga merupakan cicit pertama bapak... dan sekaligus adalah anak sedara pertama di sebelah keluarga aku.

Kalau di sebelah suami aku... memanglah dah ramai anak sedaranya...

Semasa si kecil dicium dan dibelai2 oleh ayahnya... sambil berkata seolah dia tak percaya kini dia telah menjadi seorang ayah...

Aku pun bertanya padanya....

'Sayang tak bila dah ada anak?'

'Sayang le...' sambil mencium lagi pipi si kecil...

'Tau pun sayang ye...dulu ayah kau masa ibu ibu lahirkan kau... sayang dia pada kau camtulah... bila dah besar... kena tegur sikit merajuk...'

'Yelah... dulu kecik2 sayang... dah besar mana ada sayang...'

'Abih kau ingat dah besar ni ayah kau nak kena timang2 kau ler... cium2 kau... belai2 kau...alah bucuk2. Hehehe... dah besar ni cara tunjukkan sayang lain... masa kecik dulu lain...'

Dia tergelak....

Selalunya camtulah kan... anak2 ni bila telah dikurniakan anak... barulah mereka tau betapa kita dulu  mak ayah menyambut mereka dengan penuh kasih sayang...

...dan sehingga sekarang... kasih sayang itu tak pernah berkurang...cuma cara menunjukkan sayang itu berlainan...



...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Thursday, March 8, 2012

Menunggu Hari...




Tengok je gambar kat atas... dengan tajuk entri pasti dah tau apa yang ku tunggu kan...?

Dah tak lama lagi... Insyaallah awal atau pertengahan April...

Teruja sangat sebab maklumlah yang pertama....

Bukan untuk sebelah aku je yang pertama... tapi untuk sebelah besan aku juga yang pertama.

Jadi memang kedua-dua keluarga begitu tak sabar menanti hari tersebut.

Tapi...semalam dapat berita yang besan lelaki aku dimasukkan ke hospital... masuk ICU... kerana berbagai komplikasi.

Dah lama bapa pada menantu aku ni sakit... tapi 2 minggu lepas dia dimasukkan ke hospital di kucing...kemua anak2nya memohon pihak hospital untuk memindahkan bapa mereka ke Melaka.

Seminggu di sini... duduk bersama anaknya... semalam tetiba jantungnya menjadi begitu lemah...tekanan darah pun terlalu rendah...lalu dia dibawah ke hospital berdekatan...

Semalam juga aku balik ke Melaka untuk menjengah keadaan cik besan aku...setelah melihat keadaannya yang begitu lemah serta segala tiub yang berada ditubuhnya... aku hanya dapat berdoa semoga kesihatannya bertambah baik....

Yang membuat aku belas mendengarnya ialah bila menantu aku berkata padaku dia memberitau bapaknya ...supaya kuatkan semangat dan bertahan ... tunggulah sehingga baby lahir...

Sedih mendengar kata-kata menantu ...aku cuma dapat menyedapkan hatinya...

'Kita berdoa ye...semoga bapak akan beransur pulih... jgn sedih sangat... sebab segala apa yang terjadi dah tertulis... apa yang kita patut lakukan sekarang ialah berdoa...agar keadaan bapak menjadi bertambah baik...'

Buat semua kawan-kawan dan pengunjung blog aku... mohon sama2 doakan agar kesihatan besan aku (Ibrahim ) menjadi bertambah baik... dan beransur pulih...



...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Friday, December 16, 2011

Tahniah Buat Suamiku...




Malam ini... cik abang aku sedang berada di sebuah hotel...

Untuk menerima Anugerah Khidmat Cemerlang ....

Tahniah buat cik abang...

Semoga dengan anugerah yang diterima itu akan menjadi pembakar semangat untuk cik abang berkerja lebih gigih dan dedikasi....

Sebagai isteri... aku kenal siapa suamiku...

Cik abang memang 'workhoholic'...baginya kerja adalah amanah ALLAH yang wajib dilaksanakan...

Maka dia bekerja bersungguh2 kerana katanya dia tak mau membawa rezeki yang tidak berkat untuk anak dan isterinya.

Sejak berkahwin dengannya aku mengenali cik abang sebagai seorang yang amat tekun bekerja...

Baginya kerja yang boleh dibereskan segera akan dibuat cepat...dia tidak mau kerjanya bertindan...

Katanya kerja yang bertangguh takkan menjadi...

Mendapat anugerah tersebut adalah sebagai bonus ... kerana aku tau dia bekerja bukan untuk itu semua...

TAHNIAH sekali lagi buat cik abang....

Aku beserta anak-anak sentiasa berdoa untuk kesejahteraan dan kejayaannya...serta segala apa yang dilakukan diberkati ALLAH...

Semoga kakitangannya... orang2 bawahan yang tidak suka dengan cara dia bekerja (cik abang aku bukan jenis pekerja 9 am - 5 pm ...hampir tiap hari dia menghabiskan lebih 12 jam berada di pejabat membereskan kerjanya...dan dia akan datang ke pejabat pada Sabtu dan Ahad jika perlu ) akan dapat menyesuaikan diri dengannya.

Sikapnya yang tegas di pejabat adalah untuk memastikan segala tugasan yang diberi akan dilaksanakan sebaik mungkin...

Biarpun tegas di pejabat... tapi di luar dia adalah seorang sahabat bagi kakitangannya ... barangsiapa yang mengenali dia secara dekat akan kenal hatibudinya....





...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Tuesday, November 1, 2011

Memancing...

Kelmarin anak dara aku Ude pergi memancing dengan kawan2nya...

Nampaknya dia dah ada hobi baru...

Aku pun suka jugak memancing...sebab masa kecik2 dulu selalu jugak ikut mak sedara memancing kat sawah..tapi sekarang takde orang nak bawak aku...

Masa dia balik tu... dia bawak beberapa ekor ikan kecil... ada 2 ekor ikan belida..


seekor ikan talapia...


dan seekor ikan keli


Semua gambar di atas adalah dari google images

Dia baru pertama kali tengok ikan belida...

Semua ikan yang dibawa balik kecik2 je...dlm 5 ekor  semuanya...

Masa dia tunjukkan aku ikan2 tu aku cakap...

'Dapat ikan keli sekor je...'

'Ha'ah...kawan ude dpt ikan besar2...'

'Dari pagi kau pergi sampai petang ni 5 ekor je...?...Ayah kau pagi tadi pergi sekejap je... dapat lapan ekor...'

Aku gelak2kan dia...

'Ibu ni... yang ni ikan fresh tau...kitorang dpt banyak... dah bakar & makan separuh tau...'

Memancing ni memang seronok bagi sesetengah orang...

Kalau yang dah terkena penyakit giler memancing tu... kadang tak ingat rumahtangga....

Beberapa hari lepas... Ude pergi memancing lagik...

Kali ni dapat bawak balik 2 ekor ikan besar...

Patin dan pacu...


Memula ingatkan dia yang pancing...

Bila aku tanya... dia kata ada abang kat tempat memancing tu bagi dia patin tu...

Ikan pacu ni pulak... baru pertama kali aku nampak...

Masih ada lagik dalam petisejuk tu... Patin tu dah pun aku masakkan asam pedas daun kesum...tapi ikan pacu tu agak2nya masak apa sedap eh...?


...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Monday, September 26, 2011

Al-Fatihah buat Makcik....





Gambar hanya hiasan...ehsan google...


Selang beberapa hari selepas membuat entry tentang kasih sayang ibu pada anak2...aku menerima berita sedih....

Adakah entry lepas adalah gerak hati ku...?  Ntah....

Tapi hari Jumaat lepas aku kehilangan makcik...isteri pada bapak yang telah 17 tahun hidup bersama bapak.

Dialah yang telah menjaga bapak setelah setahun arwah mak meninggalkan bapak...

Dia bagai tempat kami mencurah kasih .... tempat cucu2 yang tidak sempat berjumpa dengan nenek mereka sebenarnya menumpang sayang..

Selama 17 tahun menjadi peneman bapak... akhirnya dia menghembuskan nafasnya yang terakhir setelah 1 minggu tidak berdaya bangun dari katil...

Setelah terjatuh beberapa hari sebelum Hari Raya kelmarin....keadaannya bertambah teruk bila demam melanda...  Arwah bertahan dan terlantar di atas katil hanya seminggu ...dan  kembali kerahmatullah di sisi bapak.. pada 23hb September lepas

Mendapat berita jam 2 pagi... kami adik beradik bergegas pulang ... dan sampai di rumah bapak pagi Jumaat sebelum subuh...

Deraian airmata bapak membuat kami adik beradik begitu sebak....tak tertanggung rasanya bila melihat bapak bersedih...

Semasa jenazah dimandi dan dikafankan...aku..kak long dan Sya tidak dapat menahan airmata... terpandang2 dimata kami terkujurnya tubuh arwah mak... maklumlah jenazah arwah mak tidak dapat kami lihat disempurnakan di hadapan mata kami...

Setelah selamat dikebumikan...kami adik beradik berkumpul di rumah bapak..

Melihat wajah bapak...bagai melihat segunung kesedihan... 2 kali dia menghadapi kehilangan orang yang disayanginya...

Ketika aku tinggalkan rumah bapak semalam bersama kak Long ... Sya dan anak2 masih di sana...

Masih tertanya2 dalam hati aku... bagaimanalah nanti ketika Sya mula kembali bekerja ....

Tinggallah bapak bersendirian... untuk membawa bapak tinggal bersama kami memang amat mustahil.

Maklumlah orang tua...sukar untuk dia meninggalkan rumah...ayam dan segala yang dilakukan di rumah itu setiap hari...

Namun aku dan adik2 meninggalkan pesan pada sepupu2... dan jiran terdekat untuk menjengah bapak...selain dari adikku...  Abe yang tinggal di Melaka.

Alhamdulillah... jiran2 bapak di kampung begitu prihatin.  Ketika makcik sakit merekalah yang setiap hari bertandang bertanya kabar dan berziarah.  Begitu juga sepupu yang berdekatan rumah bapak... dialah yang akan datang menghantar semangkuk gulai untuk bapak berdua...

Dari kejauhan ini aku akan sentiasa mendoakan kesejahteraan bapak dan semoga bapak sentiasa berada dalam jagaanNYA...

Al-Fatihah untuk makcik Norliah... dan untuk arwah mak...semoga mereka semua ditempatkan dikalangan orang2 yang disayangi...Ameen...









...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, June 15, 2011

Nur Kasih & Kungfu Panda 2...

Cuti sekolah dah pun berlalu...

Ke mana percutian kawan2 semua...?

Aku?  Tak ke mana2... cuma balik ke Melaka... menemankan si kecik ke Karnival Upin Ipin...

Lepas tu duduk memerap di rumah...

Tapi aku puashati sebab...

Dapat menonton kedua2 filem yang aku suka... enjoy sgt...

Cuma... masa tengok Nur Kasih... aku hanya pergi dengan Fareez.  Ude bekerja... Farhan pulak malas nak layan cerita-cerita mcm tu... Jadi yang tinggal cuma Fareez... dia mau atau tidak aku kene heret dia jugak... sebab kalau sendirian memang aku tak lepas untuk pergi.

Nur Kasih memang filem yang aku tunggu2... membaca review dari blog2 membuatkan aku tak sabar2 nak pergi menonton...



Biarpun aku memang menanti filem itu...tapi terpaksa menanti hingga beberapa minggu baru aku dpt pergi...

Tapi... tgk dengan si kecik tu tak bestlah... sebabnya...

Bila aku tengah feeling2 sedih.... disiku2nya  tangan aku...

'Eh...hehehee...ibu nangis eh...' sambil menjengah muka aku dan sengeh2...tengok aku yang mula nak kluar air mata...

Kaco betullah budak tu... tak syok... nak feeling pun tak dapat...

Minggu berikutnya ... kami pergi tengok movie lagik.

Kali ini dengan cik abang dan Farhan sekali... cerita Kungfu Panda 2...



Ini filem kegemaran cik abang... masa Kungfu Panda 1 dulu pun dia yang ajak kami pergi...

Masa membeli tiket... tempat duduk dah banyak yang penuh...jadi aku ambil 'couple seat'

Suka sangat duduk couple seat... luas dan selesa sangat...

Anak2 aku betul betul enjoy menonton cerita tu.  Masih kelakar macam Kungfu Panda 1... tapi yang ini ada babak2 yang menyentuh hati lebih2 lagi adegan2 ketika dia bersama bapa angkatnya...

Filem ini amat sesuai untuk ditonton bersama keluarga dan bagi mereka yang inginkan hiburan setelah penat bekerja sepanjang minggu....





...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Thursday, May 5, 2011

Melaka... Shah Alam... Melaka...

Terasa berbulan tak update blog...

Bila dah berhenti menulis beberapa hari dan rasa malas datang menjengah alamatnya... jari jemari ini mula merasa berat untuk mengetuk kekunci laptop ni...

Amboi...ayat tak menahan...!! Hehehehe....

Okay... nak cerita aktiviti minggu lepas... dah basi kan...?

Tapi takpe... nak citer jugak... nak upload gambar jugak...

Khamis... aku balik Melaka.. bersama Farhan & Fareez...

Habis je Fareez rekording terus gerak balik... silap waktu ... org balik pejabat... adoyai... jem giler kat tol Bkt Jelutong...

Alhamdulillah... kami sampai Melaka lebih kurang jam 8 malam... ramai yang ada menunggu kat wad ICU tu...

Alhamdulillah... sehingga Sabtu keadaan mertua dah agak stabil...

Tengahari Sabtu... aku dan anak2 bertolak balik ke Shah Alam... sebab Fareez ade event kat SACC Convention Centre.  Majlis Pelancaran lagu baru Upin & Ipin...


Kita layan gambar je eh....




Acara kejutan untuk adik Asyiela Putri... sambutan Harijadinya...



Hero kecik aku dengan sepupunya dari Melaka yang ikut aku balik ke Shah Alam...


Makanan yang disediakan... ada murtabak... samosa... Mee Hoon... Ayam Goreng berempah... dan macam2 juadah sampingan... sedap...!!


Pak Aziz pun ade... tapi aku tak sempat bergambar dgnnya... dia sedang menyanyikan lagu terbaru Upin & Ipin.  Adnan Abu Hassan... Eddy Hamid pun ade... tapi tak amik gambar pun...sedang menjamah juadah... tak sempat nak bergambar...


Anak2 yatim juga dijemput .... sedang beratur menerima sumbangan yg disampaikan oleh kakitangan Les Copaque...



Butik U & I yang baru dibuka di SACC ... menjual segala barangan Upin Ipin yang Original...





Ada juga kek - kek Upin & Ipin yang dijual di Westside Bistro SACC Convention Centre... jadi pada sesiapa yang nak dptkan kek Upin & Ipin... bolehlah ke sana....

Selesai majlis petang tu... kami bertolak balik ke Melaka...sebab Ude tak menjengah nenek dia lagik...






...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, April 27, 2011

Apa apa Pun... Cik Abang Mesti Didahulukan...

Ber'facebook'... memang kadang2 berhantu.

Aku memang hantu facebook... hantu main game jugak.



Tapi... kalau kerja banyak yang perlu dibereskan... maka aku takkan buka facebook aku.. takut nanti melekat...



Nanti kerja ke mana...  aku ke mana..

Ada masa malam baru aku dpt mengadap facebook aku... itu pun sebab nak menjengah kengkawan sambil2 jengok 'ladang' dan 'cafe'... atau melawat kawan2 blog...

Kalau dlm Fb aku tu... memang ramai jugak yang cuma jadi kawan main game... giler main game kan?  Ada mat salleh... ade dari Mumbai.. ada dari ntah mana2... semua jadi kawan untuk main game.

Tapi... situasi jadi lain bila cik abang ade...

'Assalamualaikum kak anie...' suara sya... di hujung talian...

'W'salam... knp...?'  ...terus tanya kenapa kalau cik abang aku ade - takde nak bual panjang2 pon..

'Kau  kat mana?'

'Kat rumah...'

'Bukak facebook tak?'

'Ari ni cik abang aku ade... jadi... aku tak pergi ladang... cafe aku pun tutup...'

'Ohhh... patutlah senyap... cik abang kau ada... okay... Bye...'  pendek je bualnya... situasi biasa kalau cik abang ade...

Hehehehe....

Bila cafe kat facebook tutup bermakna aku sibuk di dapur aku sendiri.

Apa apa pun... cik abang mesti didahulukan... mesti dilayan tanpa berbelah bagi...

Facebook & Blog boleh tunggu... tak lari ke mana pun... cik abang tu nanti kalau tak dilayan... boleh lari... bahaya tu...!!!





...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails