Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, January 10, 2012

Hujung Minggu Di Kebun...

Hujung minggu lepas... aku dan si kecik mengikut Ude memancing di kebun bossnya...

Awal pagi dah bangun... goreng bihun...

Bawa segala macam peralatan memasak.. Ude yang siapkan dari malam...

Kami cuma berempat dlm kereta yang dipandu Ude.

Ke Tanjong Malim... tak jauh... cuma lebih 1 jam perjalanan...



 Sampai di rumah persinggahan...



Kalaulah penat memandu... pasti hilang rasa penat melihat pemandangan kolam ini...

Kocakan di air bagai menggamit mereka2 yang suka memancing untuk memasang umpan dan memlemparkan joran....



Ikan pertama yang terkena umpan...yang paling besar hari tu... tak taulah ikan apa ni... tapi ada yang kata ikan Tongsan....




 Ini pemilik joran tersebut... rileks je... orang lain bukan main seronok...tapi dia asyik menelefon...hahaha


Anak2 yang berehat di atas beranda rumah tersebut... ada yang dah berlengeng sebab panas... takde letrik... sambil bermain ipad....


 Ini kebun di belakang rumah... banyak sungguh pokok durian.. tapi dah abis musim... kalau tak boleh membedal durian...hahaha


 Ada pulak anak sungai di belakang rumah... jernih sungguh airnya... si kecik berkobar2 nak mandi...tapi aku tak bawa kelengkapan towel untuknya... janji pada dia... lain kali aje ye...



Laluan untuk ke anak sungai...


Rakan Ude ... Kamarol yang asyik dpt ikan belida je.... jenuh dia menanti ikan yg besar tak dapat2 sampai ke petang...


Menghidupkan api untuk membakar ikan yang dipancing tadi...


Sebelum balik joran Ude disentap ikan... ikan talapia ... besar hasilnya kali ni... dia nak sambung memancing tapi kawan2 dah siap2 berkemas...hehehe...sian Ude... takpe ... lain kali kita pergi lagik...jgn lupa bawak ibu tau...


Kami bersiap2 untuk pulang bila hari menjelang petang... gambar langit yang cantik semasa dalam perjalanan pulang kemerah2an...


Orang lain memancing... aku pula sibuk menjolok buah manggis... jarang dpt makan manggis yang baru dipetik dari pokok tau... manis...sedapppp!!!

Memang seronok...si kecik awal2 dah pesan... lain kali kalau kakak & kawan2 pergi memancing dia nak ikut lagik... nak mandi sungai... !!



...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

14 comments:

ilahjy said...

wowww best nya ada sungaiiii ada ikan lagiii mmg tak balik la kalu ilah p situ...jeles2 tgok ehsan ...

sharifah rosidah said...

Amboi Anie, kita sendiri pun belum pernah sampai ke kebun Bang Ngah walaupun dah dipelawa beberapa kali maklumlah kita pun duduk dalam kawasan kebun.

Sebenarnya masa Izan pelawa kita tengah penat baru balik dari Kelantan, dah terlalu penat sampai rumah terus pengsan, grrrrrrrrrr.

aNIe said...

Ilah... anak akak Ude dah banyak kali pergi... akak baru sekali je pergi...sebab Fareez nak pergi tu yang pergi temankan dia... nanti kalau ibu dia takde siapalah nak jaga dia...

------------

Shidah... kita ni mengikut je bebudak tu... banyak sgt buah2... buah cempedak jatuh busuk je kat pangkal pokok... buah2 rambutan merah2 sampai layu tak dipetik... sayang tgk... manggis banyak lagi kat pokok tu... jom ler kita pergi nanti...hehehe... ajak cik abang awak memancing sama...

Ati Masrif said...

wah kak ..best tu
hilang segala tension kan :)

~ez~ said...

terernya ude memancing!! ketagih jdnya hobi tu sbb penangan bila da dpt ikan..hehehe..sonok je tgk..tenang kalau duduk tempat camtu.. musim buah mesti syok kan

Zareda Norman said...

kak anie

memang bes kalau ada dusun sendiri.. itulah umpan abah zar nak suruh anak cucu balik kg selalu.. baru ni pun zar petik manggis kat pokok, siap pilih pilih buah besar aje.. buah kecik tinggal kat peraih.. hehhe

zar pun suka mancing cuma tak tahan sunburn aje..hehhe

nanonano said...

Syoknye kak, klu cmni gayanye, ikan plak bsr2, tiap2 mggu xtvt yg sama pun xboring, nyaman je rase tgk tmpat tu,

MOKCIK AZWA said...

Bestnya klu rumah dalam dusun siap ada anak sungai lagik..memang best kan..

aNIe said...

Ati ...memang seronok...ilang segala rasa penat bekerja seminggu...

--------------


Ez...yang gelihati.. dari awal mancing tak dpt ikan...org dah packing baru dia dpt ikan... dia kata nak sambung mancing...semua org pandang muka dia sebab diorang dah siap2 nak balik...

aNIe said...

Zar...seronok menjolok buah ni... especially manggis... jatuh je pungut terus makan... manis... cantik putihnya....

Terasa macam nak beli dusun je... biar nanti ade tmpt nak cuci mata dihujung minggu...hehehhe


--------------------

Nanonano...memang best... kitorang siap bentang tikar duduk bawah pokok... sambil makan buah... baca buku... yg memancing sibuk ke hulu ke hilir cari port yang baik...

aNIe said...

Mokcik anak sungi tu jernih airnya...

~ yus ~ said...

Cantik tempatnya kak. Kenapa yus rasa pemandangan di kawasan tu mcm pernah nampak dalam drama melayu kita je...huhu.

Mesti seronok Ude dapat ikan talapia tu kan. Akak masak apa ikan tu kak?

Dalila Hamid said...

cantiknya... damai ja tgok... terus teringat kampung.. x sabar nk balik ni... excited

aNIe said...

Yus... tak taulah...mungkin pernah dibuat pengambaran kat anak air tu.... sebab ada macam platform yang dibina dari batu dan siap ada tangga untuk ke anak sungai tu...

Tapi rumah yg kami duduk tu adalah rumah yang digunakan untuk pengambaran filem Zaitun...

Memang nyaman...sedap je duduk situ...sejuk

--------------

Dalila.. memang tempat tu membuat kita terkenangkan kampung halaman...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails