Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, December 21, 2011

Jom Kitar Semula...

Aku memang rajin mengasingkan bahan buangan dari rumah aku...

Selalunya... kalau botol kaca... plastik... kotak2 dan segala jenis kertas aku asingkan ...

Dulu kalau botol2 plastik dan tin2 akan aku bungkuskan dan letak di tepi tong sampah untuk dikutip mereka yang mencari rezeki menjual bahan2 kitar semula itu...

Tapi beberapa minggu lepas... aku simpan segala botol plastik... botol kaca dan tin2 di belakang rumahku.  Ini gara2 terpengaruh dengan adik ipar aku yang rajin menghantar segala bahan kitar semula dia ke tempat jualan bahan2 yang boleh dikitar...

'Kak Anie lagi senang... pergi hantar je kat tempat kitar semula depan rumah tu... lagik dekat'

Jadi dari hari tu aku simpan botol2 tu...

Kelmarin... aku dgn anak2 mengumpulkan beg2 yang berisi botol2 kosong dan masukkan ke dalam Naza...



Yang gelihati... si kecik bersama sepupunya dah berangan nak bahagi 2 duit yang dpt nanti....

Sampai sahaja di tempat kitar semula... aku pun menurunkan beg2 plastik tersebut dan menanti ianya ditimbang... kemudian pekerja tersebut menghulurkan aku secebis kertas untuk ditukarkan di kaunter bayaran mereka...

Sambil tersenyum2 aku simpan wang yg diberikan ke dalam poket seluar...

Masuk aje dalam Naza... si kecik bertanya...

'Dapat berapa ibu...?'

'Dapat RM40... nak ambil ni... kau RM20... Nurul RM20...'

Wajah ceria anak2 tu bertukar mencuka bila aku menghulurkan kat tangan mereka sorang RM2 hengget...

'Hahahahaha..... korang  ingat banyak ke dapat...?'

'Ibu... banyak tu tadi... takkan dpt RM4 je...'

'Abih kau ingat berapa... kalau macam tu je dah dapat duit banyak... tukang kutip botol kosong semua tu dah lama kaya dah...'

'Larrr... buat penat je kita simpan... ingatkan dpt beratus...'

'Hahahah... kalaulah sampah tu boleh dpt beratus... dah lama dah hilang botol2 tu kat belakang rumah orang curi...'

Disebabkan menyimpan botol2 yang banyak tu hingga terasa semak belakang rumah aku...maka aku dah buat keputusan...

Di masa2 akan datang... aku hanya akan simpan 1 beg penuh dan letakkan aje kat depan rumah untuk pengutip bahan2 kitar semula mengambilnya...

Tak kuasa dah aku melihat segala botol2 berbeg2 kat belakang rumah tu...

Yang penting... kita kitar semula.. tak kiralah... nak bagi kat orang ke... atau nak hantar sendiri ...

Sayangilah alam sekitar kita untuk generasi masa depan..... pesanan dari cik Anie ping pang pet pot...!!!

Heheheh....


...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

19 comments:

Ati Masrif said...

ati ada buat sikit juga
asing2kan saje botol2 dengan
sampah dan letak di luar
paper pula jual kat lori dtg nanti :)

Anonymous said...

Larrrr Kak Anie, saya ingat tadi kumpul barang-barang lama dan nak pergi hantar ke IPOH...

Acik Erna said...

anie..akak pun ada asingkan..aimi jual dan katanya..mak..banyak ni je dapat???banyak tu botol kita..he he..ayahnya jawab..botol tu ringan..timbang pun tak bergerak .he he

~ yus ~ said...

Yus pun rajin kitar semula kak. Dari dulu lagi. Mula2 dulu mmg dapat RM5 je, lepas tu yus kumpul lagi banyak baru hantar. Paling tinggi pernah dapat RM21, budak2 suka sangat...haha.

Rasanya dah dua kali juga buat entri pasal kitar semula ni di blog. Seronok pun iya juga.

Mari sama2 kita kitar semula kan kak.

p/s: yus mmmg suka hantar sendiri dari beri pada lori yang datang tu, sbb dia amik murah...:)

ibundo said...

haha.. simpan sokabar berkilo-kilo pun beli top up sepuluh ringgit tak lepas..haha..

Dalila Hamid said...

dulu ada buat asing2... pastu hhmm.... cmpur smua skali...

Ila said...

hehehe..diaorang ingat byk sgt ek..kalau mahal.dah lama ada pencuri botol dan plastik...

aNIe said...

Ati...akak selalu kalau surat khabar... memang jual ngan lori yang datang...

--------------

Anon... nak buat aper hantar ke Ipoh plak... kat sini byk tmpt kitar semula...

aNIe said...

Kak Erna... tulah...bebudak ni terasa buat penat je simpan bebanyak... tapi dpt sikit je...

-------------------

Yus... akak pun seronok mengumpul botol2 tu.. kalau nampak yg terbuang merata2 rasa nak pungut je... bukan sebab nak jual...cuma terasa kalau kita tak kitar semula nanti makin lama teruk jadinya bumi ini...

Betul tak?

aNIe said...

Kak Pah... hahaha.. tulah...dpt lah buat beli2 eskrim... hehehe

----------------------

Dalila.. akak pun memula campur semua... kemudian masa nak antar ke tempat kitar semula baru akak asingkan...

cikceriacorner said...

o yeke kak..bleh buat duit kan kalo mcm ni..heheh..

secangkir madu merah said...

surat khabar lama tu pun sama jugak, dikumpul smpai tinggi dijual cuma dpt rm5 je... anak saya merungut.. saya kata jadilah boleh beli aiskirim hehehehhe

MULAN said...

kat dlm compound ni takde org blh masuk suka hati nk collect semua tu.. kami kena hantar atau tunggu company buat green day..

aNIe said...

Cik ceria memang boleh...utk orang yang tekun mencari... memang boleh.. sebab sekali cari boleh dpt rm4...kalau 2 atau 3 kali kumpul diorang boleh dpt lebih dalam sehari

------------

SMM.. surat kabar tu kadang akak simpan sampai menggunung... hehehe... selalu bagi kat anak2 je... suka diorang dpt biarpun sedikit

aNIe said...

Mulan... kat rumah akak ni .. kalau letak sebungkus depan rumah sekejap je kita tgk dah takde dah... tu yang akak rasa nak bagi diorang balik lah.. penat mengumpul...

MOKCIK AZWA said...

aduhai kak anie..hehehe camtu la..kumpul banyak dpt RM sikit memanglah anak2 tak puas hati hehehe..

takper yg penting bab pengajaran untuk mereka menghargai susah payah nak dapatkan wang hehehe

sharifah rosidah said...

Anie kita tak kuasa simpan hari hari kita pergi pasar letak kat tempat yang telah disediakan senang jer.

aNIe said...

Mokcik...sebenarnya memang tak kesah sgt bab duit tu... tapi anak2 biasalah mereka teruja sgt...rupanya dpt duit beli eskrim je...hehehe

------------------

Shidah...anie memang simpan... kadang 2-3 hari sekali letak kat luar tu... tp ari tu ingatkan nak simpan dptlah lebih duit sikit...

NONIE ROSSI AZIZ said...

tetiba teringat citer upin & ipin pasal barang2 terpakai jual tin biskut dapat 2 biji gula2 :D

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails