Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, October 4, 2011

Makan2 Bersama Anak di Hari Jadiku...

Kelmaarin 2hb... harijadi aku...

Dah semakin meningkat usia ini...

Dalam usia sekarang ...tak banyak yang aku inginkan...

Cuma aku ingin dipanjangkan usia ... agar aku dpt beribadat padaNYA...

Dimurahkan rezeki .... agar dapat aku tinggalkan untuk anak2... aku tak mau meninggalkan anak2 tanpa apa2 bila aku pergi nanti...

Dikurniakan kesihatan yang baik... agar aku dpt menjalankan tanggungjawab  yang diberikan dengan baik...

Dikurniakan bahagia dunia dan akhirat... sentiasa dirahmati dan diberkati serta diberikan taufik dan hidayah dariNYA...

Ameen...

Seperti tahun2 lain... harijadi bagi aku cuma hari biasa ... cuma tahun ni kami iaitu aku dan cik abang tak dapat celebrate bersama... Ingatkan hari Ahad nak ajak dia pi jalan2 dengan anak2... makan2...

Tapi pepagi Ahad dia terpaksa balik ke Melaka...

Jadi... selepas je cik abang balik... aku cakap kat anak2...

'Ari ni...birthday ibu... jadi ibu nak rehat... takmo masak... Petang nanti kita pi makan2...'

Disebabkan Ude bekerja... Munir pula tak dapat balik Shah Alam... aku cuma keluar dgn Farhan dan Fareez...

Menu utama untuk malam tersebut.. ialah 'steak'

Favourite Farhan... jadi aku ajak mereka ke Setiawangsa... sebab kat sana ada sebuah restoran western yang sedap dan murah... kata Ude... tapi aku tak try lagik...

Jadi semalam... lepas maghrib... kami bertolak...

Puas pusing2 belakang Jusco AEON Setiawangsa... baru jumpa restoran tu... rupa2nya dlm Medan Selera tu...



Si kecik dengan air avocadonya...




Sirloin steak...pilihan aeez...


Lamb chop pilihan aku... yang menyumbang pada panas badan aku hingga hari ini...heheheh...



Mix Grill pilihan Farhan... dia memang kalau pilih mesti portion yang banyak...

Makanan... memang sedap...especially lamb chopnya.. tapi tak lah selembut seperti di Wind*** S*****n... cuma okaylah 

Yang sedap... aku ada order extra Spaghetti Olio Spicynya... tapi gambar tak ambil pulak...sampai abis baru teringat

Sayangnya suasana tenang untuk menikmati makanan kami terganggu bila datang sebuah keluarga ni...

Hangin aku dibuatnya...

Bukan aku je naik angin... Farhan bertambah2 lagi...

Ketiga2 orang anaknya... antara umur 3 - 8 tahun dok mengejar kucing di bawah meja makan kami.

Dah lah memula dia datang... disergahnya kucing yang betul2 berada di sebelah aku...terperanjat aku dibuatnya... baik aku tak meloncat...

Kemudian... mereka berlari2 keliling meja aku dan anak2.. mengalihkan kerusi2 yang kosong di sebelah kami untuk menangkap kucing tersebut.  Lepas tu.. mereka berlari pulak ke meja lain.. memang terganggu sungguh pelanggan2 kat situ.

Apa yang mak ayah diorang buat?

Dengan suara lembut...

'Jangan kacau kucing... dosa ye... '

Itulah ayat yang diulang2... langsung tak minta maaf pada pelanggan2 yang sedang makan yg terganggu dengan perangai anak2nya tu.

Sebuah keluarga di meja sebelah pun asyik menggelengkan kepala melihat kerenah budak2 tu... berlari2 hingga melanggar kerusi2 kami dan pelanggan lain...

Entahlah... aku tak tau... rasanya aku pun pernah ada anak... orang lain pun biasa ada anak yang nakal... tapi bila berada di tempat orang ramai... jika perangai anak2 tak elok... aku atau suami akan tegur... Kalau tak tau berkelakuan baik... siaplah nanti...

Selesai saja makan.. aku cepat2 pergi bayar... dah naik pening kepala aku melihat budak2 tu berlari2 sekeliling kami... makanan yang dimakan pun rasa nak tercekik..

Adoyai...p ada ibu2 dan bapa2 yang ada anak2 kecil... janganlah biarkan anak2 berbuat sesuka hati di restoran ketika makan... maklumlah... orang datang untuk menikmati makanan yg dihidang... lagi pun kalau berlari ke sana ke mari bukan kah mengundang bahaya... mana tau jika terlanggar pelayan yang membawa makanan panas?

Jangan nanti kita menangis tak berlagu... ketika kecil ni lah kita nak kena ajar anak2 tu biar tau membawa diri... dah besar nanti dah tak guna lagik....

Isykkk!! Dah panjang berjela bebel aku... tapi aku memang geram semalam.  Farhan yang tak puas hati sebab terpaksa makan dgn cepat kerana tak tahan dgn kerenah anak2 tu membebel panjang dalam kereta... 




...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

14 comments:

ida napi said...

Dear Kak Anie,

Happy Belated Birthday..moga pjg umur, murah rezeki, sihat sejahtera selalu hendaknya..amiiin..

p/s: tu sebablah naper ida n hubby maleh nak gi mkn kat restoran bwk anak2, soh dok diam sekejab jer pehtu dok sibuk ke sana sini sinun, kitorang sendiri pun pening..baik bungkus..heheheh

azrinna said...

Happy Belated Birthday. Mudah-mudahan bahagia, panjang umur, murah rezeki dan berada dalam LindinganNya. Aminn

Acik Erna said...

anie..happy birthday.
bila tengok anie order lamb chop teringat ngan kak cik..dia pun pantang jumpa kambing..sodap katanya..

HappyIrfa said...

kak anie..hepi besday moga di beri rezki kesihatan dan dimurahkan rezki lagi.

psl anak2 yang tak duk diam ni teringat kisah saya beberapa bulan lepas..dalam 3 anak saya yg paling x duk diam adalah hero..dia berlari sampai tersadung wayar org yg tengah guna laptop..sib baik laptop tu x jatuh dari meja.saya minta maaf dengan orang tu..sib baik dia kata okey..akak bayangkan saya punya gerammmm dengan dia.balik umah mmg kena.sekarang dah kurang sikit sbb saya ugut kalau dia x duk diam..tak payah gi mana2..duk umah je.baru dia tahu

aNIe said...

Ida... terima kasih...ameen buat semua doa itu...

Kalau kita bawak anak2...kenakalan mereka tak mengganggu orang lain tak pe... ni siap dia sergah kucing tu kat sebelah akak..baik tak meloncat akak dibuatnya...hehehe...

Lagi pun tak sopan kan kalau mengganggu meja makan org lain...dan patutnya ibu dia minta maaf kat org yg terganggu...

-----------------

Azrinna... terima kasih... ameen untuk doa2 azrinna tu biar dimakbulkan ALLAH...

aNIe said...

Kak... Kak cik memang suka makan kambing...dari dulu lagik... selalu cakap kat dia tak elok mkn kambing nanti darah tinggi... dia jwb kalau tak makan pun nanti dah tua2 kena jugak darah tinggi... baik makan dari sekarang...hahaha

---------------

Irfa...terima kasih....

Hehehe... tu yang kita takut kalau anak2 berlari2 dlm restoran.. kalau terlangga sup panas ke...kita jugak yang susahkan... selalu orang kata... biar anak yg menangis...jgn kita yang menangis nanti...

Yg penting kita minta maaf... kerana biasalah kalau org tu minta maaf...sejuk sikit hati kan?

ainnoraini said...

hepi besday kak anie..
semoga dimurahkan rezeki dan dikurniakan kesihatan yg baik... diberkati Allah didunia dan akhirat...bahagia disamping keluarga tersayang....

sharifah rosidah said...

Happy birthday Anie, kesiankan tak sempat nak makan bersama cik abang, tak apa mungkin dilain

Ada ibu bapa yang memang terlampau sayang anak sampai tak mahu menegur bila berada ditempat awam, mereka tak sedar kita dah muka masam mencuka pun dia buat2 tak nampak benci dengan ibu bapa yang berperangai begini.

Sari Yusa Ibrahim said...

Selamat Hari Lahir, sekali lagi Kak Anie.. aduhai.. kalau jumpa budak2 mcm ni rasa nak sekel jer kepala diorang, kan. Kami adik beradik mmg tak berani buat mcm tu, baik di restoran atau di rumah org, sume msti sopan, kalu tak, padah menanti.. Alhamdulillah, perangai baik2 kami turun ke anak2, takde yg berani mcm tu.. hihi

Diyanazman said...

aisehh besday akak ke? nampaknya dah lambat saya wish ni.. Happy Birthday to my fave blogger KAK LADY! *hugs* semoga dipanjangkan umur dimurah rezeki... keep on blogging Kak Anie.. :)

~ yus ~ said...

salam kak anie...

happy belated birthday ya..
Dah ucap kat fb rasanya, ni kat sini pula...

Sedap nampak steak tu..

hai..sian akak, tak dapat menikmati makanan seenakknya.

Baca entri akak ni teringat anak2 yus yang suka kejar kucing juga kalau nampak kucing kat tempat makan.

Tapi kami biasa kalau mereka tak duduk diam, kami terus kata bungkus jelah makanan, kita balik, makanya teruslah mereka behave dan makan. Baru tenang sikit nak makan kan kak.

Kalau yus pun terganggu,..huhu

Marina Monroe said...

Salam aNle, Ohhhh selang sehari jer Birthday dari saya..hehehhe

Selamat Hari Jadi, moga Allah SWT melimpahkan rezeki, kesihatan yg sihat dan umur yg panjang..

Kalau saya dah tegur dah budak2 nakal macam tuh..

" Jgn lari2 kat sini! nanti jatuh tersungkur"

" Jgn buat bising kat sini, tercekik makcik" (siap menjeling2)

hehehe cam ner..mak pak dia marah tak?

aNIe said...

ainnoraini... terima kasih...semoga dimakbulkan segala doa...

Ameen...

--------------

Shidah...terima kasih....

Itu namanya sayang melampau... sayang tak kena tempat....betul tak

aNIe said...

Sari Yusa...terima kasih kerana ucapan tu...

Nak gelak je baca perkataan sekel tu... hehehe... yelah...geram akak...tercekik akak dibuatnya...nak makan pun tak tentu arah...

Kalau suami akak lah...dia jegil je mata anak akak dah tak berani lagik dah....

-------------

Diyana...thank you so much dear....

You are my favourite blogger too...loves to read about miki & parenhood in your blog...keep on writing...

-------------

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails