Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, September 28, 2011

Kalung Hikmat...

Semasa balik dari Melaka kelmarin... aku bawak sekali anak sedara aku yang baru lepas UPSR datang ke rumah...

Sejak dari sebelum raya dia dah cakap kat aku... nak ikut ke rumah aku selepas dia UPSR....

Disebabkan berkali2 dia meminta...tak sampai hati rasanya.

Jadi masa aku balik ari tu... aku bawak dia...

Semasa singgah rumah bapak dia kata perut dia sakit... aku tanya dia lapar ke? Jadi aku siapkan makan ntuk dia... tapi dia makan sikit je...katanya perut dia sakit.

Nasi yang dimakan tak berapa suap dia rasa nak muntah...

Terus berlari ke bilik air...

Semasa dlm perjalanan ke Shah Alam... dia mengadoi sakit perut... aku dah bekalkan plastik jika dia terasa nak muntah.  Macam2 ubat aku dah sapukan ke perutnya... minyak gamat...vicks...minyak kapak... minyak TYT dan macam2 lagik..tapi masih macam tu jugak...

Sampai saja di Shah Alam... masih belum reda muntahnya... lalu aku terus membawa dia ke klinik jam 2 pagi.

Balik dari klinik... terus bagi dia ubat tahan muntah...tapi perut masih sakit.  Selang 20 minit bagi dia ubat sakit perut.  Tak sampai 10 minit ubat beserta air yang diminum terus keluar.  Kesian aku tengokkan budak tu... dah lah kecik... masuk air pun muntah... aku jadi buntu... apa nak buat ye...

Tetiba teringat petua arwah mak... petua orang tua2...

Terus mencari tali kasut... aku simpulkan 3 kali sambil berselawat ke atas nabi...

Alhamdulillah... selepas aku ikatkan aje 'kalung' hikmat tu...terus dia tak muntah2 lagik...

Keesokan harinya Fareez pulak yang sakit perut dan muntah2...

Maka  'kalung'  tersebut pun bertukar leher...hehehehe...

Seperti yang aku harapkan... setelah memakai 'kalung' hikmat tu... Fareez tak muntah2 lagik.  Mudah saja lepas tu aku berikan ubat sakit perut dan angin....

Ada tak sesiapa yang pernah menggunakan petua kalung tali kasut tu?

Kalau tak pernah cubalah... mana tau serasi.

Apa2 pun orang kata kita cuma berusaha... dengan izinNYA... insyaallah... akan sembuh...


...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

19 comments:

HappyIrfa said...

pertama kali dengar petua TALI KASUT jadi tangkai ni

Acik Erna said...

anie..masa akak mengandung mabuk teruk..dibuatkan jugak kalung tali kasut ni..tapi tak jalan..he he..muntah berterusan..sampai keluar masuk wad..

aNIe said...

Irfa... akak dpt petua dari arwah dulu...lama dah...

--------------

Kak Erna...hahaha... agaknya petua ni tak jalan untuk orang mengandong...hahaha

shafarina said...

get well soon. baca status fb tapi x balas. sian dia..

Anonymous said...

nasib baik tali kasut kalau tali pinggang keledar habislah...hehehe..gurau jer kak...tq for the info

secangkir madu merah said...

hehehehe gelihati lak tak pernah pulak mendengar petua cenggini.. tapi mujarab ya, Alhamdulillah.. lain kali boleh cubalah.. kena guna tali kasut je ek? tali lain tak boleh ke?

Ila said...

tak pernah plak dgr petua ni..tapi kalau mujarab apa salahnya kan

aNIe said...

Shafarina... terima kasih... dah boleh berlari dah... hehehe...ada tinggalkan komen kat FB ye... terlepas pandang kot...hehehe

-------------------

Anon...hehehe...tali kasut ...tali keledar tak bleh...

Yang dah digunakan

------------------

aNIe said...

SMM... tak pernah dengar ke? Rasanya kat tempat akak femes petua ni...

Guna tali kasut yang dah pakai tau...yang baru tak boleh...hehehe

------------

Ila... boleh lah cuba nanti...

~ yus ~ said...

pertama kali baca dan tahu ni kak...

mujarab ya?..:)

Fariza said...

salam kak anie..
wah, ubat yang menjimatkan..ekekkeke..kelakar pun ada kak..

~adeQ~ said...

wah, petua baru ni ka...berguna utk kita yg ada nak2 kecik ni...tQ kak... nanti leh cuba kalau jadi muntah2 mcm ni...=)

eiz said...

salam..
kak mak kte pn ajar cre yg sme..
ingat kn gurauan rpe nye btul2 ade ptua ni..

MULAN said...

pernah dengar masa kecik dull pasal tali kasut ni..

sedihnya kisah pengorbanan ibu tu..

aNIe said...

Yus... selama ni mujarab...hehehe...

---------------

Fariza... Hehehe....boleh digunakan sementara menanti untuk ke klinik...

aNIe said...

Adeq... boleh cuba...cuma serasi atau tidak... apa2 pun tu semua atas izinNYA...

-----------------

Eiz...memang betul ada petua ni... terkenal di kalangan kaum keluarga akak...

aNIe said...

Mulan... petua orang lama tu...

Akak memang sedih membaca kisah tu... sebab kadang2 kala...anak2 bila dah besar...selalu terasa kita dah tak sayang mereka lagik...especially yg remaja ni...

Diyanazman said...

wow! kak anie... thanks! nak cuba.. Miki pun tak sedap perut dua tiga hari ni... kelmarin dia mntah atas katil pukul 2 pagi.. camana cara simpul tu?

simpul 2 kali pastu yg ke-3 sambungkan ke apa?

thanks Kak for sharing...

Anna said...

Petua dari arwah bapak saya jugak kak Anie..now kalau anak2 muntah2 ginilah saya buat..kata arwah pak, kena pakai tali kasut yg dah dipakai dan bawak jalan jauh..dgn harapan muntah tu pun dibawa jauh gak...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails