Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Saturday, June 4, 2011

Bila Mood Malas Masak Datang...

Hari ini... hingga Ahad... tinggal aku berdua dengan Farhan...

Dan seperti selalu... bila tinggal berdua aje dengan dia.. aku jadi malas masak.

Malas kerana yang nak makan cuma 2 kerat je...

Kalau aku masak asam pedas... alamatnya aku kena makan asam pedas sampai hari Ahad... selalunya camtulah bila masak asam pedas... keluar masuk peti sejuk tu.  Di sebab sayang nak buang lauk tu... aku balun makan asam pedas yang dah bermalam2 tu... sayang kat ikan yang tergolek2 dlm kuah tu.



Ini menu simple... menu ringkas... paling mudah masak... gulai telur dadar...hahahah
Kalau dah ada sambal... nak cepat aku masak ni aje...anak2 pun suka...


Farhan tak makan pedas ye... tapi kalau gulai lemak cili padi dia makan.  Dah tu... aku memang tak berapa suka masak gulai lemak... sebab dah disiplinkan diri... gulai lemak cuma seminggu sekali je...hari hari  lain mesti asam pedas... sambal...masak rebus atau sup aje.

Yang lebih aku tak suka... ialah bila ada makanan yang berlebih... malam2 kepala aku dok terfikir lauk2 yang kat dapur tu... bagai menggamit2 aku untuk makan memalam buta tu.

Aku suka kalau cik abang ade... tetiba mood memasak akan datang...

Bila cik abang ada... menu tengahari atau malam memang lengkap... ada gulai utama... sayur... ikan goreng dan lauk tambahan....

Lebih2 lagi kalau cik abang berhujung minggu di sini... pasti dia ke pasar... maka meriah lah makanan di meja makan...

Kelmarin pernah cakap kat cik abang....


'Jangan beli lauk banyak2... nanti masak terbuang je... simpan lama2 jadi kayu ikan tu...'

Memang kalau cik abang takde... ikan tak laku...ayam aje yang laku... kalau tak ayam...telur je... asalkan jgn ikan.

Naik jelak tekak aku ni makan ayam....

Ari tu aku dah cakap kat cik abang... kalau abg takde .... Ude pun takde... anie selalu masak nasi... beli lauk je...

Cik abang pun cakap...

'Kalau tinggal berdua je..beli lagik senang...penat je anie nak masak nak keluar amik anak2... nak uruskan macam2... pastu bila dah masak bebudak tak makan...'

Hah!! Green lite tu... kalau cik abang dah bagi green lite... aku pun on aje lah...

Tapi tekak ni boleh makan lauk kedai selalunya tak lama... masuk 2-3 hari dah jemu... mesti nak pekena nasi dan sambal masakan sendiri... sebab makanan kat kedai tu memang kadang tak kena dengan selera kita...

Jadi hari ni aku relax... esok... aku nak masak...cakap pasal sambal...terliur pulak tekak ni teringat sambal tumis telur...

Hmmmm....sedapppp!!!






...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

16 comments:

Acik Erna said...

sebut pasal sa,bal..akak pun teringat sambal anie..terliur..lama dah tak makan..

sya said...

Kau masak simple.. aku lak masak banyak weekend ni sebab sume anak2 ada kat rumah... yippeee

aNIe said...

Kak... anie pun dah lama tak buat sambal bilis tu...hehehe... sebab dah cakap kat ude... cili dah mahal...

----------------

Sya bila anak2 ada berkumpul hujung minggu memang kena masak banyak

Alina... said...

sedap sambal telor....gindu sambal grg kak ani...lagikk sedap hahha

alamanda said...

anak anak saya pun suke sgt makan sambal.

Zareda Norman said...

zar ni dah dua minggu tak masak.. :) busy sokmo balik rumah dah penat sangat..

tapi sekali mood masak mai.. tu dia tu dia.. ni tgh semnagat nak puasa dan mula masak masak. Memnag kengkadang beli lauk lagi murah dr masak sendiri tapi tekak tak larat lauk beli aja

aNIe said...

Alina...sambal tumis telur memang sedap... hehehe... dah lama tak buat sambal bilis... cili semua dah mahal...hehehe

-----------

alamanda... anak2 saya pulak tak makan sambal...walaupun mak ayah orang melaka...

aNIe said...

Betulah Zar... selalunya kalau masak sendiri...sambal bilis pun sedap...
Lauk beli ni kadang tak kena dengan tekak kita...lagi pun jemu kan?

iina said...

sesekali masak simple mmg sedap kan kak.. kdg2 saya makan nasi dengan telur kicap.. n ikan bilis goreng kicap pun best ;)

secangkir madu merah said...

betul sangat tu kak, budak2 kat rumah saya pun suka makan ayam je, kalau masak ikan alamat sampai esok pun tak habis, sbb sayang kita yang perabihkan dan bila dah simpan dlm fridge tu kadang2 kita pun rasa tak nak makan lagi dah.. kadang2 terbuang je.. ikan dah lah mahal skrang ni..

nak senang dan jimat beli je ayam dan ganti2 menunya...

.

etiey.com© said...

simple tapi sedap :p

MULAN said...

betol kak anie... kalo berdua je, tak baloi masak.. rugi masa, lauk & tenaga.. kalo abis makan takpe.. takut tak abis...

aNIe said...

iina... memang sesekali pekena yg simple...betul2 membuka selera kan?

--------------

SMM...akak selalu goreng.. sup... masak black pepper... masak merah...masak asam pedas... masak halia.... jadi tak jemu...

Ikan? Terbuang je bagi makan kucing je...

aNIe said...

etiey... yang penting sedap dan boleh makan kan?

-------------

Mulan...buat penat masak je...kan...?

Sari Yusa Ibrahim said...

saya rasa kita betul2 sejiwalah kak anie, kalu tnggal dua beranak, mmg telur ajelah yg laju, huhuhu

aNIe said...

Sari Yusa... telur merupakan makanan asasi anak2...hahahahah

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails