Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, June 21, 2011

Balik Rumah Bapak...

Lama sungguh tak balik rumah bapak...

Memang aku selalu pergi balik Melaka...tapi kalau berkesempatan untuk singgah rumah bapak pun cuma sekejap je...tak puas rasanya berbual.

Ahad lepas... cik abang aku terbang  ke Sabah... jadi selepas aku menghantar cik abang ke lapangan terbang... terus ke rumah Sya.  Sebab Sya beritau dia nak balik Melaka... nak menjengah anaknya di sana.
Dia ajak aku menemankannya..

Seronok sangat...lama sungguh dah tak menghabiskan masa dengan Sya.

Seawal jam 9 lebih kami dah bertolak dari BBST... singgah sebentar di McDonalds pekena sarapan pagi.

Si kecik yang menemankan aku memanglah seronok sgt...dpt makan McD...

Tak ingat jam berapa kami sampai di ITM Lendu... terus amik Amiza dan ke rumah bapak.

Sampai aje... makcik dah masak... masak asam pedas...Yummmyyy!!!,.... siap ada sambal kuini & ikan sepat asin...

Sebelum makan...aku jalan2 keliling rumah bapak.  Semasa sampai tadi aku lihat pokok rambutan bapak dah mula berbuah... lebat.

Begitu juga dengan pokok durian yang sebatang tu... dah mula berbuah....

Dulu pernah berbuah...tapi sebiji je... tapi kali ni aku lihat banyak buahnya....



Kalau dpt merasa sorang sebiji pun jadilah...hehehehe...



Pokok rambutan ni memang ramah berbuah....


Masuk je rumah ... Sya ajak makan...

Orang Melaka kata...sedap mulut makan masakan makcik biarpun simple...

Selesai makan.. bergolek lagik... sambil bual2 dengan bapak...biasalah kalau pergi rumah bapak memang mata aku dengan Sya asyik nak tido je...

Petang ...bangun dari tidur... bapak ajak kami pergi beli nasi lemak di rumah jiran berdekatan...

Sampai aje kedai makcik tu...kami semua duduk menanti nasi lemak dibungkus...

Tuan punya kedai terus menghidangkan kami dengan teh tarik kaw....percuma dan sedap...!!!  Katanya itu dia belanja...untuk orang yang datang dari jauh...


Bapak sedang menghirup teh tarik kaw.!!

Nasi lemak yang dibungkus dengan daun pisang tu habis dimakan tanpa sempat diambil gambar lagik... dah lama tak makan nasi lemak yang sedap dibungkus dengan daun pisang.

Kami tidak ke mana2... cuma duduk dan sembang dengan bapak...

Lepas maghrib... kami bersiap2 untuk pulang...

Hantar aje Amiza... tinggallah aku dengan Sya bersama si kecik.

Semasa dalam kereta ...

'Kak anie...aku rasa nak makan mee lah... tadi tengok TV orang tu makan mee macam sedap je..'

'Jom le... dah lama tak makan mee goreng Melaka..'

'Tulah...aku takmo masuk kedai2 tomyam ke kedai masakan siam ke... '

'Okay... jom'

Sya terus memandu dan kami singgah di sebuah gerai di Simpang Empat...

Masuk je...Sya pun cakap...

'Kak Anie... kita makan mee basah nak?'


'Nak...dah lama tak makan mee basah'

'Kalau kat KL ni... diorang tak tau mee basah...orang Melaka je tau buat mee goreng basah'

'Ha'ah... yang ada kat KL...mee bandung je...'

'Tu mee banjir... mee basah ni mee yang lecak2 sikit tu...'

Hehehe....

Memang puas dapat pekena mee basah... biarpun tak sama sedapnya dengan mee yang selalu kami beli dari rumah jiran di Tengkera dulu... tapi mee tu sedap....



Ini mee basah aku ngan Sya...



...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

16 comments:

iina said...

wah kak tgk mee tuh pun cam sedap jek.. dahlah hujan nie lapar ler pulak hehehe ;)

Marina Monroe said...

Bila durian tuh dah mula gugur boleh lah balik lagi..
Mee goreng kegemaran saya..tak kira keing atau becak he he he

aNIe said...

iina...mee tu memang sedap...kalau ada taugeh lagi akak suka... taugeh kurang masak...

----------------

Kak Marina...hehehe...kalau ada rezeki dptlah merasa durian dari pokok bapak... tak pernah ada pun pokok durian...tu ler sebatang...

Kak...anie pun hantu mee goreng..tak kiralah...basah ke...banjir ke... kering ke..semua suka

Ila said...

dah lama tak pergi melaka...dulu keje kat melaka...pernah rasa mee goreng sedap kat tengkera kot..simple je tp mmg sedap....

MULAN said...

ada pokok deghoyan...!!! best nya.. umah ayah kak anie macam suasana umah atok saya.. tapi atok dah duduk bandar, tak best...

sate tu ngancam tekak sunggoh..

Acik Erna said...

anie..memang seronok sangat kalau dapat menghabiskan masa macam tu kan..

ida napi said...

Kak Anie, naper bila kita jumpa org tua kita nie asik nak ngunyah eh? konon diet nak turun 2kg seminggu tgal mimpi jerlah..happy ke sedih ke..mkn tetap x leh miss kan? adeeehh..heheheeh [sori pjg lak komen dah leh buat entri baru dah nie...ehehheh]

Zaitun said...

Seronoknya ada kampung,kalau musim buah boleh berkampung ramai2.

Mak Wardah said...

Best balik kampung...salam perkenalan

en_me said...

sodappnyerr mee teww.. ehehe

aNIe said...

Ila...mee goreng yang kat Tengkera tu memang simple...tapi orang ramai giler... beratur kan...? dari dulu pun macam tu... Gerai mee goreng tu betul2 dkt rumah mertua akak

-------------

Mulan... suasana kampung memang seronok kan...sedap aje mata memandang... dengan airnya yang mesti sepoi2 bahasa... kan?
Banyak pokok2 buah...

aNIe said...

Kak erna...susah nak dapat berada dalam suasana tu.. lebih2 lagi golek2 ddi rumah bapak... berbual2... syok!!

-------------

Ida ...sebabnya orang2 tua ni kalau masak sedap...air tangan mereka tu macam kena je kat tekak kita...

Huhuhu...rindu pada masakan arwah mak..!!

aNIe said...

Kak Zai... susah nak dapat berkumpul ramai2..sebab semuanya bekerja...teringat masa dulu dpt berkumpul ramai2 masa bapak sakit... semua pakat balik ramai2... bapak yang sakit pun jadi baik...hehehe

------------

Mak Wardah... Salam perkenalan dari akak... Balik kampung memang best... cuma sekarang suasana kampung dah tak macam dulu...

aNIe said...

en_me... memang tak dinafikan kesedapannya...

sharifah rosidah said...

Anie kalau macam ni lah perangai kita asal balik kampung je nak membelasah makanan2 yang biasa kita makan dulu dulu memang kita tak akan kurus sampai bila bila.

sya dah tak berdiet lagi ke?

aNIe said...

Shidah..tulah pasal... bila balik kampung je... nak belasah lauk bapak...hahaha...

Sya on diet lagik... makan tak banyak...tapi balik rumah bapak memang tak boleh tahan punya...hehehe

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails