Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Sunday, March 20, 2011

Siapa Yang Malu... Kita Jugak...!

Jumaat lepas bawak Lolly round2 pusing Shah Alam sekali lagik...

Senyap aje dia dalam sangkar tu...

Dia tak tau lagik dia nak kena cucuk kat vet tu nanti...

Kalau tak pasti dah meronta2 nak kluar...

Lolly memang penakut... kalau bawak pergi vet...dia akan duduk senyap sunyi dalam sangkar tu...

Kalau nak mengeluarkan dia dari sangkar adalah suatu kerja yang sukar... sebab dia akan bekeras takmo keluar... dan bila nampak aje orang lain selain dari aku... dia akan menggigil...

Menggigil sampai kita boleh rasa jantung dia bagai nak luruh... menggigil sampai ke telinga dia.  Aku cakap camtu sebab boleh lihat telinga dia menggeletar...

Kesian dia kan....

Kali ini aku sampai awal...sempatlah dia divaksinkan... Insyaallah minggu depan atau 2 minggu selepas ini boleh buat appointment untuk mengembirikan dia.


Dalam perjalanan balik...aku dah lepaskan dia di dalam kereta...

Balik dari vet bersama si kecik... seperti biasa si kecik mesti ketok aku.

Dah lapar... dah lapar... dia memekak dalam kereta...

Aku bercadang nak pi makan nasi ayam penyet kat D'Lawang... Aku suka nasi ayam penyet kat situ sebab ayamnya ayam kampung... isi dia tak lembek.

Dulu penah rasa Nasi Ayam Penyet di An-Nur Cafe... biarpun ayamnya garing tapi tak menepati citarasaku.  Isi daging ayam 'karan' tak sedap...lembek.

Dalam kereta lagik aku dah bergaduh dgn si kecik...sebabnya dia sering bertingkah tempat nak pergi makan.  Kalau aku cadangkan yang ini... dia nak pergi ke situ.  Kalau aku cadangkan ke situ... dia nak yang ini... Tak pernah sehaluan.  Kali ni dia nak ajak aku pergi makan di kedai Mamak berdekatan... aku pun geram mendengarnya terus aku cakap...

'Ibu takmo makan kat kedai mamaaaaaaaaaaak...!!!'

Terus dia diam...

'Ikut je mana ibu nak pergi...jgn banyak cakap... ibu yang bayau...'

Dengan muncungnya dia mengikut...

Sampai saja kat D'Lawang... dia dah mula sengeh2 sebab dia kenal dengan makcik2 yang bekerja di situ.  Kedai makan itulah tempat yang selalu dia pergi kalau ada rekoding di Les Copaque.




Aku makan Nasi Ayam Penyet.. dia cuma makan nasi ayam aje.


Semasa kami menanti makanan sampai... adalah sebuah keluarga masuk untuk menjamu selera bersama anak kecil mereka yang baru berusia dalam 3-4 tahun.

Suara si kecik tu memang lantang... masuk je dalam kedai dia dah terjerit...

'Ibu .. sofia nak nasi....'

Disebabkan kedai tu taklah besar sangat maka suara dia bergema dlm kedai tu.

Aku lihat ibunya sibuk melayan dia memilih makanannya...

Bila selesai si anak pun duduk bersama ayah dan kakaknya... dan si ibu kembali ke tempat memilih lauk2 untuk makan.

Si ibu yang berbadan besar... tinggi dan berisi... terus memilih makanan.

Dan ketika dia lalu bersebelahan meja aku... memang ternampak dia mengisi pinggan yang besar tu dengan pelbagai jenis lauk hingga nampak membukit... (kalau anak aku memang dah kena tegur dgn ayahnya dah)

Bila dia duduknya di meja bersama anaknya.. aku terdengar si kecik tu bersuara dengan lantangnya...

'Wahhhhh!!!  Banyaknyaaaaa ibu makan..... '  suaranya yang nyaring tu bergema satu restoran... dan terus ada beberapa pasang mata menoleh ke belakang untuk melihat ...tapi aku tak menoleh ye...sebab aku dah nampak tadi.

'Issy... budak ni...' aku terdengar ibunya bersuara perlahan (mejanya terletak di belakang meja aku duduk)

'Pinggan besar gedabak....!!'

Masa ni aku dah tahan... terus menahan ketawa....

Adoyai...!! Bertuah punya budak....

Kalau ye pun si ibu tu... berpada2 lah kalau berada kat kedai...si kecil tu bukan tau apa .. dia main cakap je...

Siapa yang malu ... kita jugak...!!





...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

14 comments:

kak Erna said...

anie..betul tu..anak akak yang dah belasan tahun ni pun kalau bercakap..main lepas aje..kita jugak yang malu..jadi berjaga jaga sebelum dapat malu..he he..

zino said...

budak2 ni sama je....lancar je cakap hehe

cikceriacorner said...

heheh...

budak2 xtau ape..mereka jujur..

alahai..comelnye..hehhe

MULAN said...

budak2 memang gitu... cakap ikut apa yg depa tengok & rasa...

Anonymous said...

nak buat camne, dia dah lapau, lagipun dia yg bayau .. so tak kisah la bukit ke gunung ke

pB said...

salam Kak Anie


seronok bila baca cerita cerita Kak Anie dengan si kecik tu keluar keluar cari makan ...

pB tak leh buat macam tuuuu

Anna said...

Kak Anie,
bdak2 memang telus dan lurus gitu. Nak ckp apa terus jer ckp tak selindung2..naive kan?. Saya salu dok pesan anak2 supaya jgn ckp kuat2 sgt kalau kat kedai makan..takut2 org dgr malu jer..So far Ok..ada kwn saya tu bawak anak dia makan kat kedai..anak dia dgn kuat tegur, Ibu pakcik tu makan tak baca doa pun...punyalah kawan saya kata malunya..rasa nak sorok muka bawah meja..bdak2 mmg tak hipokrit gitu...jadik kita as parents kena pesan selalu....

Anie said...

Kak..tulah pasal...selalu pesan kat si kecik tu... kalau nak cakap boleh...tapi jgn cakap kuat2.. dia dahboleh kawal dah kak...tapi dia nak cakap jugak...jadi dia main pakat2... lagiklah haru jadinya...tak syok langsung

-----------------

zino...diorang tak pikir apa dah pun... apa yang diorang nampak tu yang diorang ckp

aNIe said...

cikceria...anak kecik tu memang comel...keletah giler... hehehe...terlompat dia dlm kedai tu... dia telus dlm apa yang dicakapkan

----------------

Mulan tulah pasal... dulu sikecik ni pun macam tu... tapi dah selalu dipesan...dah kuranglah sikit mulut lazer dia tu

aNIe said...

Anon... hehehe...memanglah tak kisah nak macam gunung ke macam bukit ke...tapi tu anak kecik tu.. mulut kussss semangat...


----------------------

PB...hehehe...takpe tunggu adam besar sikit nanti boleh jalan2 ngan adam pulak kalau cik aBear tu gi outstation...

aNIe said...

Anna... hehehe... tulah... dulu anak akak yang kecik tu pun mulut dia tak boleh tahan... kalau menegur orang depan2.. tapi selalu kena nasihat sekarang dah okay dah.. kena pesan dia selalu...

Led said...

geramnye tgk si lolly ni... rasa nk peluk kuat2.... brp umur kucing ni kak?

aNIe said...

Led...umur dia dah setahun lebih... bukan kata rasa nak peluk je... kalau akak dukong dia siap cium2...geram...dia pulak jenis pandai bermanja

MOKCIK AZWA said...

adoiii kak...memang kelakar. Itu lah lain kali kena pesan kat anak2 utk tak menjerit kat public dan si ibu pun berpada2 la kalau yer pun nak merasa segala jenis lauk hahaha

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails