Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, March 8, 2011

Orang Tua yang Suka Membebel...

Dulu.. aku seorang yang jarang berleter...jarang marah2...

Tapi akhir2 ni... aku rasa aku senang naik hangin...

Sekejap2 nak berleter...

Kelmarin.. aku hangin dengan Ude... sampai dia cakap...

'Kenapa ibu ni nak naik hangin ngan Ude pulak... malas ah nak layan ibu...'  Ude memang malas nak melayan aku kalau aku dah mula membebel

Tapi yang selalu jadi mangsa hangin dan leteran aku ialah anak lelaki aku yang berdua kat rumah ni...

Kalau tak Farhan... Fareez...

Kalau tak Fareez... Farhan...

Tapi selalunya dua2 kena...

Kadang2 aku terfikir... ke manakah perginya aku yang coool aje dulu... jarang berleter... jarang marah2...

Mungkin kerana usia meningkat... pertukaran hormon menyebabkan aku cepat hangin... atau aku dah ada darah tinggi...?

Betul ke ada orang kata... kalau kita ada hypertension kita akan cepat marah?

Adakah itu fakta atau cuma kata-kata orang saja...?

Hmmmm....

Kadang2 kesian tengok dua orang anak2 ku yang kena marah ni...

Tapi kalau tak bising atau dileter... tak jalan kerja mereka... semua tunggu diketuk...

Yang selalu menegur aku adalah si kecik...

'Ibu ni kan... dah macam orang tua... asyik nak membebel  aje... lemas Aeez...' (bertuah punya anak... aku dikatakan asyik membebel)

Hmmm... tua?

Yelah kot... hahahah....

Akulah orang tua yang suka membebel... adoyai... sabau ajelah...






...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

23 comments:

kak Erna said...

anie..betul tu anie..sabau aje la..
anak2 mmang suka cakap ikut sedap mulut kan..

Ila said...

takpe kak anie,nanti bebel tulah yg dirindunya

sharifah rosidah said...

anak-anak ni kalau tak dengar kita membebel dalam sehari memang tak sah! ada je perbuatan mereka yang membuatkan kita naik marah. tapi shidah sekarang kurang membebel sbb kat rumah hanya ada anak bongsu yang berumur 17 tahun. balik dari sekolah lepas sembahyang dan makan dia tengok tv petang pergi tuition. komputer atau fb hanya boleh dibuka pada hari sabtu dan minggu selama 2 jam je. kalau tak ikut arahan barulah shidah membebel.

Mak Su said...

sy pun x phmlah k. anie.... tp budak2 skrg mcm dah jd paku, semua kena tunggu diketuk barulah buat kerja... enntahlah, kot2 anak sy jer... hu hu hu

so far, sy lum lagik membebel, mgkn later ler... ikut pembawaan usia. anyway, sy ckp siap dgn fakta2, siap hadis2... hahaha. supaya budak2 tak tuduh sy membebel. kiranya membebel siap buat teks ler, hahaha

MULAN said...

laaa... saya ni sejak azali kuat membebel.. hahaa... sekarang je baru rasa penat.. budak2 ni dah tak heran.. isshh, geram rasa..

aNIe said...

Kak erna...tulah sabau aje kan? Budak bertuah tu memang mulut dia lepas aje bercakap kan...hehehe

----------------

Ila... hehehe... selalunya memang camtukan... kalau kita takde rumah nanti baru diorang rindu bebelan kita..

aNIe said...

Shidah...yang kat rumah ni... hari sekolah pun nak jengah fb jugak...main game... tapi 2 jam je... hari cuti boleh lama sikit...

---------------------

Maksu...tulah...diorang ni sekali ketuk ...sekali jalan kan... hahaha...nak ikut Maksu lah.. membebel siap fakta sekali biar diorang tak boleh nak sanggah...

aNIe said...

Mulan...hahaha... kak anie baru mula ni...tu yang belum rasa penat lagik...

ainnoraini said...

membebel oh membebel....

kadang membebel jugak...tapi kalau hari2 sakit hati dan sakit mulut dibuatnye...kalau tak bebel tak jln la pulak...

dulu2 saye jarang kene bebel dgn mak sebab mase tu tinggal saye bertiga jer dgn mak n bapak...yg lain2 semua dh kahwin ..mg aman dunia...

zino said...

hoby org pempuan tu hehe

secangkir madu merah said...

anak2 sekarang mmg gitu kak, kadang2 dia lebih lak dari kita... saya kurang berleter dgn anak2 tapi hubby saya pulak yg kuat berleter, dgn saya saya pun dia leterkan sampai saya rasa mcm nak tutup telinga, sbb tu saya tahu camana peritnya keadaan org yg dileter hehehehhee....

AuntieYan said...

Salam Anie,

Kalau tak membebel, tak jadi apalah anak-anak kita ni...tak kan kita tak membebel kalau apa yang dibuat atau tingkah laku tak ikut cara dan piawaian kita...
Anak Kak Yan selalu cakap, "mak, kita dah besar tau...dah masuk 20an....Kak Yan akan jawab, "kalau dah tau dah besar, perangai kenalah macam orang dah beso, kalau masih macam tu jugak, memang patut dileter je...he!...he!..terus depa diam :-)

Zareda Norman said...

hormon tu agaknya.. hehehehh

Sari Yusa Ibrahim said...

Kak Anie... hohohoho....

Anna said...

Kak Anie, saya pun belum tua lagi dah stat beleter pun!. Terutama kat yg besar tu. Sbb kalau tak berleter gerenti tak buat pnye..teringat masa dulu2 mak salu sgt berleter..mmg rimas sesgt.tp bila usia dan meningkat dok jauh dgn mak sbb berkeja baru saya berfikir..mujur mak berleter kat saya dulu. Lau tak saya jadi pemalas sampai hari ni..Believed me, satu hari nanti dorang akn berterima kasih sbb leteran tu buat mereka jadi orang.....macam apa yg saya alami...

Led said...

anak2 kena diajar dari kecik lagi. klu dah tua bangka baru nk membebel, nanti sat bebel ngan dinding....

ps. ibu ayah still membebel kat saya lagi....

Kaktiny said...

hahaha...
tiny dh lama kena ayat tu kak..

"kuat bebel, macam orang tua!!"

memula dengan adik tiny..
pastu tiny balas "kaktiny mmg la tua.. tua dari hang!"..

pastu dengan cik abang:
tiny jawab "memang la.. leen tua sehari dari semalam..

kehkehkeh...

untuk anak2, mereka bakal dengar:
"memang ibu orang tua... ORANG TUA KORANG"!! (dh siap skrip dah utk anak2.. dasat tak?.. kehkehkeh).



:)

MOKCIK AZWA said...

Kak anie,

Mungkin Kak Anie kepenatan kot..tu yg cepat naik hangen tu hehehe

Kak Anie said...

Ainnoraini... tak boleh kalau tak bebel...nanti tak menjadi bebudak tu... agaknya itu salah satu cara kita nak disiplin kan bebudak tu...cara orang laki lain

------------------

Zino...dulu takde pulak hobi tu...hahaha

------------------

SMM... suami akak tak kuat berleter...tapi dia berdehem aje... bebudak tu macam nak terkencing...hahaha...

Dgn akak pun... kalau tersilap sikit je... dia jeling je akak ...akak dah tau ada yang silap...

Sebab tu lah akak suka kalau cik abang tu ada sini...senang kerja akak...

------------------

Betullah kak Yan... kalau perangai tak kena dimata kita ... mau tak membebel kita dibuatnya... memang pun diorang dah besar...tapi diorang tu tetap anak kita kan? Sebab tulah...selagi kita hidup... apa yang tak kena betul kita kena betulkan...

aNIe said...

Zar...rasanya cepat naik hangin tu sebab hormon... harap2 tak berlarutan... sebab akak tak suka nak marah2 je...

-----------------

Sari...hehehe... dah tua!!!

-----------------

Anna...masa kecik2 memang kita rimas kalau kena leter...tapi bila dah besar... dah matang kita terfikir... nasib baik ler dulu mak berleter...kalau tak kita ni tak jadi apa... betul tak?

aNIe said...

Led...kalau dah besar tu dah jadi buluh... nanti dilentur kena diri sendiri balik

Sesiapa pun kalau ada mak...mesti dia rasa masih macam budak2 lagi

----------------

Tiny...alasan yang bagus untuk menjawab anak2 balik...hahahaha

---------------

Azwa...semuanya bercampur baur...

~ yus ~ said...

Yus pun suka membebel. Adakah itu tanda2 diri sudah tua...:D

Kak anie said...

Yus...tu ciri2 orang tua...hahaha bukan dah tua...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails