Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, March 10, 2011

Ke Mana Tumpahnya Kuah... Kalau Bukan ke Nasi...

Tahun ni...anak ketiga aku Farhan akan menduduki SPM...

Farhan memang dari dulu dianggap anak yang cerdik...

Sejak kecil dia menyerlah dlm bidang pelajarannya...biarpun kurang mengulangkaji tapi bila masa peperiksaan dia jarang mengecewakan.

Itu dulu...

Tapi sekarang bila berada di tahap sekolah menengah... sikap acuh tak acuhnya itu membuatkan pelajarannya sedikit terjejas...

Maklumlah bila sudah berada di Tingkatan 5... banyak mata pelajaran yang dipelajari di sekolah bertambah rumit...

Tak boleh nak main hentam keromo aje...

Aku takut sikap sambil lewa dia akan berlarutan sehingga pada hampir waktu peperiksaan nanti...

Sikapnya itu mengingatkan aku pada diri aku ketika seusia dengannya...

Yang paling bimbang tatkala aku berada di Tingkatan 5 ialah arwah mak..

Rasanya tiap hari mak akan berleter... suruh aku belajar...

Tapi aku tetap dengan sikap aku... hobi utama aku  menonton TV... sehingga larut malam...

Masa belajar aku ialah sehari sebelum peperiksaan...

Bukan waktu aku di Tingkatan 5 saja... tapi memang sejak aku bersekolah aku suka belajar di akhir waktu.

Yang paling aku ingat ialah pada satu hari... selepas perjumpaan ibu bapa dengan guru di sekolah ku.  Guru tingkatan aku menasihatkan kami semua supaya mula mengulang kaji.  Jangan tunggu saat2 akhir baru nak belajar nanti apa yang dibaca tidak akan lekat di kepala...

Tiba tiba cikgu tu berkata....

'Belajar dari sekarang... jangan tunggu saat2 akhir... macam ada sorang murid tu... dia cakap kat mak dia... dia tak boleh belajar awal2... nanti tak boleh masuk otak... nak dekat periksa nanti baru boleh belajar... betul tak anie...?'

Cikgu terus memandang aku... masa tu satu kelas mentertawakan aku... aku pun apa lagi...sengeh2 ajelah...

Bila balik saja dari sekolah ... aku terus jumpa mak...

'Mak... semalam mak cakap kat cikgu eh...?  Mak cakap anie cakap tak boleh belajar awal2 eh?'

'Aha... mak cakap kat cikgu kau... '

'Larr...mak pi cakap buat aper.. tadi cikgu cakap kat dalam kelas...satu kelas ketawakan owang  tau...'

'Abih... kau yang cakap kat mak macam tu... mak cakap le kat cikgu kau...'

Adoyai... bila ingat-ingat peristiwa tu... aku sekarang tau macamaner perasaan mak... macam mana mak rasa kerana setiap hari kena berleter pada aku untuk belajar...

Dan aku tetap dengan sikap aku...

Sekarang baru aku rasa... padanlah dengan muka aku...

Harap2 Farhan akan berubah... sebab dia dah berjanji dengan aku... dia tidak akan mengecewakan kami semua...

Hmmm... bak kata orang tua... Ke mana tumpahnya kuah ... kalau bukan ke nasi....?




...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

22 comments:

sya said...

Ha ha.. padan muka.. seingat aku tak penah lak mak ngan bapak berleter aku belajar last minute..

mungkin sbb aku rajin kot.. rajin tolong masak ha haha nanti kalau mak suruh belajau tak de orang nak tolong masak

ha ha ha angkat bakul weh

aNIe said...

Hahahah...padanlah muka aku...sya mak berleter ngan aku sebab aku suka tengok TV... hahaha... tau lah kan... belajarnya idak... TV on dari tghari sampai malam...

♥ manje ♥ said...

assalamualaikum kak

betul ler tuh kan... tak byk sikit... 'kuah' tu akan 'tumpah' kat 'nasi' hehe kena terima ar... tapi kita mampu mengubahnya kan...

kita doakan yang terbaik utk dia SPM nanti =) ~

pB said...

pB tahun ni ada DUA orang ambik PMR.


DUA orang kak ...


dah nak pitam dah nie

oren said...

oowwhh..dh nak SPM yer..rasa masa jumpa dulu, mcm kecik jek lagi..daaahhh nk SPM dah..

hikhikhik..mmglah, kuah tumpah ke nasik kalo betul..boleh gak tumpah atas meja kalo lalai..

apapun, all the best utk Farhan..

Zareda Norman said...

kak anie

kuah juga boleh tumpah ke roti canai.. ehheh

Doakan yg baik baik untuk farhan kak.. mudah mudahan dia berjaya..

AuntieYan said...

Salam Anie, jangan risau sangat, insyaallah tahu le si Farhan tu, lagi pun budak yang cerdik ni lambat laun dia akan rasa tanggungjawab dia...nasihat dan doakan dia. :-)

Masa Kak Yan sekolah dulu, mak Kak Yan memang tak pernah leterkan suruh belajar, sebab....Kak Yan sangat rajinnnn belajar...sayangnya, "kuah tak tumpah pulak ke nasi" ha!...ha!

Ila said...

hehehe...hope farhan terbuka hati nak study awal-awalkan....

sharifah rosidah said...

anie, macam tu lah kita ni jadi ibu sibuk mengingatkan anak2. anak shidah yang bongsu si Afiq pun akan ambik SPM tahun ni. afiq ni pun masa sekolah rendah selalu dapat no bawah dari 5 tapi bila dah naik sekolah menengah tiba2 jadi average student je, jenuh lah kita ingat kan spm tu mustahak dan macam lagi lah sampai kita hangin satu badan dibuatnya.

Kaktiny said...

ketepuuk.. sekali terkena batang idung daaaa... hahaha..

betul kak... masa sekolah dulu, tiny penah tanya mak.. "susah tak jaga tiny"

mak cakap, tunggu hang ada anak esok, hang tau la lagu mana bila jadi mak"!

hahaha.. dan kenyataan kak anie itu telah membuktikan kebenarannya..

sayang semua mak mak sedunia.. hihihi..

.

Led said...

dulu klu ibu ayah membebel, mesti lari nyuruk bawak bantal....

iina said...

cara budak lelaki belajar mmg lain sikit kak.. takpe janji bagi dia semangat untuk belajar rajin2

kak Erna said...

anie..anak ibu..macam mana pun ikut jugak la sikit.
tapi mungkin budak lelaki lain sikit anie..
insyaallah farhan tidak akan mengecewakan anie..

aNIe said...

Manje... baru tau kan... camaner mak kita dulu risaukan kita

Harap2 dia berjaya dgn cemerlang

-----------

PB...ahalah... PB ada 2 kan? sebab sorang di awal tahun...sorang ujung tahun... jadi 2 lah untuk tahun ni...Alamak... memang pening tu...tapi anak perempuan ni senang sikit...

aNIe said...

Oren... tulah...masa berlalu begitu pantas... anak2 oren pun dah besar pun agaknya.. lama tak dgr berita dari oren...

Kalau tangan menggeletar pun kuah boleh tumpah atas meja tu...hehehe

--------------------

Zar...hehehe...roti canai pun roti canailah... tapi memang berharap semoga dia sempat mengulangkaji sebelum terlambat... akak yang risau ni...hehehe

aNIe said...

Kak Yan.. anak2 lelaki ni susah sikit nak belajarnya...yang perempuan senang...lebih2 laki pelajar2 perempuan dulu2...tak payah di suruh untuk belajar mereka tau tanggungjawab mereka...

---------------

Ila...harap2 begitulah... akak sentiasa mendoakan kejayaan dia

aNIe said...

Shidah... anak2 yang kadang2 cemerlang masa kecik... dah besar dia jadi average sebab terover confindent... samalah dengan Farhan ni... confident je boleh jawab semua soalan...

Mau tak hangin kita dibuatnya... bila ditanya periksa tadi camaner...'kacang je'...

-------------------

Tiny...hahahha...tulah pasal...kedepek kena kat muka sendiri...hehehhe

Anak2 ni kadang orang kata bakau darah kita je...

Tapi akak sentiasa mendoakan kejayaan dia dunia & akhirat...semoga dia berjaya menjadi manusia yang soleh dan bertanggungjawab terhadap dirinya ...

aNIe said...

Led...hahaha...lepas tu sembamkan muka ke bantal ye... pastu majuk takmo makan...

----------------

iina... tulah... kalau perempuan tu lain sikit kan...? Senang aje disuruh belajar...

-----------------

Kak...baru bulan Mac ni...tapi hati dah risau tgk dia macam acuh tak acuh je...selalu gaduh2 dengan dia... bukan gaduh apa... gaduh anak beranak sebab nak suruh dia belajar...

RashAtie said...

keh..keh..keh...
lain org lain cara...ada certain yg perlu blaja dari awal...ada yg boleh blaja last minit...

kalau sume last minit takut kelam kabut jer laaaa

~ yus ~ said...

hehe....dulu2 kita tak perasan kan, bila dah jadi ibu ni baru tahu bagaimana perasaan ibu dan ayah dulu.

Saya pun dari dulu suka tgk tv, citer drama cina, hindustan, selagi ada citer tu, semua nak tengok. Tapi skrg ni kuranglah pulak, lebih suka berdepan dgn internet...:)

secangkir madu merah said...

anak2 saya begitu juga kak, semasa sekolah rendah result bagus setiap hujung tahun kami ibu bapa dijemput dtg sekolah utk majlis penghargaan sbb anak periksa no satu, dua dan kadng2 no. 3. tapi bila masuk menengah, tak tahulah dimana silapnya, pelajaran merosot dan peperiksaan besar hanya dpt result yg biasa2 jek..

Kak anie said...

Atie ...akak ni memang suka buat aper pun last minit... ingatlagi waktu hari peperiksaan baru ler nak bukak buku geografi... tulah kalau belajar betul2 memang dah skor dah...hehehe

---------------------

Yus...hahaha...mengadap internet dpt duit...heheheh...

Mengadap TV tak dpt aper..

Tulah...dulu kita ni degil cakap mak kan? Berbuih mulut orang tua kita... kita buat tak tau je...

------------------

SMM...akak rasa diorang tu semua over confident...terbawak2 kejayaan mereka dari sekolah rendah dulu...tu yang degil kalau suruh belajar tu...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails