Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, March 29, 2011

Merungut-rungut ... Macam Baung Dalam Bangkar...




Semalam... kawasan rumah aku takde bekalan air...

Dari jam 4 hingga ke malam baru air datang.

Bila takde air...segala kerja terbengkalai..

Nasib baik aku sudah siap masak untuk anak2...cuma yang tinggal pinggan mangkuk yang terpaksa ditinggalkan ..

Jadi dari tengahari semalam... aku dah bersantai...

Nak mengelap ke nak berkemas ke... takde air... kena tunggu air datang.

Anak aku si Farhan merungut-rungut....

'Alahai... kenapalah takde air ni....?''

'Mana le ibu tau... nanti datang le air tu...'

Tiap kali dia ke dapur aku dengar dia cakap....

'Eiiii.... susahnya takde air....'

Kemudian dia terlentang depan TV...

Merungut lagi...

'Eiiii....Apsal le tak de air ni....air peti sejuk pun dah abis dah....'

'Minumlah air dari penapis air tu...'

'Tak sedaplah.... tak sejuk...nak tadah air banyak pun air dlm penapis tu nak abis dah...'

'Sabau le... nanti datang le air tu...'

Aku yang sedang mengadap laptop ni... naik bingit telinga dengar dia merungut...

Kemudian dia ke dapur semula...

'Alahai... susahlah takde air ni... rasa macam nak mati je...'

Kemudian dia baring sebelah aku depan TV....

'Hah!!  Tu le pasal... len kali ALLAH turunkan hujan... jangan merungut... kalau tak hujan kemarau nanti lagik lah teruk macam nak mati...langsung takde air...'

Dia senyap...

'Kena bersyukur apa yang ALLAH bagi... sebab semua ada hikmah dia...'

Memang benar... ada kala bila hujan di waktu petang dia akan merungut...

'Alahai... asal petang je hujan... asal petang je hujan...nak main bola pun tak dapat'

Dan aku pasti akan marah dengan kata2 dia...

'Tak baik merungut... hari nak hujan kau nak marahkan saper... ALLAH yang turunkan hujan...Berdosa...'

Bila aku cakap camtu dia diam...

Kemudian aku sambung lagik...

'Jangan suka merungut... tak baik... berdosa.  Orang yang suka merungut-rungut pada apa yang terjadi macam menyesal apa yang telah ditakdirkan...Orang yang tak tau bersyukur...'

Dia diam langsung tak cakap apa2...

'Bersyukur sebab kita masih ada air untuk mandi... masih ada air untuk buat macam2... ni pun air takde kejap je... apa yang macam nak matinya....kalau kita duduk kat negara yang kemarau memanjang tu...lagilah teruk...'

Hmmm... aku memang tak suka dengar orang yang merungut-rungut  pada perkara yang tak patut dirungutkan...sebab kadang2 ada perkara tu adalah diluar kawalan kita...





...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

23 comments:

izawani said...

Dalam bangkar ker dalam sangkar kak ?

Apa apa hal pun, dah tua tua ni, saya selalu bersyukur...

pB said...

tak ada air , tak per lagi Kak

kalau tak ada elektrik , wahhhh tu memang payah ...

kena pulak malam malam , lektrik putus ...

memang tak leh tidur , jawabnya


panassssssssss

NJ@Goboklama said...

Kak Anie, mmg dh tebiat kebanyakan org kita suka merungut tk tentu pasal kot? Panas salah, hujan pun salah. Tapi mmg panas seminggu nih, hujan pun 5 minit je... Mgkin Allah nk duga sbb sebelum ni ramai org merungut-rungut asyik hujan sampai baju pun tk kering... ;p

aNIe said...

Izawani... kalau peribahasa tu... Bagaikan Baung dalam Bangkar... bukan sangkar...

-----------

PB...akak takde letrik takpe... masak ..basuh baju semua boleh buat manual... tapi takde air... nak masak pun tak boleh...hehehe

Panas kenalah kipas dgn tangan...hahaha...takleh tido le jawabnya

-------------

NJ... tulah pasal.. dulu orang merungut asyik ujan je... baju pun tak kering... hehehe...

Sekali sekarang panas berdenting...

kak Erna said...

Anie..anak2 akak kalau tak de letrik yang suka merungut.kalau air kurang sikit..sebab air tangki ada..

secangkir madu merah said...

betul ya kak...anak2 sekarang manja, setiap apa yg mereka mahu ada di depan mata..itu yg kadang2 mereka terlupa utk bersyukur kan?

Anna said...

betul lah sgt tu..org kata kalau byk sgt merungut tandanya tak bersyukur...

Sari Yusa Ibrahim said...

salam, kak Anie... hehehe... baru hr ni tau peribahasa tu... sy pun sama mcm kak anie, tak suka dgr org merungut pd pkara yg tak spatutnya...

Kaktiny said...

hahaha... dialog akak ni buat tiny teringat satu dialog yg hampir serupa:

adik : isy.. lecehla takdak air ni.. rasa nk pi mati ja!.. lagi baik drpd mengadap umah takdak air..

kakak : hah!, kalau mcm tu, pi la mati.. senang skit, takyah kami nk mandikan.. terus tanam ja, pasai air takdak..

adik : org kata 'rasa' ja.. bukan nk pi mati teruih..

kakak : air tu pon takdak 'sekejap' ja, bukan takdak teruih..


hihihi..

..

kehkehkeh...

.

MOKCIK AZWA said...

Takde air lagi parah dari takde letrik rasanya...kalau di kampung la..hehehe. kalau kat bandar ni..klu takde letrik memang parah...air masih boleh gi beli air mineral huhu

Kamsiah said...

salam ...
bila sesuatu tu hilang dari kita,baru terasa ianya amat berharga...ketika tiada air...segelas air pun amat berharga...cuba ketika keadaan biasa...tiada harga langsung...main curah2 ja..

en_me said...

susah tak air kanns.. uhuhu

iina said...

Baru sikit jek kan dugaan tuh.. kan mak dah bebel hehehe ;)

Kak Anie said...

Kak... air anie yang kat singki tu guna terus dari paip... tu yang kalau nak cuci tangan semua pergi kat sinki dapur...

Diorang ni kalau takde letrik malam ye diorang merungut...sebab nyamuk berdengung dengung

------------------

SMM... tu lah pasal... bila dah segalanya merungut memanglah tak bersyukur namanya... sebab kalau nak difikirkan kita masih lagi bertuah... kerana tak perlu hidup dengan air perigi ata air sungai

Kak Anie said...

Anna...tu yang akak kata kat anak2 .. orang yang duduk di negara yang kekurangan dgn pelbagai kemudahan asas terpaksa juga hidup dengan segala kekurangan

-------------------

Sari... masa akak tanya pada anak akak apa makna Baung dlm Bangkar pun dia tak tau...hehehe

Kak Anie said...

Tiny...kah kah kah... ada2 je bebudak ni...siap nak mati dah...hhahaha... pandai pulak adik tu menjawab yang dia 'rasa' aje...hehehhe

-----------

Mokcik ... ye kot... kat bandar kalau takde letrik mau bermandi peluh semua... sebab kebanyakannya hidup dengan bekalan letrik...

Kak Anie said...

Kamsiah... betul tu... bukan bebudak je... kita pun sama... kalau air tu ade langsung tak ingat nak berjimat... asyik melimpah je air tu...

------------------

en_me... tulah yang dirungutkan anak2 tu... susah nak cuci tangan cuci pinggan... nak makan... semuanya dia rasa susah tanpa air

aNIe said...

iina...dugaan kecik je tu...dah merungut2... hehehe.. tulah kan mak dah membebel tak abis2...

Alina... said...

kak ani...kita ketawa bc blog kak ni pasal si farhan..kelako nyer...tp betul kan kak ni..mmg tkleh merungutkan....kena byk bersabar.....

aNIe said...

Ina.. kau dptlah bayangkan macamaner dia tu kan...hehehe

ainnoraini said...

kalau tak de air mmg byk susah...byk benda nak buat dgn air ni...

biar tak de letrik kot...tapi tak boleh lame2 la...

Kak Anie said...

ain... tulah pasal.. semua yang kita nak buat guna air kan?

sharifah rosidah said...

ala anak2 zaman sekarang ni macam tu lah manja, tak tahu susah langsung, bukan anak anie je anak shidah pun suka merungut pada benda2 yang tak perlu dirungut kan pun. penat je kita nasihat masuk telinga kanan keluar telinga kiri gamaknya lah.

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails