Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Friday, March 25, 2011

Malam Pertama Kita...


Petikan dari email untuk renungan di Penghulu segala hari ini...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~





Malam Pertama Kita

Satu hal sebagai bahan renungan kita...untuk merenungkan indahnya malam pertama

Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata
Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa

Justru malam pertama perkawinan kita dengan Sang Maut 
Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara 


Hari itu... mempelai sangat dimanjakan
Mandipun...harus dimandikan
Seluruh badan Kita terbuka....

Tak ada sehelai benangpun menutupinya. ..
Tak ada sedikitpun rasa malu...

Seluruh badan digosok dan dibersihkan 
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
Semuanya akan ditutupi dengan kapas putih...
Itulah sosok Kita....
Itulah jasad Kita waktu itu

Setelah dimandikan..
Kitapun akan dipakaikan gaun cantik berwarna putih
Kain itu ...jarang orang memakainya.. 
Kerana sangat terkenal bernama Kafan

Wangian ditaburkan kebaju Kita... 
Bahagian kepala..,
badan. ..,
dan kaki diikatkan

Tataplah.....
tataplah. ..
itulah wajah Kita 
Keranda pelaminan...
langsung disiapkan
Pengantin bersanding sendirian...

Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga 
Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul

Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga
Serta rasa haru para handai taulan

Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah 
Dzikir Akad nikahnya bacaan talkin....

Berwalikan liang lahat..
Saksi-saksinya batu batu nisan. . 
yang telah tiba duluan 
Siraman air mawar.. 
pengantar akhir kerinduan

Dan akhirnya.... 
tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian,

Tuk mempertanggungjawabkan seluruh langkah kehidupan 
Malam pertama yang indah atau meresahkan..

Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah 
Di kamar bertilamkan tanah..

Dan ketika 7 langkah telah pergi....
Sang Malaikat lalu bertanya.

Kita tak tahu apakah akan memperolehi Nikmat Kubur...
Ataukah Kita akan memperolehi Siksa Kubur.....

Kita tak tahu...
Dan tak seorangpun yang tahu.....


Marilah membuat keseimbangan dalam kehidupan kita, 
sebelum kita menuju
ke



''Malam Pertama Kita''    





...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

9 comments:

♥ manje ♥ said...

assalamualaikum kak anie

kita kena sediakan bekalan yang
secukupnya utk hadapi kehidupan di
sana nanti... moga kita sentiasa
beringat tentang kehidupan yg
abadi itu.... ~

Alina... said...

bestnya artikel ni....sayu hati baca...

Hyundai Sonata said...

sedap hati bile bace..org slalu salah ertikan perkataan 'malam pertama' nie..bile bc mcm nie baru tebukak sket minda..terima kasih.. =)

secangkir madu merah said...

terima kasih kakAnie berkongsi cerita buat renungan bersama...sungguh berkesan dihati..

kak Erna said...

anie..sayu pulak bacanya..akak copy ye anie..nak simpan untuk renungan..dan peringatan

Neeza Shahril said...

malam pertama yang penuh debar... sama ada suka ataupun duka dan tiada apa lagi yang boleh mengubahnya melainkan 3 perkara...

1) Doa anak yang soleh
2) Sedekah amal jariah kita semasa hidup
3) Ilmu yang ditinggalkan/dikongsi semasa kita hidup

aNIe said...

manje... satu kehidupan yang kita taktau tapi ianya pasti...

----------------

Alina... akak takut membacanya

aNIe said...

SMM... bila membaca artikel ni..terasa takut memikirkannya

----------------

Kak Erna... dpt copy tak?

Kalau tak bagi anie email...anie forward kat akak

aNIe said...

Hyundai sonata... betul tu...dgr malam pertama kita dah terfikir lain...tapi malam pertama ni buat kita insaf

--------------

Neeza... masa tu memang sesiapa pun tak boleh menolong melainkan anak2 yang ditinggalkan..

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails