Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, March 24, 2011

Ayam Oh Ayam Kenapa Sudah Mahal...??

Terakhir aku masak ayam... 2 minggu lepas...

Lama dah tak beli ayam... sebabnya minggu masa cik abang balik dia beli banyak ikan... jadi aku asyik masak ikan...telur je minggu lepas...pastu ada balance ayam dari mingu sebelumnya aku goreng ... masak kicap atau masak black pepper...

Last minggu lepas ... masak sup ayam... kegemaran si kecik dan aku...



Tadi aku ke mini market...

Mintak dia potongkan ayam seekor...

Seperti biasa...

'Takmo yang gemok tau...'

Masa nak bayar...

'Ayam tu berapa dik...?'

'RM20.00'

'Hah...!!!  '

Terkejut berok aku... kalau berok tgk aku lagiklah dia terperanjat....


'Kan akak dah kata...takmo ayam gemok...selalu akak beli 14-16 hengget je...'

'Ayam dah mahal kak..?  Dah lebih RM8 sekilo...'


'Ye ke?  Abih tu ayam berapa kilo  yang kau bagi akak...'

'Lebih 2 kg...?'

'Larrr.... tadi dah cakap... akak takmo yang gemok...'

'Takpelah kak... banyak isi ayam tu...boleh masak ayam selalu...'

'Pandai je kau...'

Sambil berlalu pergi ...dalam kepala aku berfikir... mahalnyaaaaa ayam...!!

Hmmm.... sekarang ni... segala-galanya dah mahal...

Ikan mahal... cili mahal... bawang mahal... semua dah naik harga..

Camaner ni...?

Anak2 aku ni bukan boleh kalau takde ayam dalam peti sejuk tu...

Nampaknya lepas ni kena ajar anak2 makan ikan lebih2 pulak...

Kena tukar menu dah...






...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

17 comments:

Ati Masrif said...

tu yang ati malas nak beli
ayam di pasar or kedai
selalu benor mahai...

kalau kat pasaraya selalu
dapat murah...kat mydin lg murah

sya said...

Ari tu dalam radio gomen kata sementara aje mahal..

kak ina kl (2) said...

apa nak buat..mahal pun kena beli dari makan kat kedai ...lagi mahal..
cam best ajer tempat kamu makan ni..kat area mana ek

MOKCIK AZWA said...

Kak anie,

Ikan lagiiii mahal...sbb musim hujan...huhu. Ntah apa alasan ayam naik harga tak tahu la. Santan kelapa pun dah naik harga dan ada yang tambah air utk dpt untung lebih...

samalah anak2 lebih suka makan ayam dari ikan kecuali ikan keli goreng dgn ikan tongkol buat singgang..

aNIe said...

Ati... akak kat sini Mydin jauh... kalau pasaraya yang lain tu akak jarang beli ayam

-----------------

Sya... ye ke... barang kalau dah naik susah bebenor nak turun.. tapi tak tau le ayam tu barang kawalan kan...?

aNIe said...

Ina... entry makan2 yang mana satu tu... kalau yang makan laksam tu kat TTDI Jaya... Shah Alam

--------------------

Mokcik... ntahlah tak tau aper sebabnya...

Hehehe... anak kita sama... kalau ikan keli goreng... buat sambal... itu diorang suka...

Ikan tongkol pulak diorang suka goreng je...

ilahjy said...

ilah pun suka ayam yg kurus sbb bila makan yg byk isi rasa cepat muak.. dari anak dara mcm tu jer ilah ni.. sbb tu agaknya kolestrol byk kot..huhuu..

iina said...

wah dah mahal ekk ayam skrg nie.. makan telur ayam jelah kak hehehe ;)

aNIe said...

ilah... akak ni pun rasanya banyak kolesterol... tadi beli susu Nesvita Omega Plus...katanya boleh menurunkan kadar kolestrol...harap2 boleh le...

-----------------

iina... telur pun sekarang dah jadi lebih 30 sen sebiji...hehehe

Zareda Norman said...

lepas ni kena suruh mak zar bela ayam semula... ayam kg sedap lagik.. zar bagi duit jagung aje stp bulan rembat 4-5 ekor ayam.. hehhehhe dah tak terbeli ayam kat pasar

kak Erna said...

anie..dah lama dah mahanya..sejak tsunami tu ..pelik kan..sampai kesini pulak mahalnya..
dah anak taunya makan ayam..beli jugak kan..

Anie said...

Zar...ayam kampung memang terbaik... akak suka... isi dia tak lembek macam ayam bandar... masak lomak cili api pun sodap

------------------

Kak erna...ooh ye ke? Ketinggalan zaman betul anie nie...

Kenapa pulak sebab tsunami harga naik kan? Kita bukan order ayam dari jepun...

Mahal pun kena beli jugak cuma kurangkan aje

Anna said...

Kena jadik vegetarian le gmaknya kan kak. tak pun sebulan sekor jer...

RashAtie said...

atie buat restock semlm...pegi econsave....ayam semua clear!! yg ada ikan je...nasib baik anak2 suka makan ikan....

Kaktiny said...

ni yg rasa nk makan telur ayam je nih.. takyah buat lauk ayam dah!.

.. tapi, mau tak mau, kena beli jugak.. kan kak kan..


.

aNIe said...

Anna...kita boleh lah jadi vegetarian...tu bebudak tu...tak dapat ayam seminggu dah mengaruk...hahaha

-----------

Atie... mau tak abis... sana sini semua mahal

------------

Tiny... telur pun telurlah... janji ada protein...tapi tu yang akak kata... tak dpt ayam seminggu mengaruk bebudak tu

mohamadSaleh said...

Yang saya tahu, bila kita orang Islam amal kurang bagus, harga barang akan naik. Peringantan untuk kita...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails