Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Sunday, March 27, 2011

Berhari Minggu Dengan Anak2...

Semalam cik abang dah balik...

Jadi pagi tadi Ude ajak aku pi pasar Subang...

Plan nak masak sibut sedut... dah lama tak pekena siput sedut.

Kalau cik abang ade tak boleh masak siput...sebab kesian dia tak boleh makan...

Aku memang jarang pi pasar Kampung Subang tu... selalu kalau pergi pun cik abang pergi sensorang.

Ude parking kreta jauh sebab kalau dekat2 tu memang dah susah nak cari parking...

Semasa berjalan menuju ke pasar...banyaklah peniaga2 ditepi2 jalan tu...

Seronoklah si kecik melihat... macam2 ade... dia nampak org China jual kaki katak yang dah siap disiang... aku geli geleman tengok...tapi dia nak pergi tengok rapat2...

Sampai satu tempat dia melihat orang menjual pakaian dalam perempuan..terus dia datang berbisik kat aku...

'Eiii...tak senonoh aje... diorang jual spender kat tempat terbuka'

Hahahaha....

Sampai di pasar...berkeliling aku dengan Ude cari siput sedut... tapi tak jumpa...

'Alah ibu...takde rezekilah... abih kita nak masak aper ari ni...'

Mata terus ternampak rebung depan mata...

'Kita masak rebung dengan perut lah...'

Dalam perjalanan balik... aku ternampak ada orang jual buah keluak...





Susahnya nak jumpa orang jual buah keluak kat sini...

Ude terus suruh aku beli 20 biji...

Masa kami memilih buah tersebut... ada sorang wanita kat sebelah aku bertanya pada aku masak apa yang sedap buah tu...aku cakap masak asam pedas...

Paling sedap masak dengan ikan terubuk...

Lama betul tak pekena buah keluak dengan ikan terubuk...

Tapi menu buah keluak dengan ikan terubuk tu kena tunggu minggu depan masak cik abang ade...sebab itu gulai feveret dia...

Balik dari pasar... setelah berehat...(tak masak lagik...sebab perut kenyang bersarapan kat kedai tadi) aku ikut Ude ke Centrepoint.. dia pergi betulkan iPhone dia di iPhone Fix di Centrepoint Damansara...

Balik dari sana barulah kami memasak dan makan tengahari


Ada pulak ulam halia muda... dengan bawang besar bersama mangga muda....





Yummmy....!!

Bila tinggal dengan anak2... 1 lauk je sudah mencukupi.. untuk si kecik yang tak makan pedas... aku buatkan dia nasi goreng udang dengan planta....




...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

11 comments:

Zareda Norman said...

lauk kampung yg sedap... ini yg menyebabkan diet zar sll terbabas...

sya said...

Aku.. dah lama tak masak masakan kampung sbb aku tak makan nasi..

MULAN said...

ohh. tak pernah tengok buah keluaq tu.. masak asam pedas..??? huhuuu sedap nya..

Kak Anie said...

Zar... family akak memang suka makanan kampung... lebih2 kalau ada ulam... lagik habis diet...

----------------

Sya... aku makan tapi sesenduk je... lauk kampung ni bukan selalu... seminggu sekali pun jadi le buat penghilang rindu...hehehe

Kak Anie said...

Mulan... masak asam pedas dengan ikan terubuk memang best ... sedap giler...

kak Erna said...

anie..memang sedap masak lomak cili api perut dengan rebung tu..
kegemaran akak tu..

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Anie, sy tak pnah jumpa buah keluak tu, sedap ye msk gulai, msti masam2 rasanya , kan...

Kak anie said...

Kak... anak anie Ude memang suka gulai perut dengan rebung... dia peminat masakan kampung..

Org nogoghi kalau masak lagik malatop kak...hehehe

-----------------

Sari... buah keluak tu memang ramai tak kenal.. rasanya tak masam... tapi lemak2...macam kicap...hitam... ada orang ketukkan buang kulitnya dan keluarkan isinya...tapi akak ketuk biar dia retak... bila nak makan baru keluarkan isinya.

Sebab... kalau masukkan terus dlm gulai asam... nanti gulai jadi hitam

Kaktiny said...

buah keluak?.. tak penah dengar lah.. masak dgn asam pedas?.. hmm.. nk kena carik nih... hehehe...

pergh... rebung and perut.. mmg sungguh manttooopppp....!. hehehe...

(ratah saja pon sodap tuh!.. hihihihi)

aNIe said...

Tiny... buah keluak tu akak belajar makan masa lepas kahwin...

Keluarga mertua akak memang suka memasaknya...

Rebung dgn perut tu memang sedap diratah... berderap derup...hahaha

sharifah rosidah said...

aduh sedapnya lauk ni, terliur kita tengok.

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails