Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, January 4, 2011

Cerita Hari Pertama Persekolahan...

Semalam selepas selesai masak... aku pi amik anak2 balik sekolah...

Hujan rintik2 masa tu... dan seperti biasa pada hari pertama persekolahan memang kereta punyalah banyak.

Ditambah dengan Tahun 1 yang bersekolah sessi petang memanglah jam giler kat sekolah tu...

Jarak perjalanan yang tak sampai setengah km tu pun mengambil masa setengah jam...

Mau tak bertambah jem... bila hujan... biarpun rintik2... ibu bapa akan menghentikan kereta berdekatan dengan tempat nak ambil anak mereka... dah tu ada pulak yang turun... ambil payung lagik... biarpun jarak kereta dari tempat berteduh tu sejengkal aje...

Kadang aku geram jugak... disebabkan itu jem jadi berjela2 panjangnya... bukan lebat sgt pun hujan tu... biarlah anak2 tu biasa sikit kena hujan... berlari sedikit ke kereta tu takkan demam budak tu.

Disebabkan semalam adalah hari pertama... maka jadual masa tak betul sikit.  Kelam kabut.

Semasa ambil dia balik sekolah semalam... ada sorang kawan dia ditinggalkan van... tinggal di Kampung Melayu dekat dengan kediamanku...maka si kecik aku dengan baik hati mengajak dia menumpang kereta aku untuk dihantar pulak..kesian pulak budak tu dah menangis2 dah...

Disebabkan menghantar anak tersebut... kami jadi lambat sampai ke rumah.

Kelam kabut menyuruh si kecik bertukar baju dan makan ...tergesa2 dia makan sebab nak ke sekolah agama...

Kesian aku tengokkan dia... makan pun tak abis sebab aku dah bising takut terlewat ke sekolah agama...

Semasa dalam kereta menuju ke sekolah agama dia beritau aku...

'Ibu... guru kelas lantik aeez jadi ketua darjah...'

'Baguslah tu...'

'Alah aeez takmolah...'

'Kenapa pulak?  Baguslah jadi ketua darjah... nanti aeez tau rasa tanggungjawab... disiplin...'

'Aeez tak suka... sebab aeez tak pandai nak tegas... nanti kelas kotor kena marah...kelas bising kena marah...'

'Takpe... lama2 nanti aeez pandailah...'

'Alah... aeez tak suka lah...'

'Guru kelas Aeez saper nama dia...'

'Puan Khatijah...'


'Mesti dia macam baya2 ibu sikit eh?'

'Tapi dia muda sikit... mana ibu tau...'

'Tu... nama dia dah tau... orang2 sekarang mana ada letak nama2 mcm tu... nama Khadijah... Samsiah... Hamidah tu semua nama dulu2... orang sekarang nama berbelit... glamour2... panjang2...'

Betul kan?

Nama dulu2 pendek2... 1 je nama diorang... nama bebudak sekarang ada yang kalau tulis kat buku sekolah... dah takde tempat nak tulis nama ayah dah... panjang berjela... macam nama si kecik tu...tak pernah buku sekolah dia ada ruang untuk nama ayah dia.

Teringat lagik masa aku bekerja dulu...

Salah sorang teknisyen aku baru dapat anak...aku pun tanya kat dia...

'Apa nama anak kau din...?'

'Muhammad... bla...bla... bla...'  (aku lupa apa nama anak dia... tapi memang panjang)

'Panjangnya nama...'

'Ye lah kak... nanti pendek2 tak best...'

'Orang dulu2 kata... jangan bagi nama anak lebih panjang dari nama ayah diorang... nanti anak jadi kurang ajar dgn ayah...'  (entah dari mana aku dapat kata2 tu aku lupa)

'Hahhaa... akak ni percayalah sangat tu...'

'Ye betul... ada orang kata macam tu...'

'Abih kak... kalau bapak dia nama Ali... anak kena letak nama Al aje lah...'

Masa tu aku sama2 ketawa ...

Betul jugak kan... kalau nama makin lama makin pendek... apa aje yang tinggal...

Apa-apa pun... harap2 si kecik aku dapat menjalankan tanggungjawab yang diberikan oleh guru kelas padanya nanti... (Jangan hari ni dia pergi jumpa guru dan kata dia nak tarik diri aje dah...hehehe)




...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

13 comments:

cikceriacorner said...

heheheh..
salam akak..
macam2 la fareez ni..kelakau..tahniah adik sebab jdi ketua kelas..bgus tu..:)

sya said...

Aku pun sakit hati ngan mak bapak yg terlampau manjakan anak2 mcm tak leh kena setitik hujan pun kat anak..patut le anak2 skrg silap makan sikit food poisioning.. tukar suasana sikit demam.. apataknya lembik sbb hujan setitik tak penah kena

NONIE ROSSI AZIZ said...

HAAHKANNN.. pasal tu budak2 sekarang tak tahan lasakkan?

kakLuna said...

hehe nama kaklady pun lagi panjang dr nama bapak kan? :P

Zaitun said...

Masa kak Zai jadi supir anak2 masa tu sekolah rendah lagi selalu berhadapan dengan suasana begitu jem berjela2 sebab ibubapa turunkan atau ambik anak betul2 depan pintu,rimas dibuatnya.

oren said...

tahniah aezz dpt jadi ketua kelas..

saya, kalo tak hujan lebat, mmg amik naik moto jek..pasal malas-takde-parking..kalo hujan bebetul lebat baru naik keta, tapi taklah smpai parking dpn kelas..parking kat tmpt yg selamat, dan turun bawak payung..

kak Erna said...

anie..tahniah kat aeez..jadi ketua darjah..
pandai je dia jawab..muda sikit he he..
anie..sejak sekolah dah buka ni..akak kena keluar awal pagi.sebab rumah akak tepi jalan...sekolah ada 3..
kereta yang hantar anak2 sekolah.memang berderet menunggu..
kalau lambat..alamat..merah lah punch kad akak..

iina said...

Betul tuh kak.. zaman skrg nie semua nama pjg2.. bila kat sini tgk nama org mesia pjg2 ramai kawan2 mat saleh saya tegur.. but nama saya pendek jek.. 1 perkataan dan nama ayah pun 1 perkataan jek.. saya bangga sebab bila letak surname atau last name.. saya dapat letak nama ayah saya.. tapi kalau dah nama sendiri 2 3 perkataan.. nama ayah pun 2 perkataan.. alamatnya.. last name kita adalah nama kedua kita.. ramai kwn2 merungut.. (last name tuh kat sini nama keluarga.. which pada kita nama ayah lah)..

Teringat dulu masa nak book tiket kapal terbang balik mesia 2 thn lepas.. mamat pakistan tuh cam tak percaya nama saya dan suami hanya 2 perkataan jek.. hahaha.. sampai tanya.. betul ke u bukan dari pakistan.. sebab org mesia yg dia tahu.. semua nama panjang2.. tergelak sakan saya.. hehehe ;)

Pengajaran.. lebih baik nama pendek.. letak pjg2. nanti panggil pendek gak hehehehe... however.. ikut citarasa masing2..

aNIe said...

Cik ceria...terima kasih... si kecik tu memang pandai berkata2...

--------------

Sya tulah pasal... geram kadang dibuatnya...

--------------

Nonie... tulah pasal... kena ujan sikit demam... kita dulu trmasuk dlm longkang... mandi air taliair pun tak demam... sihat walafiat je...

aNIe said...

Luna...hahahha... tulah... tapi tak pandai lagik kurang ajar ngan bapak tu...

--------------------

Oren.. kalau hujan lebat tu kita pahamlah... ni hujan rintik2... naik motor lagik senang kan... senang cilok2...hehehe..

-------------------

Kak...tulah masalah orang yang tinggal dekat dengan sekolah... tiap tahun kena keluar awal ke tempat kerja sebab nak elak jam di sekolah pada awal tahun

aNIe said...

iina...ahalah...memang kalau omputih nama kedua jadi sir name kan? Bila nama dah panjang tak tau nak panggil yang mana satu... nasib baik kita dulu2 nama 1 je... & nama bapak pun satu kan?

Lady Lavender said...

salam ziarah. Datang baca entry kat sini :-)

kak ina kl (1) said...

imran pun kena lantik jadi ketua kelas..tapi dia tak nak..susah betullah..

dah siap kad tu yer..tentu kamu dah bertambah sibuk sebab tarikh makin dekat...ina tak confirm lagi nak datang ker idak..

kat sini memang kamu tak buat ker?

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails