Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, December 30, 2010

Persiapan Sekolah Dulu dan Sekarang..

Hari ini... aku sibuk membuat persiapan akhir sebelum buka sekolah.

Minggu lepas masa cik abang ada... kasut dan baju anak2 dah pun siap dibeli.

Seperti biasa jenama Bata jadi pilihan anak2...

Anak2 aku cuma 2 orang je yang masih dalam alam persekolahan...sorang di sekolah menengah dan sorang lagi di sekolah rendah.

Masa membeli pakaian je... cik abang dah terperanjat... tu baru 2 orang... kalau yang ramai anak2 bersekolah tu lagi kesian kan...

Pada mulanya ingatkan esok nak pergi beli buku rampaian untuk si kecik... tapi disebabkan semalam pengumuman esok cuti... jadi hari ni kena bereskan semua...



Tadi dah keluarkan seluar anak2 yang kena pendekkan... tapi rasa malas pulak nak jahit dulu... esoklah aku jahit.

Memang tiap tahun... aktiviti sebelum buka sekolah adalah sama...

Pendekkan seluar... tulis nama kat buku sekolah... balut buku... jahit lencana... jahit tag nama... semua mak kena buat...manjanya si bongsu ni...

Dulu masa aku sekolah arwah mak tak buatkan untuk aku pun... semua aku buat sendiri...tulis nama kat buku aku buat sendiri. Pastu kalau ada adik2 yang nak masuk sekolah... aku jugalah yang sibuk2 menuliskan nama untuk mereka... sampai kadang2 tersasul tulis nama sendiri.

Dan buku2 tulis dulu tidak perlu dibalut... jadi buku2 tulis baru beberapa bulan dah macam belacan... hancur macam2 tanda ada... bekas tumpahan air kopi pun ada kat kulit buku.

Buku bacaan dulu dibalut dengan kertas minyak... atau 'brown paper' tapi sekarang semua dah mudah... ada kertas balut plastik yang disarungkan aje....sediakan duit ajelah...

Baju sekolah  dulu2 tak pakai lencana kain.. kami guna lencana yang disemat ke baju...

Kadang2 sampai bertanda baju2 sekolah... berlubang... berkarat kat tempat pin lencana tu...sebab masa merendam baju lupa nak tanggalkan lencana... maka berkarat lah pin lencana tu.

Tapi best... sebab dulu kalau kami pergi ke sekolah2 untuk perlawanan sukan atau apa saja... kami akan bertukar2 lencana sekolah...kalau ada pakwe siap tukar2 lencana buat kenangan...heheheh

Dan salah satu dari hobi kawan sekolah aku dulu... ialah mengumpul lencana dari berbagai2 sekolah..

Sekarang semua sekolah dah guna lencana jahit... memanglah mudah... takde masalah tertinggal lencana kat rumah... sebab semua dah terlekat...

Yang tak bestnya... hobi bertukar2 lencana tidak dapat diteruskan....

Masa persekolahan aku dulu... kami beli kasut raya siap buat untuk sekolah.  Kira 2 in 1 lah kasut tu.  Masih ingat lagi kasut sekolah aku dulu kasut plastik tapak hitam... tak perlu dikapur... kalau jalan di lantai papan kelatap keletup bunyinya. Suka sangat masa tu... tiap2 malam menerai kasut sambil pusing2 dalam rumah...

Tapi apa yang jelas... anak2 sekarang lebih beruntung kerana baju, seluar , kasut kadang2 berpasang2 dibeli mak ayah...

Beg sekolah dapat beli yang berjenama... buku pulak... sebelum buka sekolah semua dah dapat... tak macam dulu... kadang2 dah 1 bulan sekolah pun buku tulis beli sikit2... sebab mak ayah takde duit nak beli sekali gus.

Beruntungnya anak2 sekarang... jadi manafaatkanlah apa yang boleh didapati itu dengan baik... belajar bersungguh2... dan banggakanlah ibu dan ayah...



...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

8 comments:

~ yus ~ said...

Betul tu kak Anie. Anak2 sekarng sangat beruntung. Yus pun baru je keluarkan baju2 sekolah budak2 tu dari almari nak gosok. Lepas tu nak jahit lencana, tapi malasnya...letak je kat atas katil dulu tu...huhu.

Mudahnya budak sekarang kan, semua ibu dah tolong buatkan...:D

zareda said...

anak anak sekarang mmg beruntung.. mak bapak sekarang jer makan hati.. heheh

kak Erna said...

anie..mana nak sama dulu dan sekarang..
akak sorang sekolah pun terasa anie..mahal dah barang2..lagi pulak aimi ni badan besar sikit..harga pun tinggi..
alhamdulillah..semua dia buat sendiri..jahit nama dengan lencana aje mak yang buat..

iina said...

Rasanya kena bg gak si kecik tuh tulis sendiri gak heheheh biar dia belajar.. tapi biasalah kan kak anak bongsu manja hehehe..

Betul tuh kak.. skrg mudah nak dpt semua.. sebenarnya kesusahan itu yang mengajar kita erti kejayaan kak.. bila kita rasa susah.. kat situ kita ada azam nak usaha dapatkan sesuatu yang susah kita nak dapat.. tapi bila kita mudah dapat sesuatu tuh.. kdg2 kita terleka sebab anggap benda tuh pun mudah jek nak dapat ;)

♥ manje ♥ said...

salam kak anie

manje dulu2 pon mcm akak jgk
kena tulis balut buku, tulis
nama kat buku adik2... sampai
tersalah tulis nama sendiri...

adik lelaki tapi nama perempuan
hehe kenangan tu... tak de di jual
kat mana2 (^_^) ~

sya said...

Aku tahun ni sorang je sekolah . lega sikit walaupun belanja lebih 500 utk sume.. bila aku fikirkan aku tak tau camana aku survive masa 4 org sekolah dulu

cLovErX said...

salam..
saja nk komen juga, 1st time msuk blog awak...
dulu2 kita ingt beg skolah ada 1 jenama je, beg sekolah Swan..
kasut sekolah ada Bata je....
sekarang, macam2 ..siap kasut sekolah mcm kasut converse buat g jalan2..
beg pun ade yg bwk mcm beg kepit2 yg bwk gi shoppinkk tuh...

aNIe said...

Yus... macam kita pulak yang nak sekolah...hehehe... sibuk bebenor...

---------------

Zar.. dompet pun meraung...hahaha

---------------

Kak.. anie yang besar tu buat sendiri... yang kecik ni je mak dia kena buatkan... yelah bebudak kalau badan besar harga baju pun lain...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails