Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Friday, December 3, 2010

Membina Hati Bahagia...

 Salam Jumaat....

Yang ingin ku kongsi hari ini... juga dari email seorang sahabat...



 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA IALAH KERANA ADANYA
MAZMUMMAH DI DALAM HATI.

Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di  hati ialah :

1. Pemarah

Paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak
di dalam diri manusia.Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati
tentunya tidak tenang.(sape nak dekat kalau asyik nak marah ajer..
bawak2lah senyum.. tentu org tak takut nak dekat punyer..)

2. Pendendam

Tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam
dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam
hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau
tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena
sakit jantung. (Ini kes dendam kesumat lahh nie..)


3. Hasad dengki

Amalannya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia
memiliki sifat ketuhanan. (tak elok dengki mendengki nih..)


4. Bakhil

Sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta,
kesenangan, pangkat dll.dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih
mengatakan ia tiada duit.(rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi
bersama..-derma)

** Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi
pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq,
pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala
rezeki itu Allah beri melalui makhluk.


5. Tamak

Orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya
tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air
laut… walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak! lagipun org tamak
selalu rugi..

** Ingat! Yang dikatakan harta atau rezeki kita
bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu
disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain
di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat
dimanfaatkan.


6. Tidak sabar

Andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar
apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar
bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak.. tetap maintain vogue
walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)


7. Ego

Ibu segala mazmummah ...jadi ia membuatkan seseorang
paling tidak tenang.Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari
sudut zahir mahupun batin. (yg nie no komen).. pasal semua org ader
egonya sendiri.. cuma tinggi/rendah tahap keegoan tersebut.


8. Riak

Terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari
peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia
dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan
amalnya. Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada.


9. Cinta dunia

Tidak dapat menderita, dapat pun menderita kerana
bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan
diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg
soleh/solehah

**Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat
ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di
hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan
akhirat dibawa mati.


Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara semata-mata
disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH.

****Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA.**** 

Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu,kedua-duanya tetap
menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan
bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati
antara satu sama lain.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 


Renung-renungkanlah.... dan semoga kita semua dijauhi dari sifat2 tersebut... demi untuk kebahgiaan dan ketenangan hati yang hakiki...



...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

12 comments:

kad0k. said...

tp sifat tu la yg banyak dalam setiap org kan kak..salam jumaat..:)

cikceriacorner said...

salam..akak..moga kita dijauhkan dr sifat mazmumah tu..tp setiap org pasti xlari dr sifat itu..termasukla diri sy ini..sikit sebyk ada gak sifat tu..

KAKTINY said...

"Ya Allah, aku lapangkan hatiku untuk memberi maaf kepada setiap orang dan aku mohon kau lembutkan dan lapangkan hati mereka untuk memberi dan menerima maafku. Aku kembalikan segala rasa resah, amarah dan gelisah kepadamu. Aku mohon kekuatan takwa, ketenangan dan kebahagiaan dunia dan akhirat".. Ameen.

- Dr. Fadzilah Kamsah pesan, setiap kali lepas solat, doa mohon lapangkan hati.. supaya dapat mengikis sifat mazmummah itu (agar yang tebal dapat dinipiskan, yang banyak dapat disikitkan...).

Kata ustaz, kita tak boleh buang nafsu, sebab nafsu itu telah diberikan oleh Allah kepada setiap makhluk, tetapi kita mampu utk mengekangnya daripada mengemudi diri kita, supaya tidak mendahului akal dan iman.

MOKCIK AZWA said...

Terima kasih atas perkongsian kak Anie...

sheschocoholic said...

tq atas entry ni akak..masih cuba perbaiki diri..jauhkan la kita semua dr sifat2 mazmumah ini..amenn..

kak Erna said...

anie,,terima kasih..akak pernha jumpa ni dulu dan akak printkan letak atas meja..
rupanya ada yang terasa dan marah2 ngan akak..

DLSJ Sahrul (nbk466) said...

Thanks k.lady atas perkongsian ini..muhasabah diri..hu.hu.hu..

kakpah said...

salam anie..
minta allah jauhkan kita dari sifat2 itu.. amin.

Marina Monroe said...

TQ for sharing dan ingat memperingati sesama insan.

princeduyong said...

alhamdulillah...ade ilmu di sini..

hanny said...

thanks kak. Saya suka entri yang ini. Untuk peringatan diri yang kerdil ini.

MULAN said...

ayoyai... my blood always go upstairs one la kak anie...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails