Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, August 25, 2010

Terlajak Perahu Boleh diundur...Terlajak Tidur Tak Dapatlah Sahur...

Tiap tahun...dah jadi sejarah...mesti ada hari2nya aku terlajak tidur hingga terlepas sahur.

Tahun lepas 3 hari...

Dua hari tu langsung tak dapat makan sebab orang dah azan subuh.

Sehari tu dapatlah makan kurma dan air je.

Tahun ini...

Bermula semalam...


Selalu terjadi begini bila aku terlena lepas solat isyak...golek2 lepas tu terlena.


Bila terkejut dah jam 12 tengahmalam....pastu mata tak boleh nak lelap...


Golek kiri golek kanan...mata masih terjegil ...


So bukak laptop...mengadap FB kejap...


Bila dah jam 2...paksa diri untuk baring...


Beberapa ketika lepas tu baru terlelap....


Handphone ditangan...alam semua dah set...


Rasanya alarm tu berbunyi...tapi tangan aku dengan pandainya menekan 'stop'


Maka bisulah handphone tu....


Celik2 mata je dah jam 6.00...orang sedang azan subuh...


Huh!!  Mau tak terkejut aku....alahai...syian anak2 aku...


Tapi...sambung golek2 lagik...

Pastu bangun...solat...kejutkan anak pi sekolah...

Memula kejut Farhan...

'Han...bangun subuh....'

'Eh...tadi tak sahur eh?'

'Tak...ibu terkejut dah azan...'

'Lar...orang ni dah lah haus...'

'Alah takpelah....'

Bila time kejut Fareez ke sekolah pulak...macam biasa je dia bangun...mandi...salin baju...

Tiba dalam kereta dia tanya aku...

'Ibu...pagi tadi aeez makan aper eh?'

'Aeez makan nasi dengan kuah udang malam tadi ler...'

'Ye ke...Aeez tak rasa macam makan pun...'

'Ye...'

'Aeez rasa macam aeez minum air je...'

'Tulah...semalam ibu suruh tido awal2 takmo...pastu bangun sahur pun tak perasan...'

Dia diam...memang betul dia lambat tidur semalam.

Hehehe...sorry le sayang...terpaksa kelentong sikit...kalau tak nanti dia guna alasan tak bersahur tu untuk buka puasa...

Si kecik berpuasa hingga waktu berbuka tanpa banyak songeh sebab dia rasa salah dia ...tu sebab dia tak perasan bila dia 'bersahur'

Tak dosakan macam tu.?...huhuhu...








...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

22 comments:

Mak Su said...

hihihi, kak anie ni kelakarlah

pB said...

alhamdulillah , setakat ni belum lagi terbabas.

harap harap , janganler ...


bersahur ni pun , perut asyik dok berbunyi , kalau tak bersahur , tak tau lah macam mana ...

umeboshi said...

hahah...kesian Aeez kena kelentong dgn mama dia. ekkeke.. ume pun dok risau kalo2 tido tak sedo apa...tau-tau je dah terlajak abis waktu sahur. huhu..thn ni, ada sekali tu, bgn je dah kol 5stgh. sempat jamah susu dgn kurma le.. ok la tu..

AtieSalehah said...

hehehehe...kesiann...

manje said...

salam kak

um... rini rmai yg terbabas tak bgn sahur.. nape eik? kalo yg kecik leh thn takpe... kena bg smgt sket hehe

Alina... said...

hehhe tipu sunat

MOKCIK AZWA said...

kira makan buka posa atau supper tu kira sahur la tu kak yer...hehehee

satu petua kak..jangan dipegang handphone atau jam tu...letak jauh2..hehehe. kalau dipegang memang sah2 la secara otometik kita akan offkan hahaha.

makdara TERDIVA said...

huhu..kesian anak2 kan..tp seb baek dorng boleh terima alasan kita..

~ yus ~ said...

hehe..kak Anie kelakarlah.

So far yus alhamdulillah. Waktu sahur masih boleh jaga, sbb ada si kecik Arif tolong kejutkan. Pukul 4.30 ke 5 pagi jer mesti dia bangun...so, selamatlah abah abang dan kakak dia, dapat bangun sahur..hehe

Kak Anie said...

Maksu...hehehe...lepas berbuka baru dia dpt tau...hahaha

-----------------

PB...kalau jarang jadi camtu selalunya tak jadi...tapi akak ni tiap2 tahun macam tu...hahaha

-----------------

Atie...syian kat bebudak tu...

aNIe said...

Umeboshi...yang penting dpt makan kurma 2-3 biji dah okay kot...sebab dpt jugak tenaga tu...

Kelentong jgn tak kelentong...hahaha

---------------------

manje...alhamdulillah dia tak merengek semalam...masa darjah 1 dulu pun ada jugak terlepas sahur tapi dia okay je...cuma memang tak cakap pun ngan dia tak sahur...

--------------------

alina...mak tipu takpe...hehehe

- kak ina - said...

haha.. x baik taw kak ani... sian aeez... - lin baby

aNIe said...

Mokcik...tu lah pasal...pagi tadi letak hp jejauh...elok je bangun lepas tu...

Harap2 taklah terlepas lagik...

------------------

Makdara tu ler pasal...kesian kat anak2 ...tu yang bertekad takmo pegang hp masa tido lagik

------------------

Yus...kalau ada anak kecil memang tak prnah terlepas sahur kan...nasib baik dia ade...

elly said...

Tersenyum sorang2 bila baca part akak taktik kan si kecik tu...

Harus konpius kalau jadi anak akak nih...hehehehe...

aNIe said...

Elly...ibu dia ni kat suka menyakat...jadi memang suka buat anak2 dia camtu...hahahah

leeya said...

alololo..comeelllnyaa aeez..klaka la akak nih..hehehe..

sy penah merajuk dgn husband sbb dia matikan alarm sy bila berbunyi dan terus tido..maka kami dua2 tak bangun sahur..hahaha..so sy haramkan dia stopkan alarm saya..hehehe

kak Erna said...

anie..sian nya aeez..tapi tak pe..budak2 kuat..tah bila letihnya puasa kita pun tak tau..nasib farhan tak buka cerita..kata tak sahur..

iina said...

Yelah kak bila terbabas bgn tuh mmg rasa terkilan jek.. dah 2 ari nie saya terbgn pkl 3.30 hahaha.. Alhamdullilah subuh pkl 4.. adalah 30min.. weekend lepas terjaga pkl 4.. subuh dah masuk pkl 3.30..

Tiap2 ari saya tido 3 4 jam jek kak.. tido kul 12.. kul 3 dah bgn nk sahur :) tido kjp pkl 4 pkl 5 saya bgn truslah smpi mlmnya.. mmg rasa mengantuk betul ler ari nie

Zareda Norman said...

zar dah terbabas sekali.. tapi cik ika terus jugak puasa walaupun muka kelat bagai nak rak.. hehheheh

aNIe said...

Lin baby...huhuhu...mak dia tau tak baik...tapi terpaksa...hehehe

--------------------

Leeya...akak ni kalau cik abang ada jarang plak terlajak...mata ni macam tau aje...mesti bangun sahur...hehehe...kalau tak nanti kene leter sebab tidur lewat...

-------------------

Kak...lepas berbuka dia dah tau...siap dia cakap...

'Oooh...patutlah dia rasa macam tak makan je malam tadi.'

Hahahha

------------------

iina...memang rasa terkilan...macam terlupa sesuatu...maklumlah orang cakap...pada sahur tu ada berkatnya...

iina...kat sana masa untuk makan memang pendek ye...subuhnya awal...

----------------

Zar...seb baik dia puasa jugak biarpun kelat...kalau Aeez tu mesti dia buat hal...hehehe

AuntieYan said...

Salam aNie,

Ha!..ha!.....sekali sekali tak pe le...kelentong-kelentong sunat!

Boleh dia tak perasan eh??...ok gak tu, kalau tidak, jenuh le aNie nak kena pertahankan kesilapan tuh!...ada hikmah tu.... :-)

Malam ni tido awal ok... :-)

aNIe said...

Kak Yan...hahahah....pasal sesekalilah boleh kelentong kak...kalau selalu dia dah tau...heheheh...

Memang dia tak perasan...dia ingat dia bangun minum air je...tak makan...ade ke patut...

Sekarang dah terus bangun bila dengar alarm bunyi...takut nak golek2 lagik

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails