Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, July 22, 2010

Lelaki itu Mulutnya di Hati...

Dulu aku pernah mendengar kata-kata Datuk Fadilah Kamsah...bahawa mulut lelaki itu dihati...

Dan agaknya wanita tu hatinya di mulut...sebab tulah wanita suka saja membebel...melepaskan apa yang tersirat di hati...

Tapi orang lelaki selalunya cool aje...kadang kita tak tau dia dengar atau pun tidak apa yang kita cakapkan...

Kelmarin...

Semasa aku ...cik abang & si kecik dalam perjalanan untuk pergi menonton...

Seperti biasa dalam kereta aku suka  berbual...

Berbual apa sahaja...

Kadang2...cik abang yang membuka cerita dahulu...dia suka bercerita ttg kerjanya dengan aku.

Apa yang dia lakukan...apa yang terjadi di pejabat...dan aku akan terus memberikan respon yang sepatutnya.

Tapi..selalunya kalau aku pulak yang bercerita...dia akan diam....kadang aku keliru dia dengar ataupun tidak..

'Bang...abang kalau kat Sabah tu duduk kat dalam ladang tu mesti bestkan...sejuk je...'

'Aha...tidur pun tak payah guna kipas...sejuk...diorang mandi semua guna air hujan...'

'Ohhh....'

'Bang...'

Masa ni cik abang aku dah senyap....

'Dulu masa anie sekolah...ada sorang kawan tu...bapak dia kerja kat ladang kelapa sawit...'


'Satu hari dia bawak buah2 kelapa sawit yang dah masak kat sekolah...dia bagi kitorang sorang sikit...'


'Pastu anie balik rumah...rebus buah tu...letak sikit garam....'


'Bila dah lembut...amik buah tu...anie hisap sabut kelapa sawit tu...minyak dia kuning...lemak...sedap...'


'Orang kata minyak kelapa sawit ni bagus...ada Vitamin E...baik untuk kesihatan...'

Tengok tu berapa panjang aku dah bercerita....

Bukan bercerita aje tau...siap gaya2 menyonyot buah kelapa sawit tu lagi...bersungguh-sungguh ni...tapi cik abang aku senyap aje....

Kemudian tiba-tiba...aku dengar si kecik bersuara...

'Ibu dah ler...tak payah cerita...'

'Kenapa...'

'Ibu bercerita beriya-yer...tapi ayah buat tak tau aje...'

'Bukan ayah nak dengar pun...ibu bercerita sensorang...siap eksyen lagi...ayah diam aje...'

'Biarlah...ayah takmo dengau ...ibu nak cerita jugak...'  ini ayat nak cover malu tau...hahahhaa...

'Ibu ni...selalu camtu...cakap sensorang...'

'Ayah memang camtu...selalu biar ibu cakap sensorang....penat cerita...' selalunya masa ni aku dah mula muncung...

Masa ni cik abang aku dah tergelak....

'Budak ni...kau pandai cakap ayah eh...len kali ayah ngan ibu gi jalan...kau dok umah...'

'Ye le ayah ni...ibu cerita ngan ayah...ayah buat tak tau je...'

'Ayah dengau lah...kau mana tau....'

Memang cik abang aku macam tu...

Kalau balik ke Melaka atau dari Melaka balik ke Shah Alam...bila aku mula perasan yang aku bercakap sensorang...tapi dia diam aje...aku pun apa lagi...terus lelapkan mata...tau tau dah sampai Shah Alam...

Biarpun dah hampir 26 tahun hidup bersama dan aku tau sikap dia macam tu...tapi aku tetap nak bercakap jugak...sebab aku tau kadang2 dia mendengar cuma dia tak bercakap.

Oleh itu para isteri....kalau katakanlah suami2 anda bersikap begini...janganlah berkecil hati...sebab memang benar kata orang....

'Ada Lelaki itu Mulutnya di Hati...'




...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

21 comments:

jalilah_jy said...

salam kak ani
ilah nak gelak dulu nie izin kan hahahaha
tergelak ilah baca kisah ni sebabbbb kita senasib kakkk.!!!! kob mcm abg diam smpai la kita tgok2 dia terlelap... mcm org gila dibuatnye ingt dia dengauuuu..abg ok juga mahu juga dia tadah telinga hehehe..bestkan kak hidup kita ni jadi pensyarah tak bergaji..hihikkk

kak Erna said...

anie..memang gelak baca komen si kecik..akak pulak dalam kete suka diam..
Kalau dirumah..tu yang cik abang suka keluar cari kawan nak borak...

leeya said...

hehehe..klaka la akak nih..leh imagine gaya akak bercerita tu..

tapi lain pulak dgn kes saya nih..husband kuat bercakap..suka bercerita..dan jugak suka membebel..mengomel itu ini..last2 saya diam je kalau dia da mula bebel..hehe..tp dia tau la saya kecik hati kalau saya diam tu..hihihi..

pB said...

pB tak boleh jadi macam kak anie

idahani said...

yerlah kak anie, kebanyakan lelaki memang camtu lah kan..sok2 bila kita takde taulak dia windu..heheeheh

p/s: lupa nak ucap tahniah atas majlis pertunangan anak kak anie tu..moga segala yg dirancang jadi kenyataan..amiin..

Luna said...

sama la jugak kak kalo dlm kereta kena pandai pilih topik. tapi kebanyakannya mmg saya lah kena bercakap dulu.

sI tEDI said...

dia mahu beri kita cakap tanpa gangguan :))

Kak Anie said...

Ilah...baik dia tak berdengkur...kalau tak...lagi geram...hahaha...nampak sangat dia tak dengar apa kita cakap...geram kan?

Kalau bergaji bagus jugak...hari2 boleh bersyarah...hehehe


------------------------

Kak...anie ni memang suka bercakap...mulut ni rasa sakit je kalau terkatup je...hehehe...

Tu sebab cik abang tu kalau anie takde dia rasa tak seronok kat rumah...sebab tu jugak dia tak benarkan anie keluar kalau dia ade...huhuhu...

Si kecik tu sorang je yang pandai sindir ayah dia...yang lain2 tak berani

-------------------

Leeya...akak ni kalau lebih bercakap...orang buat tak tau...akak yang merajuk...cik abang tu jarang merajuk...sebab akak ni tak mengomel ... tapi suka bercakap...

Memang dah jodoh kot...yang pendiam dengan yang kuat bercakap...kalau tak nanti bercakap takde pulak yang nak dengar

------------------------

PB...akak ni dah lali dah orang kata...hehehe....

Kak Anie said...

Idahani...terima kasih kerana ucap selamat tu...

Memang betul...cik abang akak tu kalau dia ada rumah akak nak kluar dengan anak2...dia tak benarkan...tapi bukan dia nak ajak kita keluar...cuma dia risau takde orang nak cakap2 ngan dia...dia rasa sunyi...

--------------------

Luna...kalau kita bercakap dia dengar...okaylah...ni kita beriyer2 lah...siap eksyen2 lagik...tapi hampeh...hahaha

---------------------

tEDl...beri laluan sampai takde bunyik langsung...heheheh

AuntieYan said...

Salam Anie,

Nampaknya Anie tak kesaorangan. Kak Yan pun gitu jugak. Kenkadang tu bila dia sampai je ofis Akak, Akak pun naik kete terus je pot pet, pot pet....dia, hanya diam seribu bahasa! gerammmmmm betul.Selalu kita bercakap sorang-sorang!....dak Faez tu pandai, dia pun dah tahu pe el ayahnya. :-)

shafarina said...

baguslah akak ni

kalau saya terus online mesej adik ke sapa2 berborak kat hp

huhuhu

iina said...

Saya terbalik kak.. hahaha kalau balik kg.. dia yg bercerita sampai umah.. saya lak duk dengar jek hehehe.. saya bercerita?? jrg sangat kalau ada pun saya membebel hahaha..

Anie said...

Kak Yan...hahaha...kita ni suka bercerita kan kak...rasa macam ada yang tak kena aje kalau dok senyap membatu...

Fareez dah paham pe'el ayah dia...kalau ibu dia lagik ler dia paham...hehehe

----------------


Shafarina...masalahnya kalau akak pegang je hp...main sms...dia akan tanya...saper tu? Hai...nampak pulak...hehehe

----------------

iina...nantilah ...kalau kita jumpa iina jangan komplen tak sempat bercerita tau...heheheh

Alina... said...

adoi kelakarlah bc blog kali ni...kak ni tau.. same lah dgn cik abg kita..kita ckp ke brcerita ke dia membisu ajer, no respon no komen...tp apa yg kita ckp tu sume dia dgr..betul kak ni kata mulut cik abg kita d hati agaknya..

JMR said...

hehehe..lelaki mmg mcm tu..& sy pon mmg macam tu..terbukti sy ni lelaki..heheheh

ainnoraini said...

saya n suami mmg suke bercerita kdg2 dia suke buat lawak...geram pun ade...
itu semua jodoh dah ditentukan oleh allah so terima la seadenye...

aNIe said...

Alina...hahaha...kita serupa...kita serupa...

----------------

JMR...dah sahlah anda lelaki...hehehe

-----------------

ain...kita memang dijadikan berpasang2...dan selalunya dgn sikap atau perangai yang berlainan atau bertentangan...terimalah seadanya...

Intanaziela said...

kak, org lelaki mmg gitu ek? kalau intan pun gitu jugak, penat bercerita, responnya pendek je..hahahah

Zareda Norman said...

kak anie

opposite ngan hubby zar, dia yang riuh bercerita zar yang pura pura lelapkan mata.. ahhahah tapi opismate dia kata cik hubby zar kat ofis pendiam dan serius, kat rumah dia macam badut, suka buat kami gelak..

NONIE ABDUL AZIZ said...

husban saya plak..dia memang kaki bising..tapi keadaannya bila saya bercakap akan jadi macam masa kak anie bercakap ngan hubby kak anie macam tak respon...sudahnya saya pun sama ngan kak anie akan tertidur sudahnya hahaha

Syima Emi said...

memang betol kak anie, mulut lelaki ni memang kat hati..hahahaha. cuma hubby saya tak le sediam tu..tp kdg2 terus diam..hahaha. tertido rupanye. hahahaha...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails