Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, July 27, 2010

Kisah Kacang Goreng Rebah Bangun...

Hari ini...menu berbuka puasa....

Kari ayam...sambal belacan...ikan pekasam dan sayur kacang panjang goreng rebah bangun.

Gambar kacang rebah bangun tu dah abis lah pulak sebelum diambil gambarnya...maklumlah puasa kan...berdesup aje....

Bila sebut sayur kacang rebah bangun...teringat cerita arwah mak...

Al-kisah tersebut si Semah anak dara pingitan yang telah pun bertunang....

Anak2 dara dulu kalau dah bertunang aje mestilah belajar memasak....

Satu hari ...mak si Semah nak keluar bertandang ke rumah jiran.

Maka dipesannya pada si Semah...

'Semah...nanti kacang panjang yang ada tu kau goreng rebah bangun ye...'

'Ye mak...'

Amboi...confident betul si Semah menjawab maknya...

Bila hari dah petang....tiba waktu makan malam...

Maka dihidangkanlah oleh si Semah kacang goreng rebah bangun tu...

Alangkah terkezut mak si Semah melihat kacang panjang tu sudah lembek...dah tak macam kacang lagik dah...

'Ni kacang panjang ape ni...'

'Tadi mak kata...goreng kacang rebah bangun...semah gorenglah...'

'Abih tu kenapa kacang tu jadi macam tu...'

'Yelah...masa  goreng tadi...Semah rebah...baring kejap...pastu Semah bangun...pastu Semah rebah balik...kemudian bangun balik...'

'Berapa kali kau rebah bangun...'

'Banyak kali....sampai kacang betol2 masak'

'Astaghfirullah budak ni....aku suruh kau goreng kacang rebah bangun tu...kacang tu yang direbah & bangunkan...bukan kau yang rebah bangun...'

Tersipu-sipulah si Semah kerana malu....

Abih nak buat camno...makanlah saja kacang lembek tu....

Hehehehe....



...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

17 comments:

kak Erna said...

anie..rebah bangun tu..maknanya..goreng sekejap aje ye..akak pun tak tau..nasib anie bagi tau ni ha..kalau tidak mau akak jadi sisemah tu..he he..

jalilah_jy said...

maaf ..kalau ilah pongg tak faham bahasa kiasan nie hikhikhik.. kacang tu faham laa..dalam juga bahasa org kg akak,,org belah alor staq tak tau kata apa..hehe kena kaji nii..

sI tEDI said...

ekekekekkeke.

sempat ler pulekk si semah tu mereBahkan diri.

kacang kalau masak Betul2 sampai layu x sedap. masak sket2 je.
kira reBah Bangun lerrr tu kan kak? ekekekeke

aNIe said...

Kak...kacang goreng rebah bangun tu ...maknanya...goreng kejap je...rebah dan bangunkan kacang tu dalam kuali...tak leh lelama...

-------------------

Jalilah...hahaha...tu dah biasa dah...kalau kata taugeh goreng rebah bangun pun camtulah gaya menggorengnya...jangan pulak ilah yang merebahkan diri...hehehe

-------------------

tEDl...memang kalau kacang panjang goreng lama2 tak sedap..kenelah rebah bangun je...hehehe

Syima Emi said...

awal2 tadi tak paham gak rebah bangun tu...hehe. first time dengar ...

AuntieYan said...

Salam Anie...

Rajinnnnnnya berpuasa. :-)

Kak Yan suka jugak dengan sayur kacang goreng 'rebah & bangun'..sedap kan.Lagi sedap gorengkan kacang tu dulu, angkat, dan tumiskan bawang dan bilis ke udang ke.....lepas tu masukkan semula kacangnya....boh kicap sikit. Makan panas-panas... :-)

MOKCIK AZWA said...

mokcik pun tak faham apa maksud masak rebah bangun hehehe...awatla bahasa kiasan mendalam amat huhuhu

have a nice day puasaing kak..

pB said...

first time dengar ni , kak aniee

Ida said...

Kak Anie

Saya penah dengar cerita ni dulu-dulu. Memang lawak.

Moralnya : Kalau tak paham atau confuse, sila tanya.

;)

nanonano said...

hehe 1st time dgr neh kak..
=)

Zareda Norman said...

lorr tak pernah dengar zar.. ehhe kalau mak zar cakap gitu alamatnya mmg zar ler yg rebah bangun ehheheh

iina said...

1st time dengar nie kak.. goreng kacang pun ada rebah bangun ye.. ayam itik xleh rebah bangun sekali ke kak?? hehehe..

Kak anie said...

Syima...hahaha...memang kat Melaka selalu cakap goreng sayur rebah bangun...maknanya tak sampai lecur...

--------------------

Kak...puasa bayo tak abis lagik...hahaha...rajin terpaksa tu...

Sedapnya kak...kena nasi yang baru masak memang best...

--------------------

Mokcik...terlampau dalam lah si Semah tak paham...hahaha

--------------------

PB...nanti boleh lah ajarkan anak dara tu goreng sayur rebah bangun

--------------------

Ida...tu sebab eksyen2 paham ler tu...

-------------------

Nanonano...hehehe...si semah tu pun 1st time dengar...

--------------------

Zar...Hahahaha....jadi si Semah ye...

-------------------

iina...itik tak leh rebah bangun...nanti kalau makan...mau melenting balik dagingnya...hehehe

tini said...

ingtkan arwah mak saya jer yg guna istilah rebah bangun untuk sayur2 nie.. rupanya ada geng hikhihkkk.... mak saya dulu kak siap tunggu tuh kt tepi. dia tgk lebih dr sekalh saya rebah bangunkan sayur tuh kena jerit oo... dia nk krup krap sayur tuh..
btw.. k.annie i love ur blog. 1st time komen tau. b4 silent reader jer. jmpa blog k.anie ms dok jpn dulu.. terus jatuh cinta.

Kak anie said...

Tini...thanks sebab baca blog akak...hehehe...

Betulkan? Orang dulu2 suka guna istilah tu untuk sayur yang krup krap krup krap...hehehe...

Arena said...

Kak,

First time ever saya dengar kacang goreng rebah bangun. Ingat kan akak tipu2 jek nama rebah bangun tuh.. hahhaha.. okeh we learn something new every day..

Alina... said...

khakhakha...kelakar betul citer semah..

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails