Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, July 14, 2010

Aku Bagai Radio Rosak....'Rewind...Replay...'

Pagi tadi...

Sebaik sahaja si kecik melangkah masuk ke dalam rumah ketika aku balik mengambil dia dari sekolah agama...dia bersuara....

'Ibu tak payah cakap apa2....Aeez dah tau...apa ibu nak cakap dah...'

'Aper dia..?'

'Aeez...bukak baju...gantung baju tu....' mengajuk cara aku bercakap...

'Pastu...amik beg...tgk homework...kemas ikut jadual....'

Aku tersenyum...

'Aha....tau pun...pandai anak ibu...Aeez lupa...jgn bukak komputer...pergi buat latihan....'

'Ye...aeez tau....'

Aku pun melangkah ke dapur....menggoreng ikan keli kegemaran dia untuk dimakan bersama nasi sebelum ke sekolah.

Dari dapur aku dah dengar dia dah membuka televisyen....

Kemudian aku menjengah...

Memang dia dah buka baju...tapi baju seperti biasa tersepuk atas karpet....

Dia sedang melukis ntah aper2 di buku contengnya....

'Aeez ...kata dah tau ibu suruh gantung baju...'

Dia bangun meletakkan bajunya ditempat biasa....

'Buat latihan...'

Dia mengeluarkan buku latihannya....dan mula membuat latihan yang aku tunjukkan....

Aku ke dapur semula...sekembali ke ruang tamu...aku lihat buku latihan terbuka...tapi dia menyambung lukisan di buku contengnya semula....

Hmmmm....anak ni...rasanya apa yang aku cakap pada dia HARI HARI....memang dah terpahat di kepala dia...

Agaknya aku dah macam radio rosak...hari2...akan bercakap benda yang sama setiap kali mereka balik sekolah...'rewind...replay...rewind...replay'

Tapi...mengikutnya ... ikut suka dia...

Di rumah ni ada 2 orang yang sekolah...maka...berkali2lah radio aku ni akan rewind dan replay...secara otomatik...bak kata omputih 'without fail'

Agaknya memang ibu2 yang ada anak2 kecil yang bersekolah akan jadi macam aku ke....atau cuma aku aje yang macam tu....?




...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

14 comments:

AuntieYan said...

Salam Anie,

Ala, yang dah besar-besar macam anak Kak Yan pun sama jugak. Yang kecik tu boleh le jugak maaf, ni yang dah besar-besar gunung ni...lagi haru.
Pening!...pening!...pening!

ainnoraini said...

saye, kak anie ade 4org semuanye same jer...dah nak ulang tayang byk kali...bile ckp memanjangnye ok...tahu..tapi bergeraknye tidak...kadang2 hangin satu badan dibuatnye tu...sabar je ler..

~ yus ~ said...

Haha..samalah kak. Yus pun sama mcm tu gak, cuma yus tak suruh dia gantung baju, tapi masuk baju tu dalam bakul merah...bakul baju kotor yang memang yus sediakan untuk dia. Tapi balik2 dia letak baju tu kat sofa juga..huhu. Hari2 ulang benda sama, tp gitu juga..huhu

~adeQ~ said...

yang belum skolah ni pun sama....mak dia asyik la berzikir benda yang sama hari2....hahahah

zareda said...

kak anie

zar pun dha mula rasa zar dah jadi radio buruk.. hari hariplay rewind and play again

nuraarin-life said...

saya rasa mmg patut kita tiap2 hari ingatkan anak2 kecil mengenai apa yg perlu dibuat, jadikan disiplin.. nn xde lah ikut suka hati jer kan...

waktu makan, makan, waktu tidur, tidur, waktu belajar, belajar perlu ada timetable

sI tEDI said...

he he he

dia dah lali kak.
ekekekeke

InsyaAllah, lama2 dia akn buat dgn sendirinya

"MULAN" said...

meh sini kita hi five kak anie.. nasib la kiri kanan depan belakang jiran saya ni bujang semenya.. siang hari pi keje, kalu tak mesti depa kata saya ni tarzan.. version kuat lak tu, lebih dari rewind, replay kak anie.. hehee..

kak Erna said...

anie..sama aje..sampai dah malas nak cakap..anak akak tu..panggil je nama dia..tau dah..jawabnya..belum kita cakap apa2 lagi..

pB said...

salam kak ani


pB pun sama gak.

ada sekali tu pB punya mengamuk , sampaikan rasanya suara pB buleh dengar selang 4 buah umah dari umah pB .....

geram sgttttttttt

Tirana said...

Sama aje kak Anie.. Kadang-kadang kita sendiri pun jemu nak dengar ayat yang berulang-ulang tu..hehehe

Kak Anie said...

Kak Yan...nak bermanja kot diorang tu kak...hehehe...samalah dgn kat rumah ni...agaknya kalau diorang buat semua elok2...kita tak bising2 diorang rindu nak dengar suara kita...

-----------------------

ain....tulah pasal...kita cakap je...okay...tau...bergeraknya tidak...rasa nak libas aje...hehehe...akak ni ada 2 je...kalau empat mau ilang suara ni


----------------------

Yus...hehehe...dia suka dengar suara kita kot...kalau tak nanti sunyi...cuba sehari kita takde...diorang mesti terasa...

--------------------

adeQ...hahaha...bab berzikir tu tak tahan...baik tak guna tasbih

-------------------

Zar...itulah dia kerja seorang ibu kan...kalau tak jadi radio tak menjadi kerja bebudak ni

Kak Anie said...

nuraarin ...betul tu...kalau dibiarkan bebudak tu...nanti sampai besar tak pandai2 jugak....akak ni kat rumah yang besar pun kene leter jugak...selagi ada mak selagi tu lah kena leter

------------------------

tEDl...mertua selalu cakap...dia ingat aku nyanyikan kau eh?...leteran tu dah jadi halwa telinga kot...heheheh

----------------------

Mulan....hahahaha...Meh lah kita high 5...sama2 jadi tarzan...samalah akak ni...baik rumah jiran2 ni siang hari kosong je kalau tak dia kena guna ear plug

---------------------

Kak...jawabnya tau dah...tapi geraknya setengah jam pun tak lagik ye....hai lah anak...!!

--------------------

Hahaha...PB...seb baik tak satu taman perumahan tu...anak akak yg anak dara tu kalau akak bising2...dia selalu cakap...eiii ibu ni...buat malu je tau. Tapi malu tapi masih nak suruh kita jerit jugak

----------------------

Tirana...nak kena guna tape recorder kot...tapi nanti kita pulak yang rasa tak syok...sebab tak dpt ulang2 cakap...hehehe

CuTeMiUt78 said...

akak, walaupun kena rewind n replay.. tapi puas hati gak la.. anak dengar

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails