Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, July 15, 2010

Dunia Sekarang Materialistik....




Anak aku Farhan...bersekolah dan tusyen di tempat kawasan2 orang2 kaya.

Kena faham ayat tu...kawasan orang2 kaya...orang lain yang kaya ye...bukan aku.

Dan adalah senario biasa kalau masa hantar dia ke sekolah...mak ayah yang hantar anak dengan Jaguar...Mercedes...Vellfire...BMW yang besar2 gedabak tu...yang sporty2 pun ramai..

Anak2 yang ke sekolah pun ada yang bawak Merc...Honda...Mazda Sport.

Yang ke tusyen pun bawak kereta silih berganti ... hari ni bawak Compressor.... esok bawak BMW...

Hmm...kaya bebenor tu....

Semalam berbual ngan Farhan...

'Kawan kau pergi tusyen pun bawak Mercedes eh...'

'Yelah ibu...kadang dia bawak BMW...'

'Kayanya dia...'

'Mak ayah dia ada banyak kereta...duduk kat appartment juta2 tu....'

'Uikss....patutlah pun....'

'Tapi ibu paling suka tengok kereta Jaguar yang warna hijau selalu antar anak dia pergi sekolah tu...'

'Ohhh....anak dia tingkatan 5...budak Melayu...'

'Melayu sekarang dah kaya2 kan...?'

'Ibu...orang kata...kita ni kalau kaya...belum lagi boleh dikategorikan kaya kalau kat rumah kita takde kereta Merc atau BMW...'

'Ada pulak macam tu...abih kalau orang tu ada Ferrari....'

'Ada Ferrari pun belum boleh kata kaya lagi kalau kat rumah dia takde Merc dengan BMW... kereta2 tu lambang kemewahan...'

'Eyy....!!  Ferrari tu juta2 tau...'

'Yelah...tapi takde Merc & BMW tak kira jugak...'

'Pepandai aje kau...'

'Ye Ibu...sebab Merc & BMW tu kereta mewah dari German...memang terkenal dengan kualiti...'

'Ye ke...?  Ibu tak tau pun,...'

'Betul....'

Hmm....Bebudak sekarang ... kat sekolah pun cerita pasal kereta2 mewah.  Kalau yang lelaki dok terfikir nak beli kereta mewah...yang perempuan pulak nak cari boipren yan gada kereta menjalar.... hmmm....

Nampak sangat dunia sekarang adalah dunia materialistik...



...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

19 comments:

Mak Su said...

kak, sy stujus dgn ckp anak aku tu, kalau kaya, kena kasik tunjuk biar orang nampak... kalau kaya dia untuk kasik orang nampak kaya dialah, nawaitu.

kalau orang kaya tapi zuhud pun ada, lagi kaya, lagi kuat memberikan kepada orang lain yg memerlukan... itu laggiii best :)

AuntieYan said...

Salam aNie,

Kat Bangi ni pun ramai orang2 kaya..kat kawasan rumah2 atas tanah lot tuh...berpinau mata tengok rumah dia orang...rasanya lebeh besar pada surau yang bersebelahan.
Jiran belakang rumah Kak Yan ada BMW, ada Merc, ada Alfard...tapi rumah macam rumah Kak Yan je.
Tak tahulah kalau dia ada rumah lain.
Macam aNie cakap le...kalau anto anak ke sekolah, macam2 kereta mewah kita boleh nampak...rumah Kak Yan pulak depan sekolah....tengok je lah sambil gigit jari...:-(

pB said...

adik pB cakap



orang yang keter besar dan umah besar , banyak hutangggggggg

KV said...

budak2 sekarang mmg byk terdedah ngan benda2 sebegini sbb hari2 dorang duk tengok.

Kak Anie said...

Maksu...betul tu...ALLAH memberi apa yang kita minta...kalau kaya yang kita minta...kaya lah nanti kalau cukup usahanya...tapi kalau kaya tapi tak tau nak memberi pun tak guna jugak

-----------------------

Betullah kak Yan...sekarang ni orang nampak kereta mewah aje...orang kata...wah!! Kaya orang tu...kalau banyak kereta...rumah biasa je...namanya kaya kereta tu kak...heheheh

---------------------

PB...hahahhaa...betul tu...setujusssss....

---------------------

KV...tulah pasal...mereka nampak yang mewah aje...kalau bercertia mesti pasa kereta berjenama...baju2 berjenama...isskk!! kadang akak marahkan...'Apa ada pada jenama...'

idahani said...

yerlah kak..la nie mana ada free lagi dah..konon beli tu nie dpt free tp dah masuk dah dlm pakej pun..materilistiklah sungguh kan?

kakLuna said...

sbb,bila dia pakai kete mewah org pun ckp 'wah kaya nya dia'..kan kata2 tu doa..

x de masalah kalo ada kete besar mewah tu smua, asalkan tak sombong dan paling best lagi kalo kaya dan pemurah..sbb manusia ni taraf hamba je, yg layak menyombong diri hanya Allah SWT.

Kak Anie said...

idahani...kadang kita pun ada masanya menjadi materialistik ...betul tak...tapi ada masa2nya...bukan selalu...

--------------------

Luna...setuju sgt...ramai kata kaya...maka kayalah dia...

Kalau kaya tapi sombong...orang pun tak pandang...disumpah orang lagi ade...betul tak Luna...lama2 nanti lingkuplah...tapi kalau kaya pemurah...Insyaallah harta akan lebih bertambah...

Ajzie said...

Heheheh kelakar la Farhan nih.. Ckp dengan Farhan kat sini pun ramai org pakai VW aje dari pakai Mercd dan BMW tauu..

p.s
Patut ler org yg biz juta tuh selalu dapat hadiah kereta Mercd dan BMW kan.. coz lambang kemewahan....

kak Erna said...

anie..tu la pandangan budak2 sekarang..
zaman kita dulu..tak de tu semuakan anie..naik bas ngan basikal je..akak la..nasib cukup makan je dulu...

Zareda Norman said...

kak anie
zaman sekarang lelaki pun cari gilfren kereta menjalar.. bukan setakat kereta aje.. rumah tersergam, saving ratusan ribu lagik..

iina said...

Alah kak.. mec n bmw kat sini.. kalau nak yg elok sikit 2nd hand 5 6 ribu pound leh dapat.. yg murah 2 3 ribu pun ada.. kalau convert semua tuh tak sampai pun 50k..

Ada keta mec blum tentu kaya gak kak.. kalau hutang piutang banyak.. hehehe.. kat sini melambak kwn2 saya pakai mec n bmw... kaya ke mereka?? alah mereka pun cam saya gak sederhana jek.. ;)

Anonymous said...

klu org tuh ada kereta mewah byk... tu mmg byk duit la...hutang byk tp duit lagi byk...

bg saya klu duit byk beli la apa shj yg dikehendaki asalkan tidak terlebih2 dan melampaui batas...ustaz saya ckp org kaya nnti kat padang mahsyar sesi soal jawab dia lama heheheh sbb nak kira apa yg dia buat dgn duit yg byk2 tuh...org miskin sesi dia pendek sket...mcm kat airport la sapa bagasi byk lmbat sket la nak keluar banding ngan org yg bwk 1 beg jer....

anak saya ada tanya bila kita nak besarkan umah kita ibu...pikir2 mmg nak renovate tp bila pikir balik umah terakhir nnti 7 kaki x 3kaki jer terus tak jadi hehehehe...

"MULAN" said...

saya suka kaya madu makan dengan roti.. hehehe... kalau kaya tapi berhutang lagi banyak, pekehal tu.. issh bior la kaya iman..

jus call me ida.. said...

Mmg agree ramai dah org melayu yg kaya... Tp tak termasuk saya! Yg bisnes2 bagai! Kenkdg lagi kaya lagi melara.. 2me syukur cukup makan pakai minum n belanja alhamdulillah

Alina... said...

huhuhu.. farhan mintak ibu belikan BMW.. ibu pun kaya apa!!!! kehkehkeh..

Arena said...

BUdak-budak pon dah pandai evaluate material ni kan kak.

Saya ada seorang anak saudara perempuan yang sebok nak belikan kek sempena birthday kawan dia. Kek lain taknak, nak kek resepi rahsia jugak, bukan sepotong kak, sebijik tuh. Kan ke rm80++ sebijik tuh. HIsshhh. Dia kata nanti malu bagi hadiah murah2. Rasa nak tampor jek.. hehehe

Mohd Fahmi bin Hussain said...

kaya 2 1 prkara yg baek asalkn x lupa Tuhan dan x trlalu materialistik..

CuTeMiUt78 said...

eemmmm dunia sekarang ni kan kak.. macam2 hal

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails