Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, February 16, 2010

Macam2 Cerita...

Semasa di Melaka pada malam makan besar Tahun Baru China...aku & cik abang pi jenjalan ke Jusco terbaru di Melaka.

Ingat lagikan Jusco yang ditunda pembukaannya kerana peristiwa letupan dulu?



Malam tu...Jusco memang meriah...orang berduyun2 ke sana.  Maklumlah ada potongan harga yang berbaloi2 untuk mereka yang suka bershopping

Aku ke sana untuk membeli kasut tumit untuk ke majlis perkahwinan esok...(Ahad)



Malam Tahun Baru...Jusco tutup jam 12.00...seronok sungguh aku dpt mencuci mata di bahagian beg2 tangan...cuci mata pun jadilah...

Leka bershopping si kecik dah merengek2 lapar...

Turun ke bawah...semua kedai makan dah nak tutup...sian anak aku...sempat belikan dia Donuts aje untuk mengalas perut...sebelum kami berhenti makan sebelum balik ke rumah



Aku bertolak balik dari Melaka...hari Isnin...

Cadang untuk jalan awal...sebab banyak perhentian ...

Dari rumah MIL...aku dan anak2 singgah di rumah ipar untuk ambil stok Produk Azi aku...pastu terus balik kampung...menjengah bapak yang sesekali aje dpt berjumpa.

Kami balik Shah Alam ikut jalan lama...menempuh jalan di Port Dickson.

Sampai Port Dickson anak2 dah lapar...berhenti kejap...

Aku tak tau ...kedai mana yang sedap di Pantai Port Dickson tu...main masuk je kedai yang ada jual macam2 makanan...

Lepas order makanan...aku tunggu punya tunggu punya tunggu...dah hampir 30 minit Char Kuey Teow aku tak sampai...

Geram dengan kelewatan yang melampau tu...aku tak henti2 bertanya pada 'waiter' yg mengambil order aku...

Dlm beberapa minit ...makanan aku sampai...saat kuey teow masuk aje mulut aku...

'Eiii...aper ni...Kuey Teow tak rasa Kuey Teow pun...'

Macam rasa perencah hangus...adoiii!  tertutup selera aku...

Ude yang order sama dgn aku...terus aje makan...biar pun dia yang komplen dulu...sebab katanya...

'Sayang kalau tak makan...rezeki ni...'

Tapi aku tak boleh telan langsung...aku cuma pilih udang...kobis...dan cebisan ayam yang ada dlm pinggan tu...

Yang lain aku tak usik langsung...masa Farhan nak rasa...aku pun suakan ke mulutnya..saat merasa aje Farhan terus cakap...

'Eiii aper ni...tak macam Kuey Teow pun'

Masa membayar...aku yang tak puas hati terus cakap kat budak tu...

'Apa ni...harga Kuey Teow sampai RM4.00...tapi Kuey Teow u ntah rasa aper pun tak tau...sungguh dik...kuey teow goreng awak tak sedap...tapi anak saya makan sebab dia lapar...akak langsung tak makan...'

Budak tu diam aje...tapi aku geram giler...sebab rasa tak puashati sangat nak bayar RM4.00 pada Kuey Teow yang layak masuk tong sampah tu aje...tak tertelan rasanya...macam rasa minyak hangus je...agaknya masa menggoreng tu kuali dia panas sangat kot...!!

Selesai makan aku meneruskan perjalanan ikut jalan lama...memang tak rasa nak masuk highway pun...takut jem...

Tapi sampai Sungai Pelek...kereta dah bertali arus...kereta aku merangkak2 kat situ hampir 1 jam...

Yang geli hati...masa kereta merangkak tu...nampaklah sorang apek mengayuh basikal dari arah bertentangan...aku saja aje suruh anak sedara aku tanya...kenapa jem...

Si anak sedara terus menurunkan cermin kereta & menjerit kat apek tu...

'Apek...apsal jem ahhh? Eksiden ka?? '

Si Apek sengeh2 sambil goyang2kan tangan...

'Taklah tau...taklah tau...' dengan pelat Cinanya...

Hahahaha....ilang sekejap rasa boring tersekat kat tengah2 kesesakan tu...





Adoiiii...

Akhirnya aku sampai rumah jam 8 lebih...satu perjalanan yang lama dalam kereta....

Penat...sakit pinggang...sakit belakang...biar pun bukan aku yang memandu...!!







...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

22 comments:

sya said...

Aku balik ok aje malam tu.. singgah le room lagik utk desert. peghi balik ok aje .

faridmw said...

salam...
sabar.... klu makanan tak sedap tpi mahal sapapun hangin.. hehehe

zino said...

kabar nya komplek tu yg terbesar di malaysia betul ke?

Kak Elle said...

seronok kan balik kpg meraya bersama kaum cina....kway teow tak salah hari tu pun ada complain pasal kway teow yg salah di bagi...kway teow kway teow:)

Erna said...

anie..kat mana jusco tu..kat tempat lama juga ke..
akak pun sama macam anie..kalau tunggu lama makan sedap tak pe..kalau tak..tuuu la sekali..jangan harap akak masuk lagi kedai tu..

KV said...

haha..penumpang pun sama letih ngan driver kak. Kv pun gitu sokmo. Hehe

zareda said...

kak anie

zar balik kamunting 8 jam.. naik kematu dalam kereta.. letisss..

Balik KL hari Isnin, lenggang aje.. semalam pun KL lenggang

aNIe said...

Sya...aku yang takmo masuk highway...konon2 nak berjalan santai aje...tu betul2 punya santai tu...hahaha

------------------------

Faridmw...betul tu...geram dibuatnya..dahlah kena mintak berkali2...rasa nak pindah je kedai sebelah...

-------------------------

zino...aha...khabarnya Jusco terbesar di Malaysia...

------------------------

Kak...memang geram dengan kway teow tu...tak sedap langsung...tak rasa kuey teow pun...

-----------------------

Kak...Jusco baru tu kat sebelah Tesco...berdekatan Stesyen Bus Melaka...

Mmg kak...serik dibuatnya...len kali takmo masuk ke situ lagik

------------------------

KV...sakit pinggang...hahaha

-----------------------

Jauh perjalanan Zar...

Semalam akak ke KL ...memang lengang...

tunbegia said...

sungguh sakit ponggong,

salamm,

pB said...

Assalamualaikum


tulah akak
pB pun , kalau makan makanan yang tak berapa ngam dengan selera

nak sedapkan hati

cakap


'dah reseki hari ni setakat ni , terima jerlah '

pB said...

jumaat lepas pie makan kat Maisa Restoran
alaaahhh restoran yang dekat dengan D Palma Inn tu ...

makan nasi ayam ...
nasiknya tak masak kak

bila komplen
budak tu buat muka bodo jer ...

pas tu , kena bayar penuh lak tu

at least dpt diskaun , oklah jugakkkkk

rejki
rejki


hik hik hik

jahat tak pB kak
pB tak halallll kan pun

Mak Su said...

makan hati ler kak anie bila sebut bab makan tu, kita order nak yang bagus ler, kalau masak cincai, lebih baik macam maksu ni, masak utk diri sendiri jer. bila berani bukak kedai makan, maknanya makanan mesti sedap, ek.

anyway kak anie, hari ni dah lega kot pinggangnya, meh maksu tolong pijat2 kan :)

dEeWaN said...

Kesian,tulah napetaksinggah ktumh saya. Blh mkn soto.....saya pun g JJ ,baru msk dh pening.Punya ramai umat. Boring gak. Syg x jumpa akak.

Kak anie said...

Tb...betul tu...hehehe...sakit segalanya

------------------------

Pb...masa tu budak yang amik duit tu buat muka selamba aje...sedangkan dia nampak kuey teow yang dlm pinggan akak langsung tak berusik...memang akak pun jahat...siap tak halalkan...hahahha...sakit hati

-----------------------

Maksu...tulah...bukak restoran...tapi masakan hampeh...sekali orang dtg lah...lepas tu orang tak dtg lagik...

Maksu...pinggang ni bila dpt diluruskan...kurang lah sikit...kalau dpt dipijak2...lagik sedap..hehehe

-----------------------

dEewan...kalau akak tau kat mana rumah dEewan...boleh le singgah...hehehe

Peningnya orang ramai...akak pergi malam sabtu & tengahari Ahad...mungkin kita ada berselisih kot...tapi tak kenal...

-----------------------

zue said...

pernah mngalami raya cina thn lepas..serik rasanya bila kena jemm.
itu sbb raya cina zue x kemana2. jln2 sekitar kaw. umah aje.

Anonymous said...

kak, budak kedai tuh mesti tak caya ckp akak sbb ude boleh mkn smpi habis heheheh

kak nak mintak tlg sesangat nih sib baik saya dah bersalin br nampak coconut shake akak tuh...tp still teringin nih..leh tak akak bg direction kedai nih kat mana? saya org melaka akak ckp jer dr arah mana bg landmark sesikit insyaAllah saya boleh carik...


jusco tuh pulak br nak tanya tp akak dah jwb kat atas ek...so saya kena carik tesco n stesen bas la plak heheheh tak tau pon stesen bas dah tukar...depan Hang tuah mall jadik apa plak???

mmg saya kena amek cuti la pastu khatam kan balik jln2 kat melaka...cepat sgt berubah...

ez said...

hii..akak..salam..kita da g jj baru tu..yp org ramai n sesak..last2 jj lama gak pilihan ati..heheh

Kak anie said...

Zue...hari tu ingat tak mo balik melaka masa raya cina...tapi cik abang ada program tak boleh balik s.alam...so akak lah yang ke melaka...tu yang takut nak balik hari selasa...takut kena jem teruk

-----------------------

Salam anon...

Nampaknya macam dah lama tak balik Melaka...

Stesyen bas diorang panggil Melaka Sentral sekarang...dekat dengan Peringgit...kalau ke Peringgit...dari jauh dah nampak Tesco & Jusco sebelah menyebelah...

Kalau coconut shake tu...Tau tak arah dari Melaka ke Masjid Tanah.?

Ianya terletak sebelum sampai ke pantai kelebang...dari Melaka sebelah kanan...dekat Klebang...boleh nampak signboard tu...orang berderet2...

Cubalah....

-------------------------

Ez...alamak...kalau tak tentu kita jumpa kat sana kan?

kakpah said...

kalau bayar mahal makan tak sedap memang bengkek je hati..
tapi kalau sedap tu kita kata tak pe la mahal pun, sedaapppp..
.
.
kakpah kalau drive mesti ada kusyen buat pelapik punggung. kurang sikit sakit montot..

Diarihatiku1976 said...

saya cukup pantang kalo byr mahal makan tak sedap... biar makan sampai terasa kat tekak kan.. baru feel.. ahahkss

Anonymous said...

TQ k.lady...saya kerap jugak balik melaka tp saya org jasin so tak lalu belah melaka or belah2 pantai...zmn remaja dulu2 rajin kesana now dah beranak pinak mcm dah malas...klu blk kg terus blk umah pastu tak merayau2 dah...

direction yg akak bg tuh saya phm...tq so much ek...

aNIe said...

Kak pah...memang geram...kita cakap tak sedap...dia buat muka bodo je...pastu tak bagi diskaun pun...mau tak sakit hati...

----------------------

Diarihatiku...betul2...kita bayar kan...dah tu...charge memahal pulak...eiii...geram...lupa pulak nak amik gambar dia...

----------------------

Anon...okaylah camtu...nanti pergi lah cari...hehehe...kalau kat Melaka tu ...susah nak sesat...sebab kecik je...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails