Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Monday, December 21, 2009

Anak Dara ... Anak Bujang...

Kelmarin...masa anak2 Sya ada bersama aku waktu maknya ke KK...begitu seronok aku rasakan...

Sebabnya...

'Amizah...nanti kau tolong sendukkan nasi untuk Aeez ye...'

'Amizah...lepas makan nanti cuci pinggan mangkuk tu...'


Terasa seronok bila ada anak dara yang boleh diharap di rumah. Macam Sya adik aku tu...kalau kedua2 anak dara dia ada di rumah...sorang boleh diharap untuk memasak...dan sorang untuk berkemas...

Dulu masa Ude belum bekerja...memang aku banyak mengharapkan dia membantu aku...

Tiap kali lepas memasak...dialah yang mencuci pinggan mangkuk...membersihkan dapur siap mengelap lantai lagi.

Setiap kali lepas makan dia akan mencuci pinggan mangkuk...biarpun kadang2 dia suka meninggalkan sudu & garfu yg belum dicuci kat dalam sink...sebab dia kata dia tak suka cuci sudu garfu...boleh ke camtu?...Hehehe...

Apa2 pun dia banyak membantu aku memasak dan berkemas.

Bila Ude dah bekerja...hari2 biasa dia sibuk di pejabat...dan kebanyakan hujung minggu dia terlibat dengan 'event'2 yang telah diatur di luar Selangor. Aku pula ditinggalkan dengan 2 orang anak bujang ...sorang yang dah berusia 15 tahun...yang cuma rajin cuci pinggan makan dia aje ...dan tugas hariannya iaitu menyusun pinggan mangkok yang dah dicuci serta membuang sampah...dan sorang anak bongsu yang manja...asyik2 mintak kat ibu...adoyaiii....

Kadang2 aku terfikir...beruntungnya ada anak2 dara yang ramai dirumah...kalau pun tak membantu sgt tapi pasti diorang sedikit sebanyak dpt menolong ibu dan membereskan segala kerja2 yang di dapur.

Bila tinggal dengan anak2 bujang berdua ni...selepas masak...akulah yang terpaksa mencuci perkakas yg digunakan...membersihkan dapur...mengelap lantai...berkemas rumah. Kadang2 air sejuk di peti sejuk pun kering kontang mereka tinggalkan. Kalau tak disuruh...tak dibuatnya...mau tak geram aku.

Sabtu lepas...Munir balik ke rumah. Aku dah cakap ngan dia...aku tinggal dengan 2 orang adiknya...Ude takde....jadi aku goreng sayur & telur je...nanti masak banyak2 ...makanan terbuang.

Sampai aje dia ...aku sedang bergolek2 merehatkan badan.

'Ibu...masak aper ari ni..'

'Kan ibu dah cakap...tak masak sgt...ibu tinggal 3 orang je...'

'Ibu...buat ler sambal goreng...'

'Malas ibulah...ibu baru nak meluruskan pinggang...kau buat ler...' Munir memang pandai memasak...kalau dia buat nasi goreng cili padi...memang power...

'Alah...ibu buat ler....' masih memujuk....

'Cili blender dah tinggal sikit...ari ni ibu malas nak gunting cili...sebab dah malam...nanti gatal2 badan'

'Okay...takpe...takpe...Munir gunting...ibu buat je sambal...'

Dia terus ke dapur dan mengajak Farhan menolong dia menggunting cili. Si Kecik pun ikut sama walaupun tak diajak...

Bila aku menjengok ke dapur...seronok tgk ketiga-tiga anak bujang aku sedang bersama-sama menggunting cili...yang sorang sedang mendidihkan air untuk merebus cili...

Bukan senang nak mintak tolong dari Farhan untuk melakukan kerja2 dapur...tapi bila dipanggil abangnya...terus aje buat tanpa membantah...ntah apa 'magik' yg Munir buat pun aku tak tau...sebab kalau apa yang disuruh abangnya memang dia akan lakukan...sekalipun terpaksa menggorengkan sebiji telur mata untuk abangnya. Mungkin dengan aku dia manja agaknya...

Selesai segala kerja mereka...aku pun melakukan tugas aku...

Jadi malam itu...aku ke dapur bersama 3 orang anak2 bujang yang membantu aku ....

Sebab tulah...kalau ada kawan2 aku yang ada ramai anak perempuan...aku selalu cakap...

'Senanglah nanti... ramai anak dara...'






...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

17 comments:

KV said...

anak2 kv blom besar. Tp selalu gak kerah tenaga dorang bantu apa yg patut. Haha

Zareda Norman said...

Emak zar ada 4 anak lelaki dan 2 anak perempuan tapi anak lelaki lebih ringan tulang ke dapur.. ehheheh

Anak dara zar tu boleh haraplah jugak, kalau dia takde memang terasa sungguh sebab tak de sapa nak dilaung laung kalau suruh amik, angkat hantar apa apa brg dalam rumah tu..

CuTeMiUt78 said...

kira akak pun untung gak.. sebab ada anak bujang yg rajin tolong ibu dia..

HappyIrfa said...

saya masih belum harapkan si kakak buat apa2 kecuali ambik kain kotor dr tgkat atas bawak ke mesin basuh.
tp dia sibuk nak belajar basuh kain.sikenit buleh di harap utk charge henpon umie

zue said...

anak dara zue ni kena disuruh baru nak buat. itu pun dah panggil smpai lebih 2 kali.

zany said...

kak anie, penyakit malas cuci sudu garfu ni ada di mana sajakan. Ingatkan kat rumah saya saja.

Mak Su said...

maksu seronot gaks kak anie, maksu ada 4 anak dara.... tapi buat masa sekarang ok ok ler. moga2 mereka membesar sebagai anak2 dara yang solehah dan hormat mak bapak :)

Erna said...

salam anie..kalau cerita ada anak dara senang ni..nampaknya akak la yang tak senang..takde anak dara....tapi hero2 akak ni,bolih juga la diharap..kalau ngan mak semua rajin nak menolong..kalau ngan ayah..semua mengelak...he he..

Kak Elle said...

tengok tu sebab nak makan sanggup anak2 bujang menolong ibu kan?

iina said...

Hehehe.. oklah kak.. anak bujang pun rajin tolong masak.. ;)

Leeya said...

hehehe..comel la anak2 akak ni..

tak kesah la akak anak laki ka anak perempuan ka..kalau ringan tulang, sure boleh je nk tlg maknya..adik beradik saya walaupun suma lelaki tapi kalau diorang suma berkumpul..saya dan mak mmg tak jejak langsung kaki ke dapur..diorang suma berkung kang kat dapur tu memasak..sbb suma suka memasak..yg tak reti pon seronok nk join..hehe..saya siap kena halau kalau menyibok..hahaha..

tapi kdg2 yg rimasnya ..bila dah masak..macam hapa ja dapur tu..so saya la jd tukang kemas sbb tak suka tgk pinggan mangkuk periuk berkumpul kat sinki tu..hehe..

sI tEDI said...

uda sama dengan i lah.. x ske basuh garfu dengan sudu.. ekekekekeke

Kak anie said...

KV...dulu Ude kecik2 pun kena kerah...cuma yang lelaki ni manja sikit...

----------------------

Zar si kecik akak ni boleh harap jugak...tapi lepas tu mengungkit...dia kata ...asyik dia aje slalu tolong ibu...boleh ke camtu...

---------------------

Cutemiut...yang sulong tu rajin lah...yang ketiga & bongsu tu kena bagi2kan tugas...kalau tak memang tak buat pun

---------------------

Irfa...boleh tolong angkat baju kotor atau kerja2 lain yang ringan tu dah cukup baik tau irfa...Insyaallah nanti bila besar dia akan jadi ringan tulang membantu ibunya

---------------------

Zue...hehehe...biasalah bebudak...anak akak yang kecik ni pun camtu...

---------------------

Zany...tulah pasal...akak ni selalu terpaksa membereskan kerja2 mencuci sudu garfu yg diotang tinggalkan tu...

--------------------

kak anie said...

Maksu...kita sebagai ibu hanya mampu berdoa agar mereka menjadi anak yang soleh & solehah...itu yang penting...

-----------------------

Kak...nasib baik dpt hero2 yang rajin membantu...kalau yang asyik nak beronggeng aje...penat kita kat dapur tu...

-----------------------

Kak Elle...sebab nak pujuk buat sambal...semua kena ke dapur...hahaha

-----------------------

Leeya...bestnya mak leeya dpt anak2 camtu...tapi orang laki ni kalau memasak...bila diorang dah settle...dapur jadi macam tongkang pecah...sampai kita pun kadang tak tau nak mula berkemas dari mana dulu...hehehhe

--------------------

tEDl...ada jugak geng ye...hehehhe

ayumkay said...

salam kak anie :)

bukan senang buleh tolong buat keje je kak... malah cepat jugak dapat menantu nanti hehehehe.

Anonymous said...

saya ader 6 beradik, 2 lelaki 4 pompuan...semua boleh ke dapur sbb diajar buat kerja dr kecik...husband pon ada 6 beradik, 2 pompuan 4 lelaki...yg pompuan mmg malas jgn kata nak ke dapur nak kemas umah pon malas...tp yg lelaki rajin ke dapor tlg mak masak...

Kak anie said...

Ayumkay...sekarang anak dara selalu lambat kahwin...sebab ada yang kejar carier...macam Ude tu...bf pun takde lagik...katanya kalau ada bf...leceh...dia nak kerja cari duit dulu katanya...hehehe

------------------------

Anon...keluarga MIL saya dulu...tak suka orang laki ke dapur...masa duduk dgn dia dulu...anak2 jadi manja...tapi seb baik Munir jenis suka memasak...kalau kat rumah bujang tu dia yang masak...kadang sibuk menalipon bertanya cara2 nak masak gulai...hehehe

Orang pompuan kalau dah malas ke dapur...berkemas pun malas...susah ler akak nak cakap...hehehhe

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails