Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, November 4, 2009

Anak2 & Mainan...

Semasa Ude balik dari Company's Trip di Cherating...aku pergi mengambil dia di pejabatnya.

Dari jauh...aku lihat Ude dah menanti...sambil bermain tiup buih sabun. Tak tau lah ...buih sabun atau apa yang mereka jual dlm botol siap dengan peniup tu.

Aku cakap pada Fareez...

'Tengok kakak tu...macam bebudak...main belon pulak'

Nampak saja aku datang dia menyimpan botol buih tu...



Keesokan harinya masa dia bersiap2 untuk ke tempat kerja...

'Ibu...masa pi Cherating tu Ude tak beli apa2 tau...'

'Tak beli pun takpe...'

'Kengkawan Ude ramai beli keropok...'

'Keropok kat rumah ni pun banyak lagi...'

'Masa diorang semua berhenti...ramai beli keropok...baju...kain batik...tapi...Ude tak beli aper2...ude beli belon tu aje...'

'Hisshh!! Kau ni macam bebudak...'

'Tulah...masa kengakawan Ude tanya Ude beli aper...Ude kata aku beli buih belon ni...'

'Hehehe...tak senonoh je...abih bebudak tu cakap aper? ' tanya ku sambil ketawa...

'Diorang kata...ni mesti kes kecik2 tak puas main belon ni...pastu Ude cakap...memang pun aku tak puas main belon ni...sebab tiap kali aku pi kedai...nak beli belon ni...ibu aku mesti cakap.....*Buat aper beli tu...baik beli benda boleh makan*...'

'Hahaha...ye le betul le...membazir je beli buih sabun tu...

'Pastu bebudak tu cakap.....*Larrr....patut ler....tagaknya tiap kali mintak beli mainan...ibu suruh beli makanan...kalau 10 kali mintak...10 kali makan...* abih diorang semua ketawa...jahat bebudak ni tau...'

Masa ni aku ngan Ude dah terbahak2 ketawa...perkataan 'patutlah' tu ditujukan oleh kawan2nya pada Ude yang montel...hehehe...


Memang masa anak2 masih kecil dulu aku jarang belikan mainan...baik Ude, Munir ataupun Farhan...kalau beli pun sesekali aje.

Maklumlah kami orang susah masa tu...jadi membeli mainan terasa macam membazir aje. Rasa lebih baik duit yang hendak dibelikan mainan itu dibelikan makanan...atau disimpan untuk keperluan lain.

Masih ingat masa Munir masih kecil. Kalau dibelikan mainan askar2 yang kecil2 tu...ianya kekal dalam bekas plastiknya ...kerana tak dibenarkan buka oleh neneknya...takut nanti mainan tu disepah2kan dan hilang. Maklumlah nak beli bukannya senang...

Jadi...mainan yang masih dalam bekas plastiknya diusung ke hulu ke hilir oleh Munir...nak dibuka terasa takut. Kesian tengok anak aku tu...manalah syoknya kalau tengok aje. Bila masuk seminggu...dah puas melihat...aku pun suruh dia buka...tapi kena janji ...lepas main simpan elok2...kalau tak nanti kena buang.

Tapi berlainan sikit dengan Fareez...dia lebih beruntung...kerana masa dia kecil...keadaan ekonomi kami dah pun stabil...pak sedara & mak sedara dah bekerja...abang & kakak pun dah besar...jadi dia lebih banyak memiliki mainan.

Walaubagaimana pun...mainan miliknya bukanlah yang kami beli...kebanyakannya adalah dari KFC atau pun McD...hehehehe...tapi beruntung jugaklah kan?




...




Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

15 comments:

ez said...

heheh..kak anie..nanti kem salam ude ek..sy pon suka main buih sabun tu..kak anie..dulu sy teringin nak patung barbie tp xdpt coz xsampai ati nak mintak kat mak abah..dulu kami pon suasah gak..adik beradik ramai..tp bile da besau sy boleh beli sendiri dan main sekali..heheh

Zareda Norman said...

ehehhe kesian ude.. kenapa tak beli kepok lekor kat cherating, kat sana lagi sedap tau dari tganu punya..

Ika pula memang banyak mainan dia.. tu pun dah berbakul zar buang sebab rosak dan bersepah sepah sangat tapi sejak sekolah tadika dah stop beli mainan, asik beli magazine dan buku aje..

iina said...

hehehe.. takpe kak bg dia lepaskan gian yang tak tercapai.. layankan jelah ;)

Kak Elle said...

lain dulu lain skg kan Anie..ingat saya masa kecik2 dulu dapat anak patong sekali main tangan dan kaki tercabut...hehe

tulipurple said...

tu lah dia...rezki Tuhan yg berikan,sy pun dulu kalo ikut mak gi pasar ke,nampak kedai mainan tengok jer ler,sbb mak dah warning awal2..'tengok jer yeee...'hehe.dah tua2 ni,belikan utk anak2 jer mana yg boleh.sambil2 tu ajar gak berjimat cermat.

sI tEDI said...

berapa umur uda tu kak?

he he he..
samalah.. masa kecik2 pun emak cakap 'beli barang makan je'

ekekekekke

Kak aNIe said...

ez...masa zaman akak dulu takde barbie doll...masa Ude kecik dulu pun barbie doll tu kira mahallah jugak...memang tak belikan...rasa sayang nak beli sebab masa tu nilai duit besar...

--------------------------

Zar...memang dia takmo beli...sebab kat umah keropok lekor pun banyak...

Fareez pun sekarang banyak beli buku...nak kena pupuk minat membaca dia...

------------------------

iina...layannnn...heheheh...

-----------------------

Kak...hahaha...anie teringat lagik...dulu anie takde anak patung...pegi balik kampung sepupu tu ada 2 anak patung...anie cilok seekor...hahaha

----------------------

Tulip...hehehe...tengok aje eh?...siankan kita dedulu...sekarang ni ...kalau anak2 sedara ada anak patung...rasa macam comel sgt anak patung tu...siap akak pakaikan baju...kasut...hehehe...sebab tak dpt main masa kecik dulu...

------------------------

sl tEDl...umur Ude dah 24...

Sian kita kan...dpt tengok je..nak mintak dulu takut...hehehe

Intanaziela said...

kak, fareez sama macam hadif. kalau lalu je depan mcD atau kfc, mesti merengek nak beli...lepas keluar cerita boikot..ajar dia perkataan boikot..terus berkurangan xtvt nak toys tu..hahahha

Abang Long said...

PENGAKUAN JUJUR. Sampai hari ini, Abang long memang suka main buih sabun yang ditiup itu. Apa orang nak kata .... gasaklah, janji hati aku suka ...

Alina... said...

kak ani.. aritu raya kita balik melaka pas tu kita gi kedai anoi kat banda hilir, tau kita dgn abg kita beli apa, beli buih sabun tu.. hahahaha..pas tu kita gi kat dataran kita dgn abg kita tiub pas tu ank2 kita lari2 kejar buih belon tu.. hahaha..

zue said...

budak zaman skrg ni beruntung sbb brg mainan dah murah...gi je kedai rm 2 dah leh dpt.

NJ@goboklama said...

laaaa...NJ selalu gak main buih sabun ape,hihi...

Bab2 mainan ni,NJ selalu tekankn kat Arif dari kecik, beli sesuatu yg berpekdah, kalau dh ada tk yah mmbazir beli, kalau nk gak, beli dgn duit sendiri, zalim tak? ;p

NONIE AZIZ said...

huiihsss..kak..saya pun suka main belon tu kak...lagi satu saya suka makan lolipop...sampai sekarang kak

Ayah said...

aku pantang nampak brosur toy r us, wure weekend ajak bebudak buat recon...

Kak aNIe said...

Intanaziela...memang sejak kempen boikot ni...kami pekena McD sesekali je...untuk anak2...mainan yang dikumpul pun dah berkurangan dah...

--------------------------

Abg Long...damai rasa hati ye bila tengok buih2 yang berterbangan ditiup angin...

--------------------------

Alina...hahaha...jadi awak ngan cik abang awak jadi mak & bapak budak yang main belon lah ye...heheh...tapi seronok tgk anak2 berlari2 menangkap belon tu...

--------------------------

Zue betul tu...tapi kalau dulu2 RM2 tu pun mak ayah kita kata mahal...maklumlah nilai duit dulu tinggi sikit...

-------------------------

NJ...tu bukan zalim...tu mengajar dia berjimat dan tau menilai duit...akak pun kadang camtu...tu sebab akak kata bukan zalim

-------------------------

Nonie...akak suka lolipop...tapi suka yang ada rasa susu & kopi atau butter tu...sedappp!!

-------------------------

Ayah...anak2 saya lah kalau dpt pergi toy r us...memang lupa dunia kejap...hehehe

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails