Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, December 11, 2008

Cerita Seram...

Semasa aku menulis entry ni aku sedang menanti tayangan drama 'Puaka Niyang Rapik'...sebelum ni aku sibuk dengan 'Kekasihku Seru' (Drama seram yang paling aku suka) kalau terlepas 1 episod aku akan tengok online...bila cerita tu selesai aku tengok lagi sekali dari awal hingga akhir...

Dulu...semasa aku duduk rumah mertua...aku selalu perasan...

Bila anak2 menangis nak menyusu malam...aku akan turun tangga untuk ke dapur (bilik aku dulu dia bahagian atas rumah)...suasana gelap di ruang tamu...dan serambi rumah membuatkan aku kadang kala terasa seram. Cepat2 buat susu dan terus naik tangga semula.
Di kawasan tangga tu...aku selalu ternampak...lembaga hitam mencangkung di belakangnya...dan tatkala aku menaiki anak2 tangga dia terus menarik pergelangan kaki aku...aku menarik sekuat hati dan terus terlepas.....arrrgggghhhhhh...!!!!!




Aku terus berlari masuk ke bilik...tatkala pintu terkuak saja...aku terlihat satu lembaga menyerupai aku berbaring di tempat pembaringan aku di samping suami dan anak ku sambil menyeringai memandangku....aku menjeritttt.....arrrrghhhhhh...tidakkkkk ....!!!! Siapa dia...?? itu aku kah? atau ???...lalu aku terus menampar2 pipi aku dan mencubit lengan aku untuk mengesahkan bahawa aku tidak bermimpi....

Sehingga kini...bila aku duduk sensorang kat rumah...aku akan nampak kelibat2 orang dok terjengah2 aku kat dapur...atau bila berada di bilik...aku terlihat ada lembaga bertenggek di atas almari pakaian...




Kelmarin...semasa aku dan Ude ke KLIA untuk menjemput Itah balik dari Hong Kong...malam sudah pun larut. Semasa dalam perjalanan...aku berhenti buang air kat Petronas di Lebuhraya. Ude menanti aku di kereta...
Jam dah pun pukul 2 pagi...menjengok ke dalam tandas...kelam... pengap...suasana dalam tandas...begitu suram...seram...keadaan yang sunyi dalam tandas menyebabkan setiap titik air yang turun dari pili itu begitu jelas....
Aku tidak membuang masa terus masuk ke dalam tandas...mata liar melihat di atas...bawah...belakang...
Habis saja urusan...hati berkata-kata...


'kalau lah masa aku buka aje pintu ni...terjongol satu lembaga berambut panjang....tanpa wajah...comot...kotor...busuk dengan pakaian warna putih lusuh tercegat di depan pintu tandas....eiiiiii...'



Aku membuka ensel pintu...berkali2 menarik ensel tapi tersekat...aku mula panik...terus menggoncang2 dan menarik pintu...bila pintu terbuka aku cepat2 keluar dan berjalan pantas ke arah Ude dengan langkah yang begitu cepat..

Ude melihat aku datang dari jauh...

'Ude....'
'Apsal ibu ni...'
'Takdelah...tadi masa dalam tandas...ibu dok terbayang macam2...terbayanglah ada perempuan berdiri tercegat depan pintu toilet...dengan rambut panjang...berjurai ke depan...kotor ...busuk...'
'Hahahha...tu le padan muka ibu...tengok le cerita2 antu lagik...tak abis2 dengan cerita seram...cerita antu...tengah2 malam pun nak tengok cerita antu'

'Abih ibu dah minat...nak buat camaner...?

Memang aku meminati cerita seram...kalau dah larut malam... apabila anak2 semua dah tidur...aku akan menukar2 stesyen TV untuk melihat kalau2 ada cerita seram atau thriller untuk ditonton...biarpun kadang kala jam dah pun menunjukkan pukul 1 malam.

Dan aku boleh menonton berulang kali cerita2 yg telah pun aku tonton. Biar pun kadang terasa seram seorang tapi aku tetap nak tengok jugak. Aku tak suka tengok cerita seram di waktu siang...sebab tak dapat feel seram tu...

Tulah sebabnya aku selalu terbayang2kan perkara2 yang aku ceritakan di atas...



Ini adalah antara koleksi cd2 yang ada dalam simpanan aku...ini cuma sebahagian saja...masih banyak lagi dalam almari di dalam bilik aku...simpan dalam bilik tu...sayang tau...hahahha

Kelmarin ...semasa menonton TV dan berbual2 dengan bapak di rumah....

'Bapak cerita2 ni bapak tak suka tengok...'

'Abih bapak tgk citer aper...'

'Bapak suka... kalau hari Khamis malam Jumaat....bapak cari cerita2 seram kat TV...'

'Larrr....samalah dengan anie...'

Bapak ketawa...

'Anie kalau abang takde...anie boleh tunggu cerita seram kalau ada kat TV...bebudak ni selalu bising...diorang kata...ibu ni asyik tengok citer antu aje lah....'

Wah!! Lepas tu rancaklah aku bercerita cerita2 seram kegemaran ku dengan bapak...syok pulak...ada geng...

Rupa-rupanya...kegemaran bapak menurun pada aku...tapi kesukaan aku ni tak pulak menurun kat anak2 ku...tu yang tak best tu...tengok cerita seram sensorang...kalau ada ramai2...boleh jerit2...hahahah....
...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

38 comments:

maklang said...

eee...maklang cerita kekasih ku seru tu sukalah tengok sebab kenal antu tu...

yang lepas tu malas laa...

memang takut tau tengok cerita antu..kang terbayang...malas nak layan fikiran!

Anonymous said...

loorr kak lady

macam kebetulan plak.. baru kejap tadi sembang ngan luna kat YM citer pasal dvd citer seram. Zar baru beli sumpah pocong di sekolah ni.. jom tengok sesama jom.. hehehhe

kalau rajin tukar tukar chanel kengkadang citer tamil pun ada citer seram yang bes macam chandramukti tu..

iina said...

Kak Anie

Cite seram ler cite yang paling saya tak minat hehehehe.. ntah maybe sebab tak suka terkejut2 dan suspen2.. lebih suka cite action atau romance atau drama hehehehe..

lagipun memang tak suka ler terbyg2 nie.. jgnkan yg dibuat filem.. yg betul pun saya tak nak tengok..

ina said...

salam kak anie......

alaaa kak anie...nape entry antu..
takut laa...saya tak berani tgk cerita2 mcm ni...nanti saya berimaginasi yg bukan2...
btw...cerita2 yg menengangkan otot dan minda ni ramai yg suka ek...hehehe...tapi saya penakut..

ok kak saya tunggu entri akak yg lucu ala2 romantik gitu...hehehe

.feyra khamsah. said...

uhh .. seram nyer .. takot btol biler trbayang mcm2 en .. leh pengsan dibuatnyer ..

nway i like ur story .. moga heppy slalOo yaah .. :)

salam ..

Jamal Abd Rahman said...

ooo peminat citer hantu rupanya akak sorang nih...org ckp org yg suka tgk citer seram, org tu mmg org yg berani..betulke?

komen2 setakat ni pun semua time seram jugak nih..awal pagi! hehehe

Neeza Shahril said...

baru aje neeza baca entry kak anie ni kan, anak neeza si Sophea dah menjerit.. sabor aje la..

neeza suka tengok tapi takut jugak..
tapi neeza takde collection macam kak anie tu sebab neeza memang penakut hehehee...

Tirana said...

Kak Anie,

Saya tak boleh tengok citer hantu lebih2 cerita hantu orang putih samada siang atau malam (tp yang lebih menakutkan malam la).. sebab nanti nak masuk toilet pun tak berani..hehehe..padahal bathroom tu dalam bilik tidur jugak..

Anonymous said...

takle cerita excited sgt jantung tak larat la

en_me said...

kasih ibu membawa kesyurga, kasih bapak takdok tolok bandingnya.. uhuhu

Hanisumayyah said...

Salam...

Wah..berani sungguh kak anie ni, tapi ada takut2 tu yg kelakar tu..kalau berani lawanler balik hantu tu...ada berani ka??? wakaakakaaaa

Anonymous said...

saya tak suka cerita hantu, sbb saya seorg yg penakut..tambahan plak, saya jek org dewasa yg ada dlm umah tu...kalo apa2 hal nanti, takkan saya nak nyorok dulu? abis, anak2 sapa nak jaga?

sally said...

bukan setakat tenguk cerita seram, baca kisah seram pun saya suka, yg mcm kak sya cerita tu dulu..suspen jer..

Anak-anak saya pun suka gak..siap tutup lampu lagi utk amik feel..hehehe..

yani_worldpeace said...

aku pon suker nengok cite seram...kalau gi nengok wayang mesti nak cite seram sampai hubby pun boring nak teman...hahaha...

aritu nengok cite Sundel Bolong, ngan adik, taim tido tu sorang2, apalagi, duk mimpi je antu tuh...tak dapat tido den...huhu

SaDi said...

sebab tuuu sadi malas layan cite seram... nanti duduk kat rumah sorang2 pun naik seram....

nanonano said...

suke citer seram,
tp penakot.
hihihii

owg pun ske kak..
klu tgk wayang, citer2 seram xcited sgt..
padahal byk tutup muke dr tgk
:p

puaka niang rapik xbes arr..
kak, next week kuar citer histeria kat wayang kan..
jum2
:D

Kak Elle said...

aiyo anie suka cerita macam tu pulak...saya mmg tak suka tengok cerita seram2 takut terbayang2 maklum lah tido sorang2 ni skg.

Sya said...

Aku pun cam ko.. suka nau bayang2kan pastu sendiri yg seram. Arif tak bagi aku tenguk citer seram sbb dia tak suka aku mengigau...

Irfa said...

salam kak lady..
sy suka citer seram atau citer penyiasatan..tp citer hantu melayu kureng sikit.xtau naper.hehe.lebih suka citer omputih(huh berlagak)

Intanaziela said...

kak anie, intan pun sama. kengkadang terbayang je yang bukan2, sampai kena marah dgn hubby.

aNIe said...

Maklang...bab terbayang2 tu yang syok tu...hehehhe

Kekasih ku seru tetap no. 1 dalam hati akak...best sgt

--------------------------

zar...citer pocong di sekolah ku tu best tak?...

Citer tamil? Hmmm...bila cakap citer tamil...teringat kat arwah mak...dia memang suka...kalau ada tayangan filem tamil kat TV..dia awal dah booking tempat paling selesa untuk menonton...hehehe

---------------------------

iina...akak citer romance & action suka jugak...tapi akak tak suka tengok citer omputih yang sesuka hati membunuh tu...eiiii...tak suka sgt...

---------------------------

ina...heheheh...mesti ina takut nak terbayangkan apa yang akak selalu bayangkan tu eh?...

Best tau ina kalau dok terbayangkan macam tu...hehehe

--------------------------

Salam kenal Feyra...terima kasih kerana singgah...

Memang ada kalanya takot bila terbayang2kan semua tu...tapi pastu teringat...tu cuma bayangan aje

---------------------------

UncleJ...memang minat cerita seram...heheheh...

Dulu masa kecik2...kalau kak long nak ke mana2 tempat yang dia takut...akak sorang nilah yang menemankan...memang tak rasa takut ...tapi orang kata jgn cakap abis...sekali nanti dia nak menduga...mau putih tapak kaki berlari...

--------------------------

Neeza...wah!! anak neeza tu bagi sound effect kat entry akak ni...heheheh

Anak akak si Ude tu penakot...memang penakot..kalau dia tinggal kat umah sensorang...maka terang benderanglah rumah akak semua lampu dibukanya...

--------------------------

Tirana...akak kalau dah tgk citer antu...masuk toilet...mata jadi liar...pandang sana...pandang sini...pastu ada masa siap singkap bawah katil akak tengok kot2 ade yang menyorok di bawah tu...hahahah

-------------------------

aNIe said...

Anon...kalau jantung tak larat baik jgn tengok...nanti lain jadinya...hehehe

-------------------------

en_em...memang kasih sayang ayah tiada tolok bandingnya ...cuma kadang ayah tidak pandai melahirkannya

-------------------------

Hijrah...memang berani...tapi dlm berani ada takotnya jugak...sebab selalu terbayang kalaulah ada bende tu depan mata...apa nak buat...

-------------------------

Oren...akak terbayangkan oren sembunyi kat belakang sofa...anak2 terjerit2 sebab takot...hahahha...

Tapi selalunya naluri keibuan kita akan melindungi anak2 kita dulu kalau ada apa2 yang terjadi...betul tak? Orang kata macamana takut kita pon tapi akan jadi berani untuk melindungi anak2...

----------------------------

sally...dah terbalik pulak ye...anak2 yang berani...

Tapi anak2 akak semua takut...Fareez tu kat dalam rumah pun asyik nak berteman...

---------------------------

worldpeace...akak dah tengok dah citer sundel bolong tu...heheheh...

Selalunya akak yang suka tengok...cik abang akak tak suka...jadi selalu beli cd aje...

---------------------------

sadi...agaknya tu sebab lah anak akak si Ude tu tak suka...dia takot kalau nanti terbayang jika kesaorangan

--------------------------

nanonano...akak tak takot cuma kadang2 suka terbayangkan bende tu...

Puaka niyang rapik memang tak berapa best...Kekasihku Seru masih dalam senarai teratas akak untuk drama seram melayu...

Kalau tayangan kat wayang...memang susah nak pi tengok...sebab semua anak2 nanti takut...

----------------------------

Sya...hahaha...kau lagik teruk...sampai menggigau...hahahaha

---------------------------

Irfa...akak ni kalau drama seram Melayu...akak tetap memilih Kekasihku Seru...rasanya drama tu paling best dan lebih bagus dari cerita2 hantu indonesia sebahagian cerita antu Siam...

Cerita antu omputih memang best...tapi sekarang dah tak banyak dah...

-----------------------------

Intanaziela...heheheh...akak ni kalau terbayang2 ni tak cakap ngan cik abang...sebab nanti dia tak bagi akak tengok citer2 seram lagi...jadi tanggunglah sendiri

ida napi said...

kak anie, saya nie tak tgk citer seram pun dah dok tbyg2 dah..inikan pulak kalo tgk citer seram..eeeiii..ngeri ar..lagipun takde geng memang tak 'kick' ar..

Mak Su said...

hark hark, saya tgk cerita seram sambil ttp muka lepas tu terintai2 dari celah2 jari.. kah kah kah

Intan said...

Berani betul Kak Anie ni tau. Intan pun sama mcm Mak Su, teringin nak tgk citer seram tapi intai2 celah jari atau bantal. Berani2 takut gitu... huhu

:P

zino said...

anie
cuba jeling kat belakang tu ada sorang pempuan rambut panjang muka putih.. sedang memerhati anie dan dia semakin hampir....


lariiiii.....

Abang Long said...

Bila menonton cerita seram, duduk seorang diri. Kalau menonton cerita lawak, duduk ramai - ramai. Baru ada thrill.

zura aini said...

saya tak suka tengok cerita antu, seramm. lagipun tak biasa tinggal seorang waktu malam. Kalau stay kat hotel pun saya seram, rasa macam ada benda je memerhati kita.

CuTeMiUt78 said...

kak, kita sama la.. suka tgk citer seram2.. pastu bila dah tgk.. hah mula berimaginasi yg bukan2..

^ez^ said...

hahaha..klako la komen uncle zino nk kena kan akak.hehe..

urmm, saya nih penakot nk tgk crita hantu.mmg tak mau tgkla kalo boleh.Tp tah camne cite puaka niang rapik tuh cam best lak.saya layan ngan family la.sorang2 mmg tak brani.huhuu..

takot terbyg2 cam akak cerita la tuh.lagi pulak saya da penah kena cakar ngan 'benda' tuuh..siap tdo sama lagi.huhuuuu..scary kalo igt blk.

tapi kan kak, DASAT ar tgk koleksi cite antu akak tuh!! hehehee..byk betollll..

Madam Shah said...

Kak anie: nana tak suka sgt tgk citer seram2 ni, nnt terbawak2 dlm mimpi n terbayang2 kat mata.. umah nana pun double stry, tapi so far, alhamdulilah, x terasa takut lagi sbb hubby selalu sembur air yasin stiap khamis mlm jumaat ;)

aNIe said...

Idahani...akak kalau buat Ude jadi geng tengok citer hantu...tapi tau lah dia tu...dia akan tutup telinga dan siap dengan bantalnya...

--------------------------

Maksu...hahahah...tu main cheating namanya tu...

-------------------------

Intan...hhahaha...tu berani jugak tu...cuma seram sikit je...

-----------------------

Zino...tak baik tau takut2 kan orang...selalunya orng yang takutkan orang ni nanti dia yang kena...hahahha

----------------------

Abg Long...kalau tengok sensorang citer antu...nanti ada yang teman...eiiii...tu yang seram

----------------------

zany..heheheh...sama mcm anak akak si Ude...takut tinggal sendirian memalam...nanti habis lampu dibukanya sekeliling rumah

----------------------

cutemiut...hehehe...membayangkan yang bukan2 tu pun syok jugak tau...

---------------------

ez...tulah uncle zino tu nak takutkan akak pulak...hehehhe...

Ez kalau tengok cerita Kekasih ku Seru...lagik syok...cubalah tengok kat TV3 homepage...memang best...

Adik ipar akak pun pernah kene masa bermalam kat hotel..kene cakar panjang...di tengah belakang dari bahu sampai ke pinggang...serammmmm

-------------------------

Nana...insyaallah rasanya kalau kita yakin 'bende' tu tak mengganggu kita...kita akan okay...

Memang kalau dah tengok citer2 seram ni kita jadi terbayang2...

KV said...

sbb tu le kv tak suka layan cerita seram. Nanti terbayang bayang. Tak soookaa!! Haha

Anonymous said...

salam kak anie,

uihhh, gile lah. tp betul ke yg ade org menyerupai kak anie tuh duk baring atas katil kak anie??? gile!!!

qas mmg tak suke cite-cite hantu ni, kadang tu kalau ade iklan kat tv pun duk lekas-lekas tekan remote tak kesah la cenel ape pun, janji bukan iklan cite hantu tuh.

qas mcm kak anie gak, duk teringat2. seram semacam.

mase duk taip comment ni. qas punye bulu kaki, tengkuk, segala bulu duk meremanggggggggggggg. harghhhhhhh

Diyanazman said...

kak anie... saye pun suka layan cerita seram... puaka niyang rapik tu best kan..?! hehe

razlyen78 said...

kak anie ni pemberani betul la, kalau saya dh x leh nak layan2 citer antu ni nnt terbawa2 kat mimpi.......serammmmm

nuraarin-life said...

sebenarnya dulu2 minat gak tgk cerita seram nie, tapi tak tahu mengapa sejak filem/tv tayang banyak cerita seram, rasa minat tue dah berkurang..

Masa kat asrama dulu saya selalu pergi bilik air yg org jarang p sbb sunyi, masa tu pikiran cam kaklady..tapi kuatkan semangat gak lah sbb tak pernah jadi apa2 kan...

aNIe said...

KV...terbayang2 tu seram tapi syok tau...heheheh

------------------------

Qasieh...heehehehe...yang cerita tu semua bayangan tau...kalau betul2 akak dah pengsan dah...

Seram tapi best...

------------------------

Diyana Puaka Niang Rapik tu gambar dia macam tak cantik sgtlah...kelabu sikit...akak suka Kekasihku Seru

----------------------

razlyen...heheheh...akak tak mimpi...cuma terbayang2 je...

----------------------

nuraarin...kalau kat sekolah asrama memang takot...hahahaha

Betul tu...terlalu banyak citer yang kadang kita rasa tak berapa best memabuatkan kita tak seronok menonton citer seram kat TV

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails