Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, November 18, 2008

Usik-usik...

Semasa sedang makan bersama di meja makan...

'Eiii....abang ni...makan selekeh...'

'Mana ada...?' Sambil menyapu2 tepi bibir...

'Ada...tu...' jari aku menuding pada nasi yang maksudkan...

Cik abang cepat2 menyeka nasi yang selekeh di tepi bibir...

'Orang tua2 kata...kalau makan selekeh...maknanya nanti ada anak tiri...'

'Pepandai aje anie...'

'Iyerr....ni ntah janda mana yang abang berkenan ni tau...' aku mengusik2 cik abang...

Cik abang sengeh2...'mana ada...?'


Selang beberapa hari...ketika di meja makan ...


'Hah!! Tu...anie makan...selekeh nampak...'

'Mana ada...?' aku terus menyapu bibir dan pipi...

'Ada...dah jatuh dah tadi...'

'Aleh...abang saje nak kenekan anie...' nada mengejek...

'Yerrr...orang tua2 kata kalau selekeh nanti ada anak tiri...ni ntah pakwe maner le yg anie berkenan ni tau..'

'Ehh!! ehhh!!...bukan...kalau anie selekeh...maknanya anie dpt anak tiri ni...abang tu le yang kawin lain...'

'Ooohhh....pandai ye...time abang selekeh...abang jugak yang kene...time anie selekeh pun abang jugak kene eh...?

Aku gelak2...hehehe...memang aku suka mengusik cik abang tu...


---------------------------------------------------

Semasa dalam perjalanan pulang dari Melaka....

Radio Sinar FM sedang memutarkan lagu...'Sekuntum Mawar Merah" dendangan Alleyc@ts...


Sekuntum Mawar merah...
Sebuah puisi...
Untuk gadis pilihan ohhh...
Di bulan Februari....


'Bang...sedap lagu ni kan...lagu2 Alleyc@ts memang evergreen...'

'Aha...' jawab cik abang sambil memandu...

'Anie suka lagu ni...lagu ni masa popular dulu...kita lom kawin lagik...kalau dgr lagu ni teringat lagik anie kat KL...pegi dengan Sya rumah Pak Long...masa tu kita tengah berkawan lagik...'

'Ha'ah...ingat...'

Cik abang kemudian menoleh sekejap pada Ude...

'Ude...masa lagu ni femes dulu...ibu kau tengah femes...ramai peminat...'

'Mana ade...abang pandai aje...'

'Ye...ibu kau dulu macam goreng pisang panas...' kata-kata cik abang disambut gelak ketawa anak2...

'Tak baik tau cakap anie macam goreng pisang..' Aku terus mencubit lengan cik abang...

'Ye Ude...goreng pisang panas...' cik abang mengulang kata2nya sambil terkekek2 ketawa...

'Goreng pisang kompot ayah eh..?' Ude menyampok...

'Hahahaha.....' cik abang ketawa sampai tak henggat...

'Kan ayahkan....pisang yang ketot tu...pisang aper eh...?'

'Ye le...Pisang kompot le...'

'Si mbamm ni...kuang hajau tau...' terus tangan merayap ke belakang nak cubit Ude...tapi tangan tak sampailah pulak...

Cik abang & Ude tak henti2 ketawa...aku yang disebelah pun tak tahan nak gelak...*padan muka...kali ni aku yang kene*

'Pisang kompot'....eiii...tak baik diorang tau...ade ke cakap aku ni 'pisang kompot'...



...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

53 comments:

Zareda Norman said...

kak ani

alalala manjenyer.. hikhikhik..

yerlah usik mengusik kan bawak bahagia..

ina said...

salam kak..
akak ni memang pandai menulis...congrats kak

terhibur pulak...hehehehe

HappyIrfa said...

salam kak lady..
usik2 membawa bahgia..

AZWA said...

kak lady...

salam.. ewahh kan main lagik adegan usik mengusik, cubit2an tu ek...hehehe...bahagianya bila cik abang balik kan.

Kak Elle said...

alahai romantik nya dia dgn cik abang hilang seme rindu2 kan?

'pisang kompot' mmg saya tak tau sori ek saya tak ketawa....hehe

faridmw said...

salam kak..
mesti bahagia keluarga kak..
ada usik mengusek..
hehehe
semoga kak terus bahagia..

CuTeMiUt78 said...

heh..heh..heh..kelakar plak baca n3 akak kali ni.. keluarga yg bahagia

Queen Of The House said...

Hahaha.... cute jer bunyi, tapi tak register pulak dalam otak I "pisang kompot" tu apa (sama macam Kak Elle lah ni ... tak penah dengar). Usik-usik Kak Anie ni lagi menambahkan bahagia :D

aNIe said...

Zareda...akak ni memang kuat mengusik dan menyakat..bukan kat hubby aje...kat anak2 lagik le selalu kene

---------------------------

ina...salam kenal dari akak...semoga terhibur...

--------------------------

irfa...cik abang balik kejap je...so dari bercekau...baik usik usik je...hehehhe

--------------------------

azwa...kalau dah usik mengusik tu...mesti lah ade cubit-cubitan sebab akak kuat mencubit...

-------------------------

Kak elle...heheheh...tulah...dah ilang rindu dah...

Pisang kompot tu orang melaka aje tau kot...hahahahha

-----------------------

Faridmw..Insyaallah...harap2 bahagia hingga ke akhir hayat...

----------------------

cutemiut...akak ni selalu ingat yang kelakau aje...hahahah

zany said...

kak lady

apa tu pisang kompot, usik mengusik bawa happiness, he, he....

iina said...

kak anie..

cite pasal pisang teringin lak nak makan goreng pisang panas heheheh..

kemarin beli pisang dekat 3kg.. nampaknya petang nie kena buat pisang goreng ye.. apapun kat sini takde pisang kompot heheheh..

Tirana said...

Kak anie,

Pisang kompot tu ape?hehehe.. Ada ke pisang nama pisang kompot..

Sesekali suami balik, seronok kan bergurau... Bila jauh..gurauan tu la nanti yang menjadi kenangan..diulang tayang dalam ingatan...

Neeza Shahril said...

che' abang neeza.. kalau cerita bab anak tiri.. mesti dia suka kalau neeza usik gitu sebab dia tahu neeza mesti melenting kalau dia suka.. :)

MAMAMIA said...

Happynya orang tu, che abang dia dah balik.....

Betul ke Kak Anie kalau makan selekeh ni nanti dapat anak tiri?? Risau gak ni, hubby kita tu bila makan boleh tahan gak selekehnya....

zino said...

semuga terus bahagia... amin..

Nazali Noor said...

Kak Anie..

Happynya saya dengar usik2 suami isteri ni..ceria sungguh..

Pisang kompot..kompotlah kak.. kalau di Inggeriskan .."Comfort banana"..har..har..har..

Salam rindu kami sekeluarga di Liverpool

KAKTINY said...

gurau gurau bawa bahagia... anak ngan bapak ebrgabung.. si mak ler yang kena yek.. kihkihkih...

umeboshi said...

ahahaha...nak numpang gelak jugak. lawak la k.anie sekeluarga ni!!!

KV said...

kompot pun kompot lah kak! Janji laku! Wahahaha

Cat Cat said...

Seronoknya bergurau senda dengan cik abang kan Kak Lady... Tu tanda cinta, kasih dan sayang... :)

nanonano said...

ekekke..
tu la..kenekan org lg..
eyhh kompot tu pe???
pendek?? ke hape??
err..

izman said...

aku setuju. usik2 dalam perkahwinan mmg perlu utk mengeratkan perhubungan.

Ummi365 said...

ish ish ish.. manjanya dia... :)

sya said...

ha ha ha memang goreng pisang kompot panas.. ketawa haku memang betul cakap si ude.. dan aku ni dilantik jadi tukang cari pisang kompot kalau2 hilang atau jaga masa pisang kompot dating.. ha ha ha sakit perut aku ketawa

Mau kena cili ini molot ha ha ha

NONIE AZIZ said...

jeles saya...Kak Anie & cik abg...memang romantikla...

KLMari said...

Tergelak besau saya baca entry Kak Anie nih....Sib baik cuma di alam cyber, kalau tak agaknyer dengan saya saya sekali kena cubit...kehkehee

Intan Rosnitta said...

Pisang kompot pun pisang kompot lah Kak Anie... asal bahagia!

Hihi

:D

Intanaziela said...

hehehe pisang kompot yang menjadi kegilaan ramai peminat yek... tergelak besar intan baca entry kak anie ni tau... hihihi

^ez^ said...

pisang kompot?? hahaha..klaka la akak nih. komek kak sya pon klaka sama. kena jaga baik2 eh pisang kompot nih..hehehehe... :P

Mak Su said...

cakaplah, "pisang awak", ek

oops!!

Lariiiiiikkkkkkkk

LED said...

amboi kak lady.tambah mesra kak lady dgn hubby yer..

acik ila said...

pisang kompot tu pisang apa?? wahh kak lady goreng pisang panas lagik.. mesti yang terhangat dipasaran tu :D

Masy said...

ewah senggolan-senggolan cubit-cubitan gtu hihihih

aNIe said...

Queen...orang melaka kata pisang goreng yang ketot2 tu pisang kompot...sebab dia ketot...hahaha

---------------------------

zany...pisang kompot tu kecik aje...kalau buat goreng pisang memang sedap

----------------------------

iina...akak ni tak minat makan goreng pisang...iina tentu rindu nak makan pisang goreng kan? Makumlah kat sana mana nak carik.

-----------------------------

Tirana bila dah jauh maka itulah yang jadi kenangan...sering diulang tayang...hehehe

Kalau kat Melaka...pisang kompot tu pisang yang digoreng ...pisang tu kecik2 aje...ketot... :P

-----------------------------

Neeza...hehehe...kdg2 cik abang kita kalau tgk kita marah2...lagi diusiknya

-----------------------------

Mamaia ..tulah bestnya bila berdua...tapi cuma 2 minggu aje dpt usik mengusik...lepas tu dia dah kene terbang semula...

-----------------------------

Zino...amiin...untuk doa zino...

-----------------------------

Zali...hahahaha...pandai aje org Liverpool tu bagi nama mat salleh...heheheh...sedap pulak bunyiknya...

Salam juga dari akak buat zali & ain

-----------------------------

kaktiny...bila diorang dah berkompromi...terkena juga ibunya

-----------------------------

Umeboshi...akak ni memang suka menyakat & mengusik...dah lama tak menyakat cik abang tu...

---------------------------

KV...hahahah...betul tu KV...give me'5'!!!

RaFFLeSiA MeRaH said...

hehehe...pertama kali dengar name pisang kompot tuuu....nak gelak jer baca citer kak lady ni....

aNIe said...

Cat cat...lepas ni dah tak dpt usik mengusik lagik...dia dah kene terbang balik ke sana dah.

-------------------------

nanonano...psssttt...kompot tu pendek ...ketot...tu lah tak baik diorang kan?

-------------------------

izman...betul tu...tanpa usik mengusik rumahtangga akan hambar

-------------------------

Isyy! Issy! Ummi...syesyekali je... :P

-------------------------

Wooit!! Sya...aku dengar kau ngumpat aku dengan Ude kat YM eh...pisang tanduklah...pisang hanguslah...pisang salai pun ade...siap ehhh!!!

------------------------

nonie...romantika sesekali bila balik tu...heheh

------------------------

KLmari...anak2 kita tu mentang2 diorang dah tinggi dari kita...suka2 cakap kita kompot...tak baik diorang tau... :D

-----------------------

Intan Rosnitta...heheheh...tulah pasal...

----------------------

Intan...goreng pisang kompot panas di pasaran...hahaha...

----------------------

ez...kak sya sekarang dah tak kene jaga dah pisang kompot ni...sebab pisang ni dah lemau...tak panas lagik... :P

----------------------

maksu...pisang awak orang lain punya...hahahahaha...adoi...sakit perot akak tau...

----------------------

Pssst!!...Led...dah lama tak usik mengusik...sesekali jumpa bertambah mesra..

----------------------

acik ila...sekarang dah tak hangat...dah naik hangit...hahaha

----------------------

masy...tak leh senggol senggolan ...sbb cik abang kalau senggol akak...mau tumbang akak dibuatnya..

-------------------------

silversarina said...

Pandai jugak cik abang kak anie kenakan kak anie balik..pisang kompot tu pisang apa , tak pernah dengar lah pulak :)

zue said...

wah kak anie mcm goreng pisang masa muda2 dulu. Nasib baik cik abg cepat sambar...
seronok baca ceta..usik2 dan cubit2 ni. Ini dinamakan keluarga bahagia.

Abang Long said...

Cubit tanda sayang, senyum ada makna tu ....

MULAN said...

waaaa.. seronok baca kisah merpati 2 sejoli.. have a great time dgn hubby ya kak anie..

Pnut said...

hahaahahah pisang kompot tak tahan tu....nak berguling gelak ni..
muehehehehehe

mummysya said...

mesranya.... usik mengusik nie best, manja rasanya....hehehehe

Sastri said...

seronok baca entri nih... terserlah kemesraan dan kasih sayang dua insan... best, best...

kawaii_desu said...

Bahagianya :)

D said...

buruk benor bunyi pisang kompot tu kan kak? hehe.. janji panas tu kak! woo hoo!!!

:)

13may said...

hehhe hehe...

pisang kompot tu camna kak anie?

cikdinz said...

heheheee...bermanja ngna cik abang ye...

Mummy Rizq said...

usik tandanya sayannnnggggg....

nanacun said...

Amboi..romantik habis yer..
Keep it up kak..!
kim slm kt uda :)

kad0k. said...

haaaa..kan dah kena balik...:p

RaFFLeSiA MeRaH said...

kak anie....update kak, peminat dah ramai nunggu tu....akak pi holiday ngan anak2 ekk??

hanimndroid said...

akakkkk, UPDATEeeeeeeeee, pls?:p

aNIe said...

Rafflesia ...pisang kompot tu rasanya pisang kecik2 yang orang jual buat goreng pisang tu ...

-----------------------------

Silversarina...rasanya pisang kompot tu pisang abu kot...yang pendek2 orang buat goreng pisang tu

----------------------------

zue...cik abang tu sambar sebaik selepas sekolah ....heheheh...maklumlah duduk sekampung...senang le bercintan cinton...hahahah

---------------------------

abang long...usik2 sikit bawa bahagia...usik lebih2 membawak perang...

--------------------------

Mulan...ehhehe...masa honeymoon dah abis dah... :P

--------------------------

pnut...tulah pasal...geram dibuatnya

--------------------------

mummysya...sesekali bermanja2 le kita kan? hehehe

--------------------------

sas...sesekali berjumpa mesra bukan main lagik...macam berhoneymoon...hahaha

---------------------------

Kawai_desu ... *smile*

---------------------------

d...pisang kompot tu bunyinya buruk...tapi makan sedap...hahahah

---------------------------

13may...kalau pergi beli pisang goreng...nampak tak pisang yang ketot2 tu...pisang kompot le tu...

---------------------------

cik dinz...hehehe...sesekali... :P

---------------------------

mummy rizq...saper tak sayang bini oiiii...heheheh

---------------------------

nanacun...okay...insyaallah akak sampaikan salam...

--------------------------

kadok...sesekali terkene ...terus tertiarap...hahahah

---------------------------

Rafflesia merah...bercuti2 kat umah je...

---------------------------

hanimndroid...insyaallah...akak update dlm masa terdekat ni... :D

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails