Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, September 6, 2012

Gara gara Telefon Bimbit & Celoteh si Kecik...

Bismillahirohmanirohim...

Assalamualaikum kepada sahabat dan pengunjung blog...

Nampaknya Syawal semakin hari semakin sampai ke penghujungnya...

Bagi mereka yang sedang berpuasa sunat Syawal.. selamat berpuasa...

Bagi yang baru memulakannya... semoga sempat menghabiskan sebelum berakhirnya Syawal...

Aku dan si kecik setiap minggu selepas Syawal balik ke Melaka...

Semuanya disebabkan cik abang tak dapat balik sini kerana ajenda memenuhi jemputan rumah terbuka...

Maka aku pun sama juga mengekor cik abang ke rumah2 terbuka...

Kadang2 bersama cik abang je...

Ada masa si kecik pun nak ikut...

Adalah satu adegan di rumah terbuka yang membuat aku tersenyum2 sendirian ... kalau teringat dengan si kecik...berdekah2 dia mentertawakan aku...


Adegan tu terjadi di rumah terbuka ini...


Kami ke rumah ini juga... gambar dari FB Datuk Ali...sebab aku tak amik gambar...


Minggu lepas... aku ke jemputan rumah terbuka bersama cik abang dan si kecik...

Setelah disambut tuan rumah... kami pun duduklah di meja yang ditunjukkan pada kami...

Seperti biasa cik abang sibuk berbual dengan kawan2nya... dan sesekali memanggil aku untuk diperkenalkan pada isteri2 sahabatnya yang dtg bersama...

Ketika perut dah kenyang... aku pun duduk bersama si kecik...di meja yang dipenuhi kwn2 cik abang...

Sesekali aku membelek telefon bimbit...melayan WhatsApp dengan biras2 aku... sambil tu aku tersengeh2... maklumlah kalau dengan mereka tu... boleh sakit2 perut aku ketawa dibuatnya...

Kemudian datang ler sepasang suami isteri duduk di sebelah ku...

Setelah bersalaman... aku melayan telefon bimbit lagik... sambil tersengeh2...

Kemudian si kecik mencuit aku...

'Ibu ni...asyik whatsapp je... bual ler dengan makcik tu... tak pandai bersosial...'

Amboi!!... Bukan main si kecik aku ni... siap cakap aku tak pandai bersosial...hehehe...

Sebenarnya aku takmo mengganggu dia yang sedang menikmati juadah...lainlah kalau dah siap makan...

Bila ditegur si kecik... aku pun mengalihkan pandangan pada pasangan tersebut....

'Datang berdua je ke...?'

Aku membuka bicara...

'Ye ...' jawabnya...' bebudak tak nak ikut... dah ada program masing2...'

'Ohh...'

Aku tak berani nak panggil dia apa...mana lah tau mak Datin ke... adoiyai... susah juga duduk kat meja ni... takut tersilap panggil nanti marah pulak orang...

'Anak2 dah besar ke... ni anak saya yang bongsu...'  sambil menunjuk si kecik aku...

'Ye... yang kecik pun dah sekolah menengah...'

Sambil berbual... tetamu tersebut menghirup cendol yang disediakan...

Si kecik mencuit aku sekali lagi...

'Ibu... tengok makcik tu minum cendol sopan je... pelan2 je...'

'Eh !! Ibu pun sopan apa... nampak tu... pelan2 je ibu minum..sikit2... tak abis pun..' sambil menunjukkan lebihan cendol dlm mangkuk di hadapanku...

'Yelah... tapi ibu hirup sekali gus... hirup sampai habis sesudu... makcik tu hirup sikit2 je..'

Hadoiyai...!! Nampaknya si kecik aku ni dah pandai menjadi tukang kritik aku... dia siap menggayakan cara kakak sebelah tu minum cendol dan cara aku yang dikatakan tak sopan tu....

Bertuah betul anak ni... terkekek aku ketawa kerana ada betulnya apa yang dikatakan tu...yelah... lain kali aku bersopan sikit...

Tetiba aku rasa ada mesej masuk di telefon bimbit aku...

Maka aku pun melayan semula ipar dan biras2 ku..

Kemudian tetamu sebelah aku mencuit aku untuk bersalaman meminta diri untuk pulang...

'Mintak diri dulu ye... Selamat Hari Raya...'

'Ye ke... Terima kasih ye...'

Selesai je aku bersalam... bila tetamu itu berlalu pergi... si kecik berdekah2 ketawa..

'Apalah ibu ni... orang tu cakap Selamat Hari Raya... ibu pulak cakap Terima kasih... ibu ingat ni Open House rumah kita ke...'

'Ha'ah... ye tak ye...tersilap lah pulak....heheheh... adoi... ibu tersasullah...'

'Tulah...padan muka ibu... main  ler telepon lagik...'

Kami kemudian ketawa dengan sopannya...

Hehehehe... padan ler muka aku...



...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

38 comments:

Irfa said...

amboi..kemain dia.dah pandai sound ibu ;)

macam mana la kalau dia ada awek nanti..mesti cerewet ni..hehe(gurau ye kak)

mcm mana makan cendol secara sopan tu ye?saya pun x pandai nak sopan2

aNIe said...

Irfa...tulah pasal.. cerewet..ayah dia pun tak tegur cara akak minum cendol...

Dia siap tunjukkan.. hirup sikit2.. tak bunyi... senyum2 jgn nampak gelojoh...hahahah

Kesuma Angsana said...

dh baca, nak komen, mood lak xde !

nanonano said...

adoii sakit perot sy gelak,
akak ni kelakar sgt ke atau anak akak tu pndai kenakan akak? hehehe

~ yus ~ said...

hehee bijak betul si Aeez ni kak, pengkritik tetap ibu dialah ni kan...

Acik Erna said...

assalam anie..adui ai..kemain lagi pengkritik anie ni he he.
sibungsu kalau lelaki camtu lah..sama lah macam aimi..ayahnya pun tak pernah tegur

makchaq said...

Pandai dah dak kecik 'ehsan' ni...

Dah selalu hadir majlis2 berprotokol ikut abahnya la tu...

Dah boleh jadi tuan penasihat... 25%!

pB said...

kecik kecik dah pandai komen

kalau besar panjang , tak tau larrr

aNIe said...

Kesuma... hehehe... itu fenomena biasa... akak pun kadang terkena mcm tu

aNIe said...

Nanonano...hehehe...dua2 kot...

aNIe said...

Yus...memang dia pengkritik setia akak... kalau nak cari baju... tanyalah dia sesuai atau tidak baju tu... sampai kedai yg akak selalu beli baju pun dah kenal dgn dia...

aNIe said...

Tulah kak Erna... cik abang anie pun tak pernah tegur... dia lagi teliti tengok kita ... apa yang tak betul dialah yang betulkan ...

aNIe said...

Makchaq...hahaha... bila dia ke event jadi ehsan... akak yang jadi pengurus dia... bila akak kluar dgn ayah dia... dia yang jadi pengurus...hahaha

aNIe said...

PB... tularr... anak dah besar ni.. kalau komen dia masuk akal kenalah jugak kita mendengarnya...

Zareda Norman said...

wah pandai berprotokol anak ibu tu... Heheh mmglah kak kalau majlis majlis cam gitu, kena bertatasusila lebih sikit.. Org keliling mmg dok perati je

Anonymous said...

salam harap jgn fia jadi habit bila akak dah tua makin bossy jadinya mcm adik bongsu saya buat pd arwah mak.
menjadi jadi sampai suma nak kontrol. kawan dia dtg habis di order mak dia masuk.
masa kecik cuit cuit ...camtu lah. bila dah besar naik mlampau ..siapa kawan mak dia tak kasi dtg
..mula buat muka pastu buat bomoh jgn org dtg rumah..
siapa call sapa dtg abis dia check soal.si mak terdiam.padahal mak baru baru imut masa tu 60an-71thn.
hati hati la ye ...kna beritahu jgn ckp dgn ibu mcm tu..pd ibu. sbb bila dah biasa makin menjadi bila dia besar ...
dia ingat dia bos akak nanti.

kena draw line dgn budak budak ni.esp kalau masa kecik sampai skrang tak pernah kena jentik sekalipun. dia rasa dia equal taraf dgn orangtua.

aNIe said...

Salam anon. . .Memang anak akak mcm tu. . .Tapi dia tak berani melampaui batas. . . Dia tak berani dgn akak. . .Bila akak mula membesarkan mata. . Dia dah tau batasnya

Dan anak2 akak bukan jenis yg tak pernah kena jentik. . Bukan setakat jentik. .rotan hanger semua pernah hinggap. . . Sebab akak dibesarkan dlm keluarga yg tau.menghormati orang tua. . Dan akak tak akan biarkan anak anak akak menjadi boss pada akak. . .

Cara dia.menegur akak pun bukan spt yg anon bayangkan. . . Dia menegur sambil gelak2. . . Tulus dari hati. .

Insyaallah anak akak takkan menjadi seperti adik anon. . . Kerana akak bukan ibu yg akan.membiarkan anak memijak kepala

aNIe said...

Zar. . . Agaknya dia melihat ibu dia ni leka dgn ho. . .Sdgkan.org keliling dok memerhati. . .

Zaitun said...

Kihkih...pengkritik no1...

Elok juga ada yang prihatin lain kali tak le berulang. Kadang2 kak Zai pun sama lain orang tanya kelain perginya sebab tak fokus hehehe...

aNIe said...

Kak Zai... tulah... kalau dia tak tegur kita tak perasan...hahahah...

Nurul a.k.a Riko said...

Comey jer ...budak2 mmg jujur bila beri komen or apa2...cz mmg tulus dari hati mereka yg bersih ikhlas.

Bijaknyer dia.

sharifah rosidah said...

Budak budak sekarang Anie macam tu lah lebih pandai masuk majlis dari kita ni, sama je macam anak2 shidah tapi walau apa pun anak anak tetap tahu bila dia tak perlu dan perlu komen kita kan Anie, apa orang lain nak cakap ada aku ke.............. Ahahaha.

ckLah @xiiinam said...

Boleh jadi perunding imej tu...

aNIe said...

Nurul..anak2 ni mmg ikhlas bila menegur...tapi tak pulak sampai kurang ajar...dia berani tegur sbb.akak pun selalu mintak pendapat dia dlm bab berpakaian..nampaknya dia mmg pandai bab memilih. ...

aNIe said...

Shidah..anie rasa mungkin dia rasa tak sopan kalau kita buat camtu..sbb dia.selalu komplen ibu ni kalau dgn hp tak.layan aeez pun..jadi dia dpt rasakan apa perasaan orang tu

aNIe said...

CkLah..hehehe...kalau bab memilih pakaian ..pendapatnya.mmg boleh dipakai..sbb pakaian yg dipilih menepati citarasa akak...

Nur-nba said...

Suka baca coretan akak ni.. Petah betul anak bongsu Kak Ani ni..Ada potensi jadi perunding imej.. Dia suka memerhati orang di sekelilingnya... :)

~~Salam perkenalan kak.

ROZILA said...

Salam aNIe,

Berapa umur anak anie?pandai betul dia,memang kadang-kadang kita tak perasan apa yg terjadi sekeliling kita,bercakap pun tak betul,lain yg ditanya lain yg dijawab.
selalu juga terjadi pd saya.
selamat hari raya.

m.u.l.a.n said...

aeez dah jajdi PR ibu... cute nya..

sal said...

cian anak..nak bercakap, tpi tkde kawan yg sebaya..maka ibunyalah yg penat melayan..anyway..happy hari raya..hari mulia ni hampir tamat..moga panjang umur akan bertemu di tahun hadapan.amin

Led said...

sungguh pantas syawal berlalu

Neeza Shahril said...

hahahaha!!! neeza pun gelak baca telatah Kak Anie.. neeza membayangkan neeza yang duduk situ. Macam tu jugak lah gayanya bila kita leka dengan hp kaaaannn.. ;)

aNIe said...

Nur-nba..terima kasih kerana singgah blog akak...

Si kecik akak tu memang pemerhati orangnya...jadi akak selalu kena ingatkan dia... jgn berkata2 yang boleh menyinggung perasaan org...tau lah anak2 ni selalunya berkata jujur... tp ada orang tak boleh nak terima



aNIe said...

Rozila .. tulah kalau kita nak marah anak2... kita pun sama macam tu kadang2 kan... lain orang tanya lain yg di jawab sbb leka dgn sesuatu...

Anak akak tu usia 11 tahun... anak bongsu yang selalu ikut ke mana saja akak pergi... macam kembar siam...hehehe

aNIe said...

Mulan...memang dgn dia je lah tempat kak ni selalu bertanya...sesuai ke idak... boleh ke idak... sebab dia je yang selalu ada dgn akak

aNIe said...

Sal...tulah...dia banyak bersama akak... kat rumah pun takde kawan sebaya yang boleh layan dia bercakap... jadi selalu dgn ibu dia je...

Sama2 kita bermaafan ye...

aNIe said...

Led... tulah...tak lama lagi dah masuk zulhijjah dah

aNIe said...

Neeza...kadang2 kita nak marah anak2 bila leka dgn hp...tapi kita pun kadang macam tu jugak

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails