Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Monday, August 13, 2012

Wahai Hati Tenanglah Dikau...



Bismillahirohmanirohim...

Assalamualaikum buat sahabat dan pengunjung blog..

Kita sudah pun berada di penghujung Ramadan...

10 hari2 terakhir... iaitu kita kini berada di fasa 3 Ramadan..

10 hari pertama adalah rahmat... 10 hari berikutnya keampunan dan 10 hari terakhir ini  ialah pembebasan dari api neraka....

Di masjid At-Taqwa berdekatan...10 malam terakhir ini telah menjalankan Qiamulail....

Teringin untuk turut serta ... tapi kesian kat si kecik...

Qiamulail tiap hari bermula jam 3 pagi hinggalah ke waktu subuh... sahur disediakan di masjid.... tu yang buat aku tak sampai hati...kalau aku dok sana dari jam 3 pagi...macamana dgn si kecik di rumah.. kalau nak bawa dia ke masjid...macamana pula nak ke sekolah nanti...

Takpelah...Semoga usia ku dipanjangkan untuk Ramadan akan datang... Insyaallah aku akan berpeluang untuk ke sana.

Persiapan untuk berhari raya untuk anak2 telah pun siap... Baju melayu sudah pun dibeli...

Adakah aku gembira untuk menyambut Syawal...

Entah aku tak tau apa perasaan aku ketika ini...

Kerana... aku sedang memujuk hati...

Hati aku tidak bahagia buat masa ni....

Aku sedang berusaha keras untuk mengajar diri... bahawa apa yang ada di sekelilingku sekarang....

Segalanya... hanyalah pinjaman...

Aku sedang mengajar hati... agar bersedia menerima apa saja... kerana itu semua bukan milikku... ianya adalah milik ALLAH yang dipinjamkan padaku buat sementara...

Hai lah hati  !!  Kenapa sukar sungguh untuk aku mententeramkan mu... kenapa sukar untuk aku menerimanya seandainya ia memang telah ditakdirkan untuk ku....

Buat sahabat sekelian...

Mohon doakan kebahagiaan hatiku...mohon doakan ketenangan hati ini....

Wassalam...


Ingin aku mencari ketenangan di maya yang terasa damainya seperti ini.....




...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

22 comments:

shafarina said...

salam kak anie, saya doakan yang terbaik sahaja untuk akak ye.

*hug*

sharifah rosidah said...

Shidah doa kan anie insyaallah, tapi rasa nya dengan umur kita yang sebegini hati memang mudah terluka dan sensitif bukan anie je shidah pun sedang mengubat hati yang terluka. Persiapan semua dah siap tapi dek kerana hati terluka semua nya jadi hambar, rasa nya Raya tahun ini tak seseronok tahun tahun sebelum nya.

zino said...

segala yg kita ada di dunia ini hanyalah pinjaman.. sampai masa akan di kembalikan kepada yg hak... redha dan sabar dengan ujian yg menimpa... semuga segala urusan di permudahkan Nya..

m.u.l.a.n said...

kita sama2 doa kak anie... kita hanya di persinggahan je ni..

Anonymous said...

alahai kak anie...rasa sedih pulak baca entry syahdu dr kak anie yg selalunya ceria...InsyaAllah semoga Allah berikan balik keceriaan kepada kak anie...saya doakan yg baik-baik aje utk kak anie dan keluarga.

chema

Anna said...

Semoga semuanya baik2 jer buat kak anie..saya juga sedang diuji di bulan ramadhan ni...mudahan saya tabah dan redha..Insya Allah

Zaitun said...

Semoga anie mendapat ketenangan yang diinginkan.

Alhamdulillah semua persiapan telah disediakan.

pB said...

Selamat Hari Raya buat akak dan keluarga akak.


Mohon maaf
Mohon ampun.

Insyaallah , 27hb kita berjumpa lagi di alam maya ini.

aNIe said...

Terima kasih Shafarina...

*hugs*

aNIe said...

Betul kata Shida...semakin usia meningkat... hati semakin jadi lebih sensitif... mungkin sebab terasa dah tua kot...hehehe

Semoga apa yang kita lalui akan selesai secepat mungkin

aNIe said...

Mulan...terima kasih...persinggahan ini tak tau akan berakhir hingga bila....

aNIe said...

Chema terima kasih sgt..doakan akak ye...dan akak doakan chema pun sama2 akan bahagia...

aNIe said...

Anna... Cubaan itu tandanya ALLAH menyayangi kita... kadang kita ni saja yang tak dpt nak mengajar hati ni

aNIe said...

Salam Kak Zai...terima kasih...

aNIe said...

PB...selamat hari raya buat PB juga...selamat balik kampung...semoga selamat di perjalanan...

cikceriacorner said...

salam akak...moga akak sihat n ceria selalu..selamat hari raya maaf zahir batin..:)

Azzah8 said...

As-Salam buat kak aNIe ku sayang,

apa khabar kak? selalu baca entri akak ceria saja, tapi kali ni terasa syahdunya..sedih saja, membuatkan saya pun terasa sedihnya...

Marilah kita mengubat hati-hati kita kak dengan membuat solat malam dan tahajjud sebanyak mungkin...

Akak, Azzah nak bagi akak semangat dan tips. Alhamdulillah mesjid dekat rumah akak ada buat qiyam setiap malam bagi 10 malam terakhir ini... Gagahkan diri pergi kak...Insyaallah selangkah kaki kita melangkah ke rumahNYA, sepuluh langkah Allah datang kpd kita dan Permudahkan urusan kita kak ...mula-mula Azzah pun fikir macam akak..kesian kat anak yg kecik (hurmm..dah 10 tahun pun..bukan lah kecik sangat kan..) tapi Azzah fikir, kita pun tidak tahu samada kita masih hidup lagi di Ramadhan akan datang kak ... jadi Azzah tak mahu lepaskan peluang ... setiap malam Insyaallah, Azzah gagahkan diri pergi solat maghrib berjemaah, solat Isya berjemaah dan solat Terawikh berjemaah...setiap kali Azzah heret juga si 'kecik" ni bersama ... secara tidak langsung, kita juga mengajar anak kita solat berjemaah ...semasa solat Terawikh, Azzah suruh dia buat 8 rakaat aje... kalau nak buat 20 pun bagus juga, tapi Azzah tak paksa, kalau dia penat, dia tidur di bhgn belakang sementara menunggu Azzah selesai solat... kemudian kul 3pg pergi lagi ke Mesjid Negeri Shah Alam... sehingga lah solat Subuh..pun Azzah heret juga si "kecik" ni... dia tak buat qiyam pun tak apa...dia mengantuk Azzah suruh tidur kat belakang... at least, dia tak solat, tapi ruhnya dapat mendengar jemaah solat tahajjud, solat hajat, solat tasbih etc...sekurang-kurangnya ia dapat mendidik anak-anak kita kak...
bila dah nak sahur, baru Azzah kejutkan dia dan bersahur beramai-ramai ... seronok kak...suasana seperti ini.. lama-lama anak Azzah pun suka, dia yang akan bersiap terlebih dahulu dan ajak kami pergi ke Mesjid...

Insyaallah malam ni malam 27 Ramadhan kak...di antara malam-malam ganjil yang dijanjikan Lailatul Qadr..semoga kita semua memperolehi Rahmat dan KeAmpunan dari Allah ..

apatah lagi jika akak berkata bahagia hati akak tidak bahagia sekarang...pergilah kak.. Qiyam... dimana waktu itu tiada hijab antara kita dan Allah, InsyaAllah..kita boleh terus berdoa, mengadu kepada Allah SWT..semoga Allah akan memberikan kembali kebahgiaan ke dalam hati akak...InsyaAllah

p/s: kak, sebenarnya kita semua pun sedang diuji...begitu juga Azzah kak...tapi Insyaallah Azzah mendapat ketenangan apabila dapat merintih, meratap, berdoa dan mengadu 'direct" kepada Allah semasa Qiyam ... yang penting kita kena lapangkan hati dan dada kita kepada Allah SWT...

aNIe said...

Salam cik ceria..akak sihat..tp kurang cerianya..selamat hari raya...bermaafan.kita bersama ye

aNIe said...

Salam azzah..terima kasih pd tips yg diberikan..sejak ramadan alhamdulillah akak sempat isyak dan berterawih dimasjid...tp lepas terawih...akak balik..jam 4 akak bangun....tp bersendirian...walaupun begitu tiap kali mengadap yg Esa..jiwa rasa tenang terasa spt ada yg mendengar..rasa Dia begitu hampir..insyaallah eaok tak sekolah dpt rasanya ke masjid...

ainnoraini said...

kak anie...semoga Allah perkenankan apa kak anie hajati dan kembali ceria...

dikesempatan ini,ain nak mengucapakan selamat menyambut hari raya dari ,maaf dipinta jika terdapat silap dan salah...maaf zahir dan batin..

sal said...

Didoakan agar baik2 saja.. moga selalu ceria..
Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan selamat hari raya dan nak minta maaf juga jika ada kekasaran dan gurau senda yg berlebihan..yg buruk dari akak, yang baik datang dari ilhamNya..moga ukhuwah berpanjangan dan bermanfaat..

ckLah @xiiinam said...

Semoga Allah mengurniakan ketenangan buat akak. Amin...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails