Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, July 25, 2012

Zikir Hasbi Allah wani'mal wakeel...

Bismillahirohmanirohim...

Assalamualaikum...

Sejak mendengar zikir ni kat radio Ikim... aku suka sangat mendengarnya...

Jom jadikan  halwa telinga di bulan Ramadan.... 




Maksud zikir :

Cukuplah ALLAH sebagai Penolong kami dan Allah sebaik-baik Pelindung..
DIA lah sebaik baik Penolong dan sebaik baik Pelindung...

Ketika Nabi Adam a.s dilempar ke dalam kobaran api, lantas ia mengucapkan, “Hasbunallah wa ni’mal wakil,” maka Allah pun menjadikan api yang panas itu dingin seketika. Dan Ibrahim tidak terbakar. Demikian halnya yang dilakukan Rasulullah dan para sahabatnya. Tatkala mendapat ancaman dari pasukan kafir dan penyembah berhala, mereka juga mengucapkan, “Hasbunallah wa ni’mal wakil.”

  
“Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung. Maka mereka kembali dengan nikmat dan karunia (yang besar dari) Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keridhaan Allah. Dan, Allah mempunyai karunia yang besar.” (QS.Ali Imran 173 -174).

...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

14 comments:

Zareda Norman said...

Thanks for sharing kak.. :-)

aNIe said...

Sama sama kita meraih pahala di bulan mulia ini kan Zar?

Kesuma Angsana said...

perkongsian yang bagus ni, tq

CheNamNam said...

sememangnya zikir adalah penyejuk hati dan halwa telinga..banyak mafaat yang kiter dapat bila selalu mengamalkannya..

terima kasih kak atas ingatan. Semoga Ramadhan nie memberi lebih kesedaran kepada kiter semua.

aNIe said...

Kesuma..semoga kita sama2 dpt manafaatnya

aNIe said...

Ameen..terima.kasih kerana sudi singgah blog akak..sama2 kita.berdoa agar kita dpt mengekalkan ibadah yg kita lakukan ini hingga ke akhr ramadan dan terus hingga ke ramadan yg akan dtg

m.u.l.a.n said...

ustaz nursalam pon ada remind doa ni.. boleh jugak untuk masa2 kita dianiaya katanya.. jauh dari fitnah manusia..

aNIe said...

Mulan...tulah. ... hanya pada dia tmpt.kita meminta pertolongan

WANN said...

Assalamualaikum
Kak yg dilempar ke dalam api Nabi Ibrahim bkn Nabi Adam
;)

Carl Maxwell said...

Kak, akak tersilap tulis la... Nabi Ibrahim yg dilempar ke dlm api...

Carl Maxwell said...

Kak, akak silap tulis la... Nabi Ibrahim yg dilempar ke dlm api oleh Raja Namrud...

aNIe said...

Aha lah.... memula tu tertulis nabi Adam..tpi yg kemudian baru betul...

Anonymous said...

Akak.. saya nk mintak izin copy potongan ayat maksud zikir ya... saya ingin berkongsi dgn rakan2 yg lain.. smoga perkongsian ilmu menjadi saham akhirat...

houri islam said...

mohon share ,,harap di halalkan,, ilmu itu datang dari Allah, moga kita dapat berkongsi kebaikan, jangan takut orang lain tahu ilmu yang kita tahu. kadang kala kita faham lain, org lain dpt betulkan. terima kasih atas coretan ini. maaf jika ada terkasar bahasa.

semyum^^

insan fakir

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails