Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Monday, July 30, 2012

Masa Untuk Melupus...

Bismilillahirohmanirohim...

Assalamualaikum....

Salam Ramadan... Hari ni dah 10 hari berpuasa...Alhamdulillah... kita masih diberi peluang untuk menambah amal ibadah di hari ini...

Bila nak raya... selalunya kerja lupus melupus terpaksa dijalankan...

Dah bertahun rasanya aku tak melupuskan barang2 lama...selalunya kemas2... lap habuk... dan susun balik di tempat yang dikeluarkan...

Tahun ni...banyak barang yang dah berjaya dilupuskan... aku sebut berjaya sebab selalunya akulah yang terasa berat hati nak melupuskannya...selalu aje terasa yang benda2 tu nak digunakan... tapi dari hari ke minggu... bertukar jadi bulan hinggalah ke tahun... masih juga tak digunakan... sehingga berhabuk dlm tempat simpanannya....

Oleh itu beberapa hari minggu lepas..aku gunakan untuk menguatkan hati... membuang segala benda yang tak diperlukan lagi....

Yang pertama menjadi mangsa... ialah buku2 rujukan SPM tahun lepas anak ku...




Dah aku ketepikan berbulan2... tapi tak juga tau ke mana nak ku halakan buku2 tersebut...hinggalah ada sahabat FB yang bersetuju untuk mengambil buku2 tersebut utk anaknya...Alhamdulillalh....

Kemudian...cd dan dvd2 yang bertahun2 disimpan... tapi tak juga ditonton...



Keesokan harinya....

Majalah2 lama aku yang dulu pernah aku sampai merajuk sebab cik abang nak buang...ada yang aku dah simpan lebih 10 tahun lamanya....hehehehe



Ini hanya sebahagian...ada yang masih belum dikeluarkan lagi....

Hujung minggu... aku balik Melaka dengan cik abang....

Jadi hari ini atau esok...kerja melupus akan disambung...

Banyak lagi yang dah nak masuk dalam senarai pelupusan...termasuk... blaus2 lama yang tak sesuai lagi untuk aku pakai... tudung2 yang dah tak elok awning dan yang pendek2... beg beg tangan yang aku takmo guna lagi kerana kulitnya dah macam kena penyakit 'sopak'...hahahaha...(akibat lamanya tersimpan...)

Baju2 kurung yang terpaksa guna inner pun nak aku lupuskan... nak memberi pada orang lain memang le tak sesuai...

Semoga ALLAH beri aku kekuatan hati untuk melakukannya... maklumlah...kadang kalau hati tak kuat... dah dikeluarkan... aku masukkan balik dalam almari tu...heheheh... (ini memang selalu terjadi)

Sekian untuk hari ini... 

Insyaallah esok kalau rajin boleh update lagik....






...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

17 comments:

Acik Erna said...

assalam anie..akak dah lama dah buat kerja melupus ni..tak sanggup tengok..alhamdulillah dah tak banyak yang nak dibuat..ni tinggal nak susun je lagi

aNIe said...

Kak... tulah pasal...kena kuatkan hati... kalau tak memang tak menjadi...

Led said...

wahhh kak lady,

ni dh boleh bukak garaj sale ni...

yg ala2 kat UK tu...

;)

nurazzah8 said...

haah kak..buat garage sale aje..hehehe

Azian Elias said...

Laaaa.. sama kita. i mmg tengah melupus gak.. Lupus pinggan mangkuk.. banyak sangat dah..

aNIe said...

Led...hahaha...tulah..byk yg nak di buang

aNIe said...

Azzah...boleh tambah duit raya kan?

aNIe said...

Azian...kalau pinggan mangkok tu you kena buat garage sale tau..

silversarina said...

Alamak ... sini kena buat projek pelupusan jugalah......tulah pasal ....tangguh asyik tangguh :((

zue said...

assalamualaikum kak anie,
smoga kak anie sihat dlm menjalani ibadah puasa.

mmg syg nak buat brg tu ya kak anie...mana yg bole guna baik diberikan kpd org dan yg x guna jual kat old paper.

Zaitun said...

Salam anie...kerja2 melupus kak Zai dah lakukan sebelum puasa.Semalam kak Zai melupus barang2 dalam peti ais,banyak yang dah tamat tempoh.

... said...

keje melupuskan brg nie yg x sanggup.. lagi pun x terdaya rasanya nak buang.. padahal bukannya pakai/baca pun =P.. hihihi

aNIe said...

Salam Rina... akak ni kuatkan hati je... kalau ikutkan simpan balik majalah tu...

Hehehe

aNIe said...

Salam Zue...semoga zue pun sihat walafiat dlm menjalani ibadah berpuasa....

Baju2 tu akak nak beri pada orang rasa macam tak sedap hati...hehehe.. tapi ada beg2 yg sesuai untuk dibaa ke sekolah akak nak beri pada rumah anak yatim...Insyaallah

aNIe said...

Kak Zai...anie ni terlewat sikit sebab asyik bertangguh...hehehe

Bab peti ais tu pun nanti nak kena jengah jugak tu

aNIe said...

... hehehe... memang pun...perasaan tu akak simpan hingga lebih dari 5 tahun...tapi tak buat2 jugak...hahaha

Kesuma Angsana said...

samalah kita tiap kali nak raya mulalah sessi lupus melupus ni bermula, siap kena sindir ngan en hubby lg hehe

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails