Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Monday, July 23, 2012

Awal Ramadan Yang Kelam Kabut...

Bismillahirohmanirohim...

Assalamualaikum...

Salam Ramadan buat semua sahabat blog...

Alhamdulillah.. termasuk hari ini dah 3 hari kita berpuasa...

Setiap kali menjelang puasa...pasti aku dan anak2 dalam dilema... nak balik Melaka ke... nak berpuasa di sini....

Kalau balik ke Melaka... pastilah terpaksa meredah sesaknya lebuhraya utara selatan... pergi dan balik...

Bertanya pada Farhan...dia takmo balik sebab nak menyiapkan assignment...

Bertanya pada anak dara aku... dia pun tak balik sebab ada 'event' dan dia terpaksa bertugas...

Aku...Hmmm... kalau boleh ingin menyambut awal Ramadan bersama suami dan anak2...

Aku berbelah bagi...

Bertanya pada cik abang...

'Belom tau lagik....'

Begitulah selalunya jawapan kalau aku bertanya ttg programnya... selalunya dia tak berani nak bagi kata putus...

Kesudahannya hingga Jumaat malam...cik abang tak memberi apa2 jawapan... tapi ketika aku balik dari rumah adik ipar di KL...cik abang dah pun lena bersama Farhan...

'Aik...cik abang...dah balik...'

Maka... pagi sahur tu aku dan cik abang dpt bersahur dengan anak2...

Alhamdulillah...

Menjelang tengahari ...sedang aku sibuk mencuci pakaian... cik abang bersuara...

'Dalam jam 2 nanti... kita siap2lah...balik Melaka'

Eh !!  Balik Melaka....

Hmmm...takpelah...balik je... maklumlah awal berpuasa pasti cik abang nak berbuka bersama bondanya...

Maka aku dan anak2 bersiap2... kami bertolak hampir jam 3....jalan lengang... maklumlah awal puasa selalunya orangramai lena di tengahari...

Sampai aje di Melaka... singgah sebentar di Parkson... membeli belah barang anak2... aku pun menumpang juga...

Dari sana... kami terus ke rumah adik ipar kerana mertua ada di sana...begitu juga dengan adik2 ipar yang lain...

Makanan semua dah siap dimasak..menanti azan berkumandang je...(gambar lupa nak amik...bateri hp dah nak abis....)

Meriah bila berbuka bersama...riuh rendah dengan suara anak2... yang menjadikan suasana meriah ialah melayan anak2 yang baru berlatih berpuasa... azan aje tak tentu arah nak mencapai apa yang boleh dimakan...

Hari ke 2 berpuasa aku masih lagi di rumah mertua...

Cadang nak balik awal... dah beritu cik abang...

'Kita jangan balik lepas buka...mesti jem kat highway...'

Maka aku pun bersiap2 untuk pulang ke Shah Alam tenghari tu...

Beriya -iya aku bersalam2an dan bepeluk2 dengan mertua dan ipar... maklumlah...rasa bersalah pulak pada mertua yang seboleh2 menahan aku berbuka lagi di sana...

Sebelum pulang ... sementara menanti cik abang yang ada urusan dengan Big Boss aku singgah di rumah anak sulong ku...menjengah cucu yang dah semakin cerdik...


Tunggu punya tunggu hampir jam 6 baru urusan cik abang selesai....

'Alah bang... kalau camni kita berbuka rumah mak je lah... '

Maka aku dan anak2 berpatah balik ke rumah mertua dan bebuka di sana...lepas berbuka barulah aku dan cik abang bersiap2 untuk pulang

Adoyai... kelakar pulak jadinya...tadi beriya2 bersalam... ditahan berbuka pun tak boleh... tapi akhirnya terpaksa lah juga...

Kami sampai rumah hampir jam 12 malam...

Alhamdulillah...biar pun kereta banyak tapi taklah jem...

Setelah 2 hari berbuka beramai2... hari ni tinggal aku dan anak2 je...

Walaupun tak ramai...dari tadi aku takde idea apalah juadah yang nak dimasak






...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

16 comments:

pB said...

semalam , pB dari Muar jam 9 malam.
Sampai Puchong jam 12 tengah malam.


Lebuh raya sesak se sesaknya ...

Kesuma Angsana said...

x ramai lgi senang xyah pening kepala nak masak apa2, pikir je selera kita hehehe

Anna said...

Chubby nye kak anie cucu..., ni first time pose w/o mak..sedih tak terkira tp apakan daya...awal2 puasa x ke mana2..cuma weekend ni plan nak balik berbuka dgn kakak yg dok umah pusaka arwah mak...sedih sgt teringat yg ni juga tahun pertama beraya tanpa Mak...ALfatihah..

Irfa said...

kejap je dah besar cucu akak ni
panggil apa?nanny.tok wan @ nenek?
hehe

secangkir madu merah said...

bulan2 puasa ni malas betul nak masak utk berbuka tambah2 lagi anak2 berbuka di masjid tabung haji yg tidak jauh dari rumah, nak masak pun tak berbaloi. Maka jadilah saya ni pengunjung tetap pasar ramadhan hahahahaha...

Sari Yusa Ibrahim said...

Selamat Mnejalani Ibadah Puasa, Kak ANie. Alhamdulillah, dalam kelam kabut tu dapat juga berbuka bersama, cuma kena tebal muka sikit, hehe..

aNIe said...

PB... nasib baik semalam akak terlepas dari kesesakan tu...

-------------

Kesuma angsana... dgn anak2 akak ni pening... ada yang tak makan pedas... tak makan ikan...akak pulak tak berapa nak makan ayam... kenalah ikut selera anak2 juga...

aNIe said...

Salam Anna... kita yang kehilangan mak ... akan sentiasa merasa kehilangan mereka...

Al-Fatihah buat orang2 kesayangan yang telah meninggalkan kita..semoga roh mereka dicucuri rahmat dan diletakkan bersama orang2 yang disayangi...

aNIe said...

Irfa...hehehe... tulah rasa sekejap dah besar kan... geram bila dpt peluk dia... dpt gomol pipi nya...

Tak menentu panggilannya... kejap nenek... kejap nenie...hahaha.. (nenie tu shortcut utk nenek anie)

aNIe said...

SMM... tulah...akak ni kena masak jugak sebab anak2 ni makan kat rumah... nak makan nasi juga... cuma kadang bertiga.. kadang berempat kami di rumah ni...

aNIe said...

Sari Yusa...hahah...tu ler pasal...buat tebal muka datang balik....

Tapi mertua tu suka sbb anaknya dpt berbuka dengannya...

Selamat Berpuasa untuk Sari juga...

shafarina said...

uih jam la kak..... tensen sgt dah saya dlm keta.

Acik Erna said...

assalm nie..mkin montel cucu anie..mesti dah pandai bermain dan senyum ketawa kan

aNIe said...

Shafarina... alhamdulillah masa akak balik lepas berbuka tu cuma jem kat alor gajah je...

aNIe said...

Assalam kak... tulah...dah semakin cerdik...tu yang suka nak jumpa dia... dah pandai ketawa dah... tapi muka serius ikut aura datoknya...hehehe

... said...

Kak Aie.. miss you.. dah laaamaaa sgt x update blog & menziarahi blog kenkawan.. & ari nie berkesempatan nengok ur blog & ur cucu comel sangattt.. geramm nak cubit2 pipi dia gitu.. salam ceria - acik ila =D

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails