Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, May 1, 2012

Berhujung Minggu di Melaka Lagi...

Assalmualaikum...

Jumaat sekali lagi balik ke Melaka...

Memang penat bila berulang alik... tapi cik abang tak dapat balik... banyak program dan anak sulong ku pula mengadakan majlis tahlil bapa mertuanya di rumah...

Jadi walaupun penat dan letih...ku gagahkan juga...

Memandu di usia senja ni... mengundang keletihan... setiap kali balik ke Melaka... walaupun memerlukan masa 2 jam aje untuk sampai...tapi aku pasti akan mengambil masa yang lebih panjang...

Kadang-kadang aku terpaksa berhenti untuk rehat (tidur) di dua R & R yang berasingan....

Sebab tulah...setiap kali nak balik Melaka aku akan bertekak dengan Huda...

Dia cukup bimbang kalau aku kata aku akan bertolak balik malam selepas kelas mengaji Aeez... sedangkan aku memang tak mau Aeez ponteng kelas mengajinya.

Dan dia akan terus senyap bila aku mula meninggi suara...

'Kau ni...asal ibu nak balik Melaka je nak bertekak dgn ibu tau... ibu tau ler... nanti kalau ibu penat ibu berhenti le...'

Aku tau dia bimbang... tapi aku lebih percayakan diriku...dan dia kena belajar untuk percaya pada aku...

Tapi Jumaat lepas... aku yg suruh Aeez cuti mengaji... atas arahan cik abang...

Okay... Big Boss dah suruh cuti ye... jadi terpaksa cutikan...

Walaupun bertolak jam 8.30 malam... aku sampai ke rumah mertua hampir jam 12 malam...

Berhenti tidur sebentar di Seremban untuk beli sandwich... kemudian berhenti lagi di Senawang untuk tidur selama 20 minit...dgn kepadatan kereta di sepanjang lebuhraya memang melambatkan perjalanan kami.

Pernah sekali aku sempat tidur lagi kali kedua di Tol Simpang Empat... masa tu mata memang dah tak boleh nak angkat lagi... hanya ALLAH sahajalah yang mentakdirkan aku untuk sampai ke sana...

Hari Sabtu ... memula pergi menjengah bapak... sekarang ni tiap kali balik Melaka memang aku tak lepaskan peluang untuk menjengah bapak... maklumlah bapak sekarang dah kesaorangan... jadi kedatangan anak2 sajalah yang dpt menceriakannya...

Kemudian sebelum maghrib pergi menjengah cucu... Alhamdulillah Ziqri dah berusia hampir sebulan....


Terasa macam dah lama tak tengok dia... masa datang di tidur je... tapi aku cium2 dan buat dia terjaga... tapi gambar ni adalah gambar yg aku download dari FB mama dia...hehehe..aku tak ambil gambar dia kelmarin...

Alhamdulillah... majlis tahlil berjalan lancar...dan aku berada di sana hingga tengah malam...

Ahad pagi... aku bersama Aeez mengikut driver menghantar cik abang ke KLIA... untuk ke seminar selama beberapa hari...

Dan kami berada di Melaka hingga ke petang ... kerana adik dan biras ku yang pergi menunaikan umrah kembali ke tanah air tengahari tu...

Selepas membaca doa selamat untuk ahli keluarga sahaja... aku pun bertolak balik ke Shah Alam selepas maghrib...

Sampai di rumah hampir tengah malam... sebab berhenti tidur di R & R Dengkil selama 20 minit.  Bila alarm jam berbunyi aku terus bangun dan memecut sampai ke rumah sebelum mata aku mengantuk semula.

Aku tak taulah... apa masalah aku ...kerana tiap kali memandu... tak kira siang atau malam aku mesti rasa mengantuk setelah tak sampai sejam memandu...buatlah apa pun... minum 100 plus... minum air Kacip Fatimah...buka radio ke... semua tak berkesan... dan paling aku takut bila R & R untuk berehat masih terlalu jauh... dan mata aku seolah2 tak nampak apa lagipun... dan aku segar sekejap bila kepala terasa seperti tersengguk...itu pun sekejap je segarnya...

Nak kata aku tak cukup tidur... kadang tengahari aku dah tidur sepuas2nya...

Jadi ... apa yang harus aku buat...??








...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

12 comments:

Anonymous said...

Kak, Ara pun camtu , mudah ngantuk bila drive tapi sebenarnya bila tidur sekejap buat rasa ngantuk tu tak hilang terus. Cuba kalau kat R&R tu akak lepas tidur gi cuci muka dan ambil wuduk. sholat sunat. memang akan rasa segar semula tahan ler lebih sejam pas tu sebab masa dulu selalu gi shah alam .Akan singgah kat R&R Sremban dan mata boleh tahan sampai Tangkak walau sampai jam 3.00 pagi.

sal said...

macam usia kita ni..memang perlu cukup rehat, sebelum memandu..wlu letih namun setelah sampai ke destinasi yang dituju..barulah rasa gembira..

lienda said...

saya pun gitu,tak ira usialah...lau memandu tu mesti ada kudap kudap,burble gum...baru laju je drive...tapi wat masa nie saya lebih rela hubby yang bawa keta,leh lah melenggak duduk,tapi jangan tak tahu hubby lau tak di layan mau ketepi jalan keta tu nauzubillah....!

~ yus ~ said...

yus pun ngantuk kalau memandu lama kak, tp tulah selalu ganti2 dengan suami. Dia yg lebih lah, yus cuma bawa kalau dia dah mengantuk sangat

MOKCIK AZWA said...

Faktor umur dan cuaca panas di tengahari agaknya mempengaruhi kak.. hehe

comelnya cucu akak tu..

aNIe said...

Salam Ara...satu nasihat yang baik... Insyaallah...selalunya akak bertolak lepas solat... tu yang tak berhenti solat lagik...cuma berhenti untuk si kecik makan atau tidor sekejap...terima kasih ....

--------------

Sal.... tulah... usia dah senja ni cepat letih... tapi kalau balik kampung tu memang tak dpt nak berehat lebih... ligat je ke sana ke mari

aNIe said...

Lienda..cik abg akak tu pulak kalau memandu tak kenal letih...kita tidur kat sebelah pun dia boleh tahan...

Akak ni makan kudap pun tak jalan...mata tu nak lelap je...hehehe

aNIe said...

Yus... cik abang tu kalau memandu akak yang lelap kat sebelah...dia jarang ngantuk masa memandu... rasanya sejak kawin dia memang tak ngantuk masa memandu.. tapi mata akak ni teruk bebenor...

--------------

Mokcik ... akak ni bawak kete malam ke tengahari ke ...sama jugak...mata ni nak lelap je...

Dlm gambar tu dia nampak tembam...tapi kat luar mcm biasa je... cuma pipi tu tembamlah

Azian Elias said...

akak nak tau tak. kalau akak mengantuk makan kuaci.. Hubby saya dah ada problem driving ni. Kalau dulu malam je dia ok, now dah tak leh dahh.. Mesti tidur.. Dah tu tak nak tukar dengna saya.. Apa kata akak cuba ye.

aNIe said...

Azian... terima kasih... adik ipar akak pun buat camtu... makan kuaci...hehehe

Acik Erna said...

anie..comelny cucu.teringin pulak nak tengok..
anie..kalau dah mengantuk sangat..lain kali tipun akak ye..singgak rumah..kita cerita2 dulu..dah sego mata ani baru balik kemelaka atau shah alam..
hati2 anie ye..risau pulak bila naie kata sampai tersenggok macam tu

aNIe said...

Yelah kak...mana tau dpt secawan kopi dengan kuih baulu...lagik sego mata ni...hehehe

Memang kadang sampai tersengguk...kereta tersasar sikit...tapi tak beritau kat anak2 atau cik abang...nanti diorang yang risau

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails