Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, April 19, 2012

Resepi Sambal Tahi Minyak...

Assalamualaikum...

Dulu masa aku buat entry untuk Sambal Bilis Tahi Minyak...aku dah berjanji untuk memberikan resepi sambal tersebut...

Sebenarnya seperti yang aku katakan... aku tak pandai bab nak bagi resepi ni... sebab kalau aku memasak selalunya aku main campak2 dan agak2 aje... jadi kelmarin aku buat sambal ini sekali lagi.. kali ini aku cuba ingat apa yang aku masukkan dan agak2 berapa banyak..

Cuma kali ini rasanya lain sikit...mungkin tahi minyak yang aku beli ada terlebih masak sikit (hangit) tapi anak aku tetap kata sedapppp...!




Bahan-bahannya... :

Tahi minyak setengah mangkok kecil
Ikan bilis - 1 genggam... nak banyak pun boleh
Cili merah - 5-6 biji dicampur dgn 5-10 biji cili pagi kalau ingin pedas. (kisar halus)
Bawang (aku guna bawang besar) - 2 biji (diracik atau dadu)
Serai - 1 batang (dihiris halus)
Daun limau purut - 2-3 helai
Daun kunyit - 1 helai
Belimbing buluh - agak2 dalam 5-10 biji kalau kecil boleh gunakan lebih
Sedikit minyak masak

Kelmarin masa bertanya kat mertua camaner nak masak... dia kata dia selalu lebur aje...tak tumis bahan2nya...

Tapi rasa tak syok pulak kalau tak menumis...cuma aku gunakan minyak yg sedikit sebab tahi minyak tu nanti dah berminyak...

Jadi memula... gorengkan ikan bilis dan keluar dan toskan bila garing.  Masukkan bawang...serai yang dihiris,  bila dah berbau wangi... masukkan cili yang telah dikisar.

Bila cili dah masak... masukkan tahi minyak ... kacau rata kemudian masukkan sedikit air.   Kemudian masukkan belimbing buluh yang dah dihiris...ikan bilis... daun limau purut & daun kunyit.. kacau rata.  Masukkan sedikit garam secukup rasa.

Biarkan mendidih seketika... kalau ingin pekat bolehlah biarkan pekat sekejap atau siapa yang ingin cair bolehlah tambah air.

Selalunya setelah diangkat dari dapur... kita akan nampak minyak yang bergenang banyaknya.  Untuk mengurangkannya... selalu aku sendukkan lebihan minyak dan buangkan...



Selamat mencuba...







...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

13 comments:

MOKCIK AZWA said...

Aduhai nampak sungguh menyelerakan la kak..mana nak dapat tahi minyak ni pulak hehehe

Irfa said...

WAH..KECUR AIR LIUR.
BAGI SAYA..BILA NAMA NYA SAMBAL..SEMUANYA SEDAP.HEHE

CMNER NAK BUAT TAHI MINYAK?
DULU2 MASA KECIK NENEK SELALU GAK BUAT..PAKAI SANTAN KAN KAK ANIE?

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Anie.. kecurnya saya... walaupun tak pernah dgr pun psl sambal tahi minyak ni, mesti rasanya sedap... nyum3!

aNIe said...

Mokcik...akak beli kat pasar besar melaka...sepeket dlm RM5... selalunya dulu arwah mak akak buat nampak senang je... pati santan tu dimasak lama2 hingga tinggal saki bakinya...itu yang dipanggil tahi minyak...

-------------

Irfa...memang sedap... rasa macam rendang kering pun ade... Tahi minyak tu memang guna pati santan yang dimasak hingga kering...yg jenuhnya nak kena kacau selalu...

nanonano said...

mcm sedap je kak,
pedas2 masam belimbing tu fresh2 letak eh,
lg ler syiokk!!

aNIe said...

Sari Yusa... memang sedap...buat sekali ari tu...dah ketagih pulak...hehehe...dan yang pasti sambal ni tahan berhari2...

--------

Nanonano... memang sedap...bukan macam je... pedas2 manis2 masam... memang syok...

ainnoraini said...

sedapnya kakanie...
dah gi rumah akak la..nak sepiring...

nurazzah8 said...

Salam Kak aNIe,

apa khabar? lama tak jenguk sini..ni saya datang sambil klik klik kat mana yg patut...hehehe

Azzah

aNIe said...

Ain...mari ler.. dah dekat2 tu...hehehe

---------

Waalaikumsalam azzah.. akak pun dah lama tak jengah azzah..tadi baru ke sana sekejap..membalas jasa baik azzah...

Zaitun said...

Terima kasih kongsi recepi, Kak Zai C&P ya.

Papa-NtiQ said...

eh lain macam je bunyik sambal nih...hmmm tapi sure sedap kan

aNIe said...

Kak Zai...copylah...hehehe

----------

Papan-NtiQ...resepi orang dulu2 ni...memang confirm sedap...hehehehe

effa adaby said...

Masa mngandung ank bongsu saya mngidam nk mkn sambal tahi myk..arwah mak buatkn dan pos dgn bas dari melaka ke trganu.Itulah kali trakhir saya mkn smbal tahi myk..16thn yg lalu.Tetiba teringat nk buat..googl&jmpa resepi ni.Dh buat mmg sedap..senang
..serupa mcm resepiarwah mak..an authentic malacca food..negeri lain xde..

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails