Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, April 26, 2012

Ole-Ole... dari Pantai Timur...

Assalamualaikum...

* sebelum membaca entry ni... aku nak kena beritau... kalau aku menggunakan ( ' ) itu bermakna perkataan double u... sebab laptop aku dah giler...hehehe...

Pagi tadi... aku sarapan sata...

Sata Kemamang yang dibeli oleh anak dara untuk ibunya yang memang suka makan sata.

Sebelum dia bertolak ke Kelantan minggu lepas aku dah pesan dia...

'Jangan lupa beli sata Kemamang...'

Memang dia tak lupa... sebab dia pun suka...

Sata tu hari ni aku terpaksa goreng... maklumlah dah disimpan dlm petisejuk selama 2 hari...

Sayang nak buang... jadi aku buka daun pisang tu aku buat 'deep fry'

Jadi sebelum makan terpaksalah aku picit-picitkan dengan tissu biar minyaknya keluar...

Selain dari sata... dapat ... keropok lekor... yang paling best... dia ba'ak balik budu.  Dulu aku pesan dia beli budu cap 'au... tapi kali ni mak pada ka'an Ude bekalkan budu Ketereh.. sebab katanya budu cap Ketereh lagi sedap...

Tapi selalunya aku kalau makan budu tak boleh makan hari2... samalah kalau cincalok...aku tak boleh makan kerap sgt... nanti tekak aku rasa kering dan mula batuk...mungkin sebab masin kot...dan aku kurang minum air...

Nampaknya... stok budu aku bolehlah sampai 3-4 bulan... sebab yang tukang makan... aku dengan Ude je.. yang lain2 tak suka... tapi aku kalau makan budu... aku buat macam kicap... tuang aje kat nasi...sebab ia menambah perisa pada makanan... tak perlu hiris ba'ang atau cili... tapi kalau ada ba'ang dan cili memang lagi sedap...!!



Selain daripada ni... aku dpt sehelai baju maxi batik.. jadikanlah 'alau sehelai...

Tetiba... terasa ingin nak pergi Kelantan... rasanya aku pernah ke sana sekali je dulu... semasa menghantar adik aku bertandang pd majlis perkah'inannya... dan selepas itu aku langsung tak sempat ke sana lagi...

Mesti dah banyak yang berubah....




...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

16 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Rindunya dengan Kelantan, cuma pernah pergi sekali, jom, Kak Anie...

makchaq said...

Makchaq pun suka sata..
pernah beli kat sini tapi tak sesedap yg dari Terenganu..

aNIe said...

Yusa.. akak last pergi rasanya hampir 20 tahun yang lalu

Jom....

-------------


makchaq... betul tu...yang kat Terengganu memang yang terbaik..

pB said...

jom , kita ke KB.

rumah dah ada dah. Boleh duduk umah mertua pB ...

kenderaan pun dah ada dah. Cuma kereta tu tak ada air cond lar.

aNIe said...

PB... tahun lepas adalah plan dengan adik ipar untuk ke sana dengan ipar...tapi terpaksa dibatalkan sebab cik abang akak tak dpt bercuti lama...

Nantilah rasanya nak plan sekali lagi...tapi tak tau bila... kalau ada umur yang panjang..Insyaallah akan ke sana...

pB said...

kak Ani,

kita pergi kita-kita jer.
baru sedap nak shopping

Irfa said...

saya suka budu yg tulis pati ikan bilis..yg botol kecik tu
kak anie..saya balik klate sabtu ni
jomlah ikut.hehe

aNIe said...

PB... kalau mcm tu... kena dpt lesen besar...hahahah...lesen besar tulah yang susah nak dapat... tahun ni mintak...tahun depan belum tentu dapat lagik...

-------------

Irfa... ni budu yang tulis pati ikan bilis tu...botol kecik...tulis cap ketereh... ni yang tak sabar nak makan ni...lapar rasanya

~ez~ said...

pegi lah akak! beshhhh nk shpping..saya borong lebih 5 lai baju maxi batik tu..hehe..murah kalau kat wakaf che yeh

etiey.com said...

jom balik kampung! he he he..

yg paling mahal ialah BUDU kan? he he.

~ yus ~ said...

tak suka sata, tapi budu dengan keropok lekor tak leh tolak...

' = w ya kak...:)

Zaitun said...

Dulu kak Zai tak suka pergi Kelantan tapi sekarang pantang ada peluang.Jangan lupa kalau pergi makan kat Restoren Nasi Ulam Cikgu.

secangkir madu merah said...

kat rumah saya ni, pada bulan puasa je boleh jumpa sata hehehe memang sedap ya dimakan panas2, budu tu kureng sikit... kalau cencalok okey jek

aNIe said...

Ez...baju maxi tu akak pakai masa antar aeez pi ngaji... senang.. lengan panjang...tak yah guna sarung tangan...

Ni yang buat berkobar2 nak ke sana ni...hehehe

---------------------

etiey..betul tu...sodap...akak suka sgt. budu... tp kena kurangkan makan takut darah tinggi...hehehe

aNIe said...

Yus... budu dan cincalok tu kedua2nya pembuka selera...boleh gemok kalau ada budu...hahaha

-----------------

Kak...nasi ulam Cikgu tu kat mana ye...?

aNIe said...

SMM...mesti jumpa kat pasar Ramadhan tu kan? Heheheh...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails