Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, April 3, 2012

Mencuba Perubatan Akupuntur...


Assalamualaikum...

Ingat tak pada entry minggu lepas aku ada sebut yang aku dan cik abang telah pergi ke Pusat Perubatan Cina yang membuat akupuntur...

Minggu sebelum ni... aku pula membawa anak dara aku tu ke pusat tersebut...

Semasa pergi bersama cik abang...

Aku tak dapat mengelakkan diri dari di akupunturkan...

Biar pun aku cuba mengelak...tapi aku tak dpt lari lagi dari terpaksa melakukannya.  Itu bukan kerana aku takut tapi  aku terasa nyeri dan ngilu melihat jarum yang ditusuk ke bahagian badan yang mempunyai masalah...

Semasa cik abang sedang dirawat... berbagai2 masalah dalaman diberitau oleh pakar tersebut pada cik abang...

Antaranya terlalu banyak urik asid dalam badan... buah pinggang menjadi lemah... dan kebanyakan organ tidak berfungsi dengan baik.  Memang semasa jarum menembusi tempat2 yang bermasalah... kita akan merasa seperti terkena letrik...

Selesai cik abang diakupuntur... diurut tiba giliran aku pulak...

Adoyai.. !!  Berdebar2 dada aku...

Disebabkan gementar... tekanan darah aku melonjak naik...

Untuk aku pula... Uncle tu cakap... darah tak cukup... sebab kurang tidur...

Hmmm.... mungkin kurang tidur jugaklah sebab...dulu... setiap hari aku selalu menanti rancangan kegemaran aku yg bermula jam 12tgh malam hingga ke jam 2... tapi sejak kebelakangan ini  tidak lagi... sebab aku akan tidur awal maklumlah pada usia begini... aku terasa cepat letih...

Kalau bab tak cukup darah tu... aku rasa memang keturunan... sejak dari bapa aku... adik beradik aku ramai yang selalu didianogsis tak cukup darah...

Semasa Uncle tu mencucuk jarum ke tangan dan kaki aku.. aku sedikit pun tak melihatnya... aku seram... tgk orang kena cucuk pun bulu roma aku dah meremang...

Alhamdulillah... badan aku tak banyak masalah...cuma kata Uncle tu... aku kena kurangkan urik asid dalam badan...sebab nanti boleh merosakkan organ dalaman.

Pakar perubatan itu memberikan kami sesalinan surat untuk membeli ubat akar kayu di kedai sengsei.  Selain dari itu...terdapat banyak pantang larang darinya supaya badan tidak mengumpul banyak asid... antaranya...

... makan nasi beras perang...

... minum air cuka hitam yang dibeli di kedai sengsei untuk membuang urik asid...

... blenderkan separuh dari buah lemon ( bersama kulitnya sekali)... dan kemudian sebelum diminum campurkan sesudu kecil minyak zaitun... ini untuk membersihkan hati dan buah pinggang...

... cari pucuk keledek lima cabang dlm 10 helai... diblender dan minum airnya...terlupa pulak nak tanya khasiatnya...

...Jangan minum ais... kerana ia melemahkan buah pinggang...

Dan yang paling penting... tak boleh makan daging lembu dan ayam.  Makanan laut pun kena elakkan.  Gantikan pengambilan daging dengan ikan... dan ikan yang disarankan ialah ikan yang bersisik.  Ikan yang tidak bersisik yang boleh dimakan cuma ikan parang... keli .. ikan selar kuning...ikan yu dan belut.

Ikan yang tidak boleh dimakan ialah ikan pari (paling bisa)... ikan tenggiri... ikan tongkol.. ikan bawal dan lain2 ikan yang tidak bersisik.

Jadi pada mereka yang ingin menjaga kesihatan... cubalah beberapa petua yang aku tuliskan ini...

Insyaallah kesihatan tubuh badan akan bertambah baik...

Walau apa pun...segalanya bergantung pada kehendak yang Maha Esa....

Kerana... semua penyakit itu datang dariNYA... dan jika DIA ingin menyembuhkannya pasti semua dengan izinNYA....






...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

21 comments:

nanonano said...

kaedah mcmni just nak tahu penyakit kite je ke kak?
so far sy xtakot sgt jarum sbb dh biase derma darah, hehe

aNIe said...

Nanonano... dgn tusukan jarum tu dia akan pecahkan darah2 yang membeku di tempat2 yang bermsalah... dari mata kita dia dpt tau kerosakan organ dalamn...

Ramai yang kena stroke berubat dgn dia..

sharifah rosidah said...

Anie, betul tu sebelum terkena penyakit lebih baik kita berpantang makan, tapi boleh ke? Tu yang susah tu yangntak boleh makan benda yang sedap2 pulak tu tak pe kita cuba eh.

aNIe said...

Shidah... yang lain2 tu anie makanlah sikit2... tapi bab daging tu memang cuba elakkan...sebab mengikut kata orang,.. daging merah ni punca segala penyakit...

m.u.l.a.n said...

saya yg kurang makan daging ni pon tinggi kolesterolnya.. camna la tu..

aNIe said...

Mulan... mungkin sebab banyak makanan bergoreng kot...dan seafoods

Azian Elias said...

pernah buat sekali.. suka.. tapi tak suka ubat yg diberi tu..

~ez~ said...

saya tak nah buat..hehe..tp cam ngeri lak tgk kna cucuk2 tu..hehe..

jaga diri ye akak.. =)

Acik Erna said...

assalam anie..sakit ke anie..akak pun rasa ngeri..belum cucuk lagi tu..

aNIe said...

Yan... ubat yg beli dari sengsei tu saya tak rebus lagi pun... bercinta nak minum bak kata orang tua2...hehehe

aNIe said...

Ez...kali kedua akak dtg dgn anak dara tu akak tak buat... takuttt....!!

Thanks Ez...

aNIe said...

Kak...samalah kita... hati dah berdebar2 masa tgk orang lain kena cucuk..meremang bulu roma ni...

zino said...

wife bos zino pun pakar bidang akupuncer ni.. dia buat degree di negeri cina sana..

nampak jarum tu seriau juga hehe

MOKCIK AZWA said...

adus banyaknya pantang larang...daging tu boleh tahan la tapi bab ayam tu huhuhu..sbb ayam lebih murah dari ikan..ayooo...

apa pun ikut sunnah Nabi kena bersederhana..jika berlebihan itu yg mmbawa mudarat..

aNIe said...

Zino...saya takut tgk... bila tgk jarum tu masuk hampir satu inci dlm daging tu...eiii...ngeri...

----------

Mokcik...tulah pantang pantanglah jugak...tapi akak bedal jugak sikit2...hehehe... segala2nya adalah ketentuan ALLAH...

secangkir madu merah said...

akupuntur adalah salah satu cara perubatan tradisional disamping bekam tapi saya belum pernah mencuba.. takotttt..

Zaitun said...

Kak Zai pernah buat rawatan akupuntur masa tangan ada masaalah dulu tapi setelah buat operation alhamdulillah dah ok.

iina said...

wah kak byk pantang larang tuh.. tapi boleh mencuba kan

Irfa said...

cam ngeri je kena cucuk ;)
tp tq sudi kongsi apa yg patut d makan @ elak dr makan tu

aNIe said...

SMM... berbekam lagi akak tak berani...gerun...hehehe

-------------

Kak Zai...segalanya bergantung pada serasi ke idak kan?

aNIe said...

Iina...pantang larang untuk kebaikan takpe... akak pun kadang2 terlanggar jugak...hehehe

----------------

Irfa... yang pantang larang tu kalau tak dapat ikut betul2.. dikurangkan pun okay je...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails