Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Monday, April 23, 2012

Kari Ayam...

Asalamualaikum...

Rasanya dah lama aku tak masak kari ayam...

Sejak pergi berubat dengan Uncle Akupuntur tu ... memang aku cuba elakkan makan ayam.

Kalau makan kat kedai pun ada ketul2 ayam...aku amik 2-3 ketul je... yang lain untuk si kecik aku.

Lama kelamaan... rasa kesian kat anak2 yang memang suka makan ayam...

Jadi kelmarin... pergi kedai... beli ayam.. beli ubi kentang...

Anak tanya ibu nak masak apa..?


'Ibu ari ni nak masak kari ayam...'

'Yessss...!!'

Aku memang dah lama tak masak lemak... santan kotak kat rumah aku cuma ada 2 kotak tu pun dah lebih sebulan aku simpan.

Kelmarin semasa balik Melaka...aku berkunjung ke rumah ipar yang sama2 berubat dgn Uncle tu...

Dia masak lemak telur.. ikan dan belimbing buluh.  Tapi dia tak guna santan... sebab Uncle kata guna susu HL....

Tapi...aku teringat... kalau ikut sunnah Rasulullah s.a.w... jangan makan ikan atau daging bersama susu...

Jadi... yang mana nak ikut... cakap Uncle ke sunnah Rasulullah s.a.w.

Sudah pasti tanpa ragu2... aku memilih mengikut sunnah Rasululullah... s.a.w

Santan pun santanlah yang penting aku jarang makan santan...sesekali je....

Jadi tengahari tu... makan kari ayam ler kita sekeluarga dan aku makan kari ayam bersama cili jeruk bekal dari kampung.


Gulai kari dlm kuali...


Yummy...!!!


Hari tu balik kampung bapak bagi jeruk cili satu botol kecil...Bapak memang terer bab buat jeruk ni...tak de siapa boleh lawan ..sedap dan tahan lama..

Dah tanya bapak dah cara buat jeruk yang mantop & tahan lama...


...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

18 comments:

ainnoraini said...

Kat rumah ni pun suka mkn kari ayam...2 minggu sekali mmg msk mcm tu..
Saya pun guna santan kotak jugak..senangkan...

Krissu said...

Gulai Kari dalam Kuali ni nampak sedap. Mak I juga pandai buat. Saya suka celup roti dalam kuah kari. Memang SYOK..

Sekian,
Syah
burberry bag

Anonymous said...

buat la kari pakai rempah campur air asam jawa dan tomato tin. tak yah susu dan santan. dah 15 tahun kari ayam ikan berasam jawa atau tomato dalam tin..
orang india pun tak pakai santan atau susu bila buat kari.. nak sedap pekat kan serbuk kari tu..

senang..

faridmw said...

salam kak ani...

waahhhh tgk kari tu nampak terliur dah... hehehe

aNIe said...

Ain...kat rumah akak ni bukan kata kari je... ayam tu mesti nak masak selang beberapa hari... kalau hari2 pun diorang tak jemu

------------

Krissu... itu sudah mesti... roti cicah kuah kari memang best...!!

aNIe said...

Anon.. ye ke...tak pernah pulak cuba resepi tu... dulu cik abang cakap masak kari nak sedap masukkan tomato dlm tin.. tapi tak ckp pulak tak yah pakai santan...

Kalau camtu nanti boleh cuba...selalunya yang guna santan tu kari orang Melayu

Thanks

aNIe said...

Faridmw...hehehe... amik gambar dlm kuali je... sebab tak sempat nak hidang... nak kluar dah semalam

MOKCIK AZWA said...

Sedapnya kari kak Anie tu..tapi lebih terliur pulak nengok cili jeruk tu..camna cara membuatnya kak? Selalu azwa buat, tak tahan lama huhuhu..

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak ANie... ishhhh.. kak, sedapnya masak2 tu, sekali sekala makan ayam okey kot, kak. Rugi tak makan, hihi..

aNIe said...

Mokcik... nanti akak bagi resepi ye..jeruk bapak akak tu boleh tahan berbulan...tak berkulat pun


----------

Memang anak2 akak tak boleh hidup tanpa ayam Sari... dpt kari ayam bukan main lagik diorang...

~ yus ~ said...

tengok cili jeruk tu terliur kak, kari ayam...yus tgh diet skrg, ayam panggang beranilah makan....hihi

aNIe said...

Yus... tulah tadi akak baca kat blog...tgh diet... rasa... hujung minggu atau hari ahad boleh lah makan sekali je dlm seminggu... tu pun masaklah ayam yang dah dibuang kulitnya... sekali melayan tekak tu... rasa tak salah kan..? Hehehe

Ila said...

sedapnya kari ayam..nanti kasi resepi cila jeruk yang mantop tu yer kak anie

Zaitun said...

Kak Zai dan hubby suka kari ayam tapi anak2 tak berapa,tu pasal kena masak lain untuk anak2 kalau masak kari.

makchaq said...

Salam perkenalan,

Maaf, dah lama dok mengintai, baru hari ni nak tinggalkan jejak..

aNIe said...

Ila...satu hari nanti bila akak dtg mood tulis resepi akak tulis ye... selalu lah jengok blog akak nanti...

-------------

Kak Zai...anie ni bab nak masak dua lauk yang bercinta sgt....

aNIe said...

Salam perkenalan makchaq.. kenapa malu2 nak tinggal komen... hehehe... kalau tak tinggal jejak saya pun tak tau makchaq ada singgah sini

Irfa said...

oh baru sy perasan pesanan RasulAllah itu.ni propaganda yahudi nak buat kita umah Islam ikut dia :(

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails