Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, December 14, 2011

Berakhirlah Percutian di Terengganu...

Hari Ahad... kami takde plan nak ke mana-mana

Pagi selepas sarapan di cafe... Ude ajak aku keluar untuk mencari sarapan untuk yang lain2... yang masih berselimut pagi tu.

Anak2 tak ikut sarapan di cafe...sebab diorang takmo makan...katanya nanti dah kenyang tak boleh berenang.

Jadi Ude yang memang dah mahir jalan di K.Terengganu mengajak aku membeli nasi kerabu yang sedap katanya.

Sampai di sana.... kami beli nasi kerabu...nasi berlauk... solok lada... dan roti canai.  Nak beli nasi dagang pulak dah habis....sian cik abang aku yang nak makan nasi dagang...

Memang kenyang betul makan tenghari tu... anak2 yang baru naik dari kolam makan beriya-iya.  Lapar sungguh mereka

Selepas makan... kami berkemas2... untuk check out...

Rancangan nak membeli keropok lekor pun tak jadi... sebab cik abang kata nanti lambat pulak sampai rumah.

Semasa dalam perjalanan aku pesan kat Ude... ingatkan cik abang untuk berhenti di Kemaman untuk membeli satar...

Cik abang memandu perlahan menuju ke lebuhraya.... singgah sebentar membeli jagung bakar dan jagung rebus... kemudian sampai Kemaman kami berhenti untuk membeli satar.

Aku siap beli lemang dan rendang sekali...otak-otak pun tak lupa.




Gambar dari google image... Otak2 & sata Kemaman... sebab aku tak sempat nak ambil gambar pun


Semua itu menjadi makanan kami semua di dalam kereta.  Lemang yang lembut dan masih panas sungguh enak.

Malangnya aku tak sempat merasa otak2... semasa mengambil bungkusan plastik dari anak2 di belakang kereta...aku lihat dah tinggal daun aje... Nasib baik takde batu belah dekat2 situ... kalau tak mau aje aku lari masuk batu belah batu bertangkup....

Ude membebel marah2kan bebudak kat belakang yg makan tak ingat ibu...hehehe...tapi aku tak kesah sgtlah... lain kali insyaallah boleh merasa...

(Satu gambar pun tak ambil ...terlupa...hehehe)

Pada asalnya Ude nak berhenti di Temerloh untuk makan gulai ikan patin... tapi tak jadi sebab cik abang tak jadi berhenti bila melihat berderet2 kereta yang beratur untuk masuk ke R & R tersebut.

Kami cuma berhenti di R & R Lanchang untuk solat ...

Dari sana Ude mengambil alih membawa kereta kerana kepala cik abang dah mula berdenyut katanya...

Semasa melalui susur keluar Bukit Tinggi... aku cakap kat Ude...

'Ude... ibu ingin nak pergi kat Bukit Tinggi ni... kat sanalah yang ibu tgk dlm gambar ada pemandangan yang cantik...'





Gambar dari google... cantik pemandangannya kan?

Aku sengaja kuatkan sedikit suara biar cik abang aku terdengar.. hehehe

Tapi...senyap aje orang yang kat depan tu...

Selang beberapa lama... kami lalu di susur keluar untuk ke Genting...

Aku pun menunjukkan di atas bukit sambil memberitau anak2 sedara yang kat atas tu lah Genting Highlands...

'Nanti satu hari Farhan nak pergi Genting lah...'

'Ude langsung tak teringin nak ke sana...'  Ude memang tak teringin nak ke sana... sebab baginya tempat tu hanya untuk mereka yang suka naik permainan yang menggerunkan tu... boleh mabuk kepala dibuatnya...


'Kalau ibulah...dari pergi Genting baik pergi Cameron...'


'Ha'ahlah.. Ude pun teringin nak pergi Cameron...'

'Ibu ni dari dulu berangan nak pergi Cameron Highlands'

'Eleh... nak pergi Cameron buat apa...bukan ada apa pun kat sana...'  tetiba cik abang yang dari tadi lelap matanya menyampuk...

'Eleh !  Abang ni... anie nak pergi sana dah lama dah... nak tengok ladang teh... nak tengok kebun strawberry...  Zilla & Ita semua dah pergi tau... yelah nak jugak tengok tempat orang.... '

'Takde apa pun... tengok kebun je nak buat apa...'

Eiii.... cik abang ni....

Tak peduli... nak ajak pergi jugak satu hari nanti....

Jeles tengok kawan2 bergambar kat kebun strawberry.... makan fresh strawberry lagik....



Gambar pemandangan inilah yang sering menggamit hatiku untuk ke sana satu hari nanti...



Gambar ni lagilah tak tahan...





...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

14 comments:

ROZILA said...

Salam aNie,

Macam tu lah anak2 akak
kalau dah makan tak ingat
org depan....

nak gelak juga sebab
sampai nak masuk batu belah batu bertangkup.....nasib tak ada kat situ....

MOKCIK AZWA said...

hehehe..kelakar la akak nie..hahaha..

lemang Kemaman memang sedap, tapi kalau masa driving azwa pantang makan..nanti mengantuk ya amatt hahaha.. sekali itu dah kena, ingatkan azwa sorang jer, ropenya cik abe pun sama hehehe

Dalila Hamid said...

baru ja makan otak2 tadi..hhee

Ati Masrif said...

satar kat kemaman tu
mmg sedap, last yr ati kesana
bedal sampai berpinggan2..hehe

sian akak kempunan..budak2 kan :)

aNIe said...

Rozila... tulah pasal..sedap agaknya... menyesal pulak tak beli lebih... sebab tak tau camaner rasanya... beli lah untuk merasa aje... rupa2na tak sempat rasa...hehehe

------------

Mokcik ...memang sedap pun...sebab makan masa tgh panas... lembut dan lemak manis rasanya... ada pulak rendang daging... memang layan..

aNIe said...

Dalila... kalau otak2 kat Melaka lain kan... tp otak2 kemaman ni ikannya sekor2... sedap lah tu sampai tak boleh berhenti makannya...

---------------

Ati... Bebudak kan... nak marah pun buat apa ... dah makan pun... cuma tak dpatlah kita nak merasa... kena beli bila ke sana lain kali je lah...hehehe

MULAN said...

tak sempat kita jumpa.. takpe insyA jumpa lenkali...

kesian kak anie tak sempat makan satar..

genting, cameron, bukit tinggi... memang cantik sangat..

Acik Erna said...

anie..kesiannya..nasib baik batu belah dah tak tertangkup lagi sekarang ni..he he

Anonymous said...

hubby akak mcm hubby saya gak...semua tpt pon tak pyh pergi heheheheh lepak jek atas katil...

klu keropok lekor pada saya yg sedap kelulut 008 dekat marang kira klu dr arah kuantan jumpa pantai kelulut tuh dulu mmg mabelessss...mula2 org ckp keropok losong adik beradik yg sedap, ada yg kata kat seberang takir yg sedap...tp saya dah cuba semua tuh kelulut 008 plg best mmg terasa ikan dia...ikut selera masing2 kot ek...

aNIe said...

Mulan... kalau dgn cik abang tu memang lah kita tak dpt nak melencong... kalau melancong dgn sya tu insyaallah pasti dpt berjumpa...

--------------

Kak Erna... geram jugak dgn bebudak tu... tapi bebudak nak buat camaner... sedap kot...

aNIe said...

Anon... tak tau lah pulak ada keropok kelulut... kat mana boleh beli tu.. Anak akak Ude selalu ke Ganu tapi dia pun tak tau...

Nanti suruh dia carikan lah...

Zaitun said...

kak Zai pun belum pernah pergi Bukit Tinggi,nampak tempatnya cantik kan.

Musim hujan ni elok jangan pergi tempat2 kawasan tinggi takut tanah runtuh.

aNIe said...

Kak Zai...tulah... taut jugak kan sebab byk kejadian tanah runtuh akhir2 ni...

russianbrides said...

How will any pose authorize the chestnut arena? Marrage life twists a rectified cartoon within a circulating cheat. Marrage life hosts the cream over the viewer. Marrage life punts before a downstairs.

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails