Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, November 10, 2011

Kisah Kain Samping...

Kelmarin... Farhan ke Kelab Shah Alam...

Untuk menghadiri graduation Tingkatan 5 sebelum dia menduduki SPM... (dulu kita takde pun graduation lepas tingkatan 5 kan?  Sekarang macam2)

Siap berbaju Melayu dan bersamping bagai...

Segak bergaya anak teruna aku tu...(lupa nak ambil gambar dia)

Semasa menurunkan dia di hadapan Kelab Shah Alam... aku lihat semua kawan2nya berbaju Melayu...

Ada yang berbaju Melayu serba hitam...macam nak amik pingat kebesaran lagik...hehehe...

Semasa dia nak turun dari kereta aku pesan....

'Samping tu ikat betul2... biar atas lutut... '

'Kenapa?'

'Tak ingat ke ?  Makcik kata... pakai samping ni ada caranya.  Kalau yang dah berkahwin... samping hendaklah sampai ke paras bawah lutut... Kalau yang belum berkahwin... sampingnya mesti di atas lutut.'

Farhan turun tersengeh2...sebab dia terlihat kawan2 dia ramai yang mengenakan samping hingga ke paras bawah lutut.

'Kau cakap kat kawan2 kau tu... Dah kawin ke?'

Dulu aku tak tau pasal etika memakai samping...

Sekarang pun aku tak pandai... tapi adik ipar aku pernah pergi kursus mengenai etika pemakaian samping.

Banyak yang kita tak tau..

Mengikut katanya... samping ni ada berbagai2... memakai samping ini menyerlahkan personaliti dan kedudukan seseorang.

Sebab ... ada corak2 samping yang mahal dan mencecah ribuan ringgit yang kalau dipakai memang orang tau kedudukan si pemakainya.

Itu untuk orang yang tau lah... macam aku yang tak tau ni... semua samping kelihatan sama...yang aku tau...

'Cantik samping orang tu... bunganya padat..penun tenunannya .. mesti mahal...'

Dan yang terakhir aku pelajari mengenai samping ialah cara pemakaiannya...

Yang memakai hingga ke paras bawah lutut tu... bermakna... si pemakai dah beristeri...

Yang memakai hingga ke paras atas lutut itu... maknanya si pemakai masih bujang trang tang tang...

Nanti...perhati2kan lah ... samada suami kita pakai samping hingg ke paras atas lutut ke atau di bawah paras lutut...

Hehehehe.....


Gambar hiasan...






...


 Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

14 comments:

~ez~ said...

hehe..saya lg tatau ape2 psl pakai smping ni akak..mcmni kena check husband pakai atas lutut ke bwh lutut nih.hehehe

♥ manje ♥ said...

terima kasih utk info ni kak... kita pon tak tahu sebelum ni... :) ~

aNIe said...

ez...akak pun tak tau... dpt tau dari adik ipar... sbb dia tegur kain samping yg suami akak pakai...dia kata kalau ikut kedudukan...samping tu tak sesuai...hehehe...macam2 aje

--------------

manje...sama2 kita share apa yang kita tau...

Button Planet said...

Salam Kak aNIe,

Azzah tak tahu pun begitu ceritanya...skrg baru tahu..tapi anak2 bujang Azzah tak suka sangat bersamping kecuali jika hari raya sahaja... jika malas pakai samping dia orang pakai jubah aje...tak perlu bersamping! hehehe

Azzah8

aNIe said...

As'Salam Azzah...lama tak dengar berita... heheheh...

Kita pun sebenarnya malas nak amik tau...tapi bila ada majlis formal dgn cik abang ... kena amik tau...hehehe

Pakai jubah senang kan? Tak perlu bersamping bagai...

alKhattab Batik - Classic Elegant Unique said...

tak tahu pun pkai sampin pon ade cara dia..haha.. tq.. :)


FIRST TIME in Malaysia! - NEW YEAR PROMOTIONS

pB said...

ilmu baru tu , kak



terimakasih

MOKCIK AZWA said...

Bagus juga info ni kak..kalau tak main bantai jer pakai sampin hahaha

aNIe said...

Al-Khattab batik... saya punbaru tau...selama ni asal pakai je...hehehe

-----------

PB... nantilah...ada info lagi akak bagi tau...

secangkir madu merah said...

macam macam ya kakAnie.. apa apa pun thanks for the info.. nak tgk suami kita pakai samping pakai takat atas lulut ke bawah lutut ke entah dia pun tak tau jugak agaknya, org pakai samping dia pun pakai, yg dia tau itu pakaian lengkap berpakaian tradisional melayu kita hehehehe

sharifah rosidah said...

Anie sib baik abang kita pakai samping bawah lutut. Tapi kalau anie tak tulis kita pun tak tahu pun.

aNIe said...

SMM...hahahaha.. tulah pasal.. dia pun mungkin tak tau...samalah macam kita... asalkan pakai je dah...asalkan segak je okaylah tu...

-------------

Shidah...hehehe...betul betul betul... memang kita pun tak tau kan?

Acik Erna said...

anie..ye ke anie..akak memang tak tau..terima kasi anie..

aNIe said...

Kak...hehehe...anie pun tak tau...adik ipar yg beritau...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails