Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, November 17, 2011

Jalan2 Makan2...

Selalunya kalau aku balik kampung pada hari2 perayaan... aku suka lalu dalam...

Maknanya...kami akan keluar rumah... ikut lebuhraya Elite dan terus masuk ke Sepang... dari Sepang... ikut Sungai Pelek dan terus ke Port Dickson...

Dan kebiasaannya kalau lalu dalam ni...mata aku jarang mengantuk...celik aje...

Semasa balik pada hari raya haji kelmarin...kami bertolak tengahari... jadi perjalanan yang santai bersama anak2 begitu menyeronokkan.

Bila bawa anak2 ni... memanglah diorang selalu aje kelaparan...

Makan tengahari kami berhenti di Port Dickson...

Singgah saja kat kedai tu...nampak 'nasi gunting'



Anak2 apa lagik nampak aje nasi gunting masing2 dah teringat nasi gunting Melaka...

Jadi kami semua order nasi gunting...

Rupa2nya... nasi gunting kat sini...ialah nasi putih yg dimakan dengan sup perut atau daging...

Bila sampai je menu yang dipesan...kami berpandangan antara satu sama lain... keciwa....!!

Tapi sebab dah order...makanlah jugak....

Anak2 aku ni jenis tak kesah... kalau apa yang boleh dimakan... lain yang diorder lain yang sampai pun diorang makan jugak...sebab kadang terasa kesian nak suruh dibuatkan lain.

Disebabkan perjalanan yang panjang... sehingga hampir petang kami masih belum sampai rumah mertua...

Semasa lalu di Masjid Tanah Ude cakap...

'Ibu jom kita lalu Pantai Kundor nak?  Makan Yong Tau Fu...dah lama tak makan...'

'Mana diorang nak berniaga... petang raya ni...'

'Alah...kita cuba lah tengok dulu...'

Sebelum melencong ke Pantai Kundor...aku call cik abang... dia kat mana...

Katanya masih di KL... jadi aku terus masuk ke simpang Pantai Kundor...

Masa masuk jalan tu... langit dah mula rembang... nak terbenam dah matahari...

Terpesona dgn pemandangan ketika tu aku terus ambil gambar... tapi gambar guna hp je...sebab Ude tak bawak DSLRnya...


Cantikkan warna langit tu...

Alhamdulillah...rezeki kami...bukak rupanya gerai tu...



Memang dah lama tak pekena Yong Tau Fu Pantai Puteri...

Harganya pun dah berlainan...mahal...tapi puas hati...


Yang ni untuk aku... harga lebih kurang RM12.00....





...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

25 comments:

MULAN said...

first time dengar nasi gunting..

maaakkk, sedapnya yong taufoo tu..

tulipurple said...

a'ahlah...camner ek ns gunting tu?sy ni beranak jer kat Gadek,tp kecik2 nenek & atok dah takde

atam said...

kak, yong tau foo tu sama ke ngan yg YTF gelombang biru kat cheng tu? same branch ke? sedap kannn?!!! adoiii, lamanya tak balik alor gajah.. hiks

nanonano said...

ns gunting tu cmne kak??

trus laju je sy gogel, ekeke
na yg mana lauk dia digunting2 kan,
hehehe

cikceriacorner said...

salam akak..sy pon xpenah dgr nasi gunting..bleh cube ni..

yong yau fu...ni bleh try ni kat sini...heheh

Ila said...

tak pernah lagi makan nasi gunting...hehehe

aNIe said...

Mulan...rasanya dulu akak ada buat entri pasal nasi gunting...siap gambar lagik...

-------------

Tulip...nasi gunting tu cuma ada kat pasar besar Melaka... gerai yg diwarisi turun temurun oleh anak2 Pak Zuki...

aNIe said...

Atam.. rasanya memang tu cawangan dia...tapi akak suka yang kat Pantai Puteri tu jugak... sedap...!

----------

nanonano... nasi gunting tu ada kat Melaka... yang digunting ialah timun...cili hijau dan perut lembu & dagingnya...

aNIe said...

Cik ceria...akak memang suka Yong Tau Fu... tapi yg kat Pantai Kundur tu memang best..!!

------------

Ila...kalau tak pernah kena pergi Melaka... kat pasar besar Melaka...hehehe... tapi gulai dia memang untuk peminat perut lembu... kalau yg tak makan perut lembu rasanya tak boleh nak makan...

Zaitun said...

Kak Zai tak pernah dengar dan makan nasi gunting.

kalau nasi putih makan dengan sup daging ok lagi tapi bab perut tu hehehe....

~ez~ said...

cemana nasi gunting tu akak?hehe..nasi yg digunting ke?cane tu ek..hehehe..alaammaakkk!! ni yg teringin nk makan yong taufu jugak nihhh..adoiii

faridmw said...

salam kak..
sedapnya... bila jalan2 mmg selalu lapar...

aNIe said...

Kak Zai...org Melaka je tau apa dia nasi gunting...hehehe...tp kalau akak tak makan perut lembu rasanya akan tak boleh lah makan nasi gunting tu...sebab memang itu isinya...

-------------

Ez...rasa akak dulu pernah masukkan gambar dan buat entry pasal nasi gunting kot... mungkin Ez terlepas pandang...

aNIe said...

Faridmw... waalaikumsalam...

Anak2 ni biasalah kejap2 lapar...especially yang lelaki...hehehe

sharifah rosidah said...

First time kita dengar nasi gunting macamana rupa nasi gunting tu?

iina said...

wah kak mcm sedap jek

kak ina kl said...

nampak sedap tapi tang harga tu yang tak leh tahan..sekali sekali bolehlah kannnn

MOKCIK AZWA said...

hadoi harga YTF tu..hehehe..tapi kalau sedap sesekali apa salahnya kan kak hahaha..

nasi gunting, tang mana kena gunting? nasi ker lauk hahaha...

secangkir madu merah said...

kakAnie, tengok gambar saja dah dpt rasa kesedapannya... meleleh air lior tengok.. satu hari nak kena pekena juga ni..

aNIe said...

Shidah...nanti satu hari i masukkan gambarnya... kalau peminat gulai perut lembu memang suka...biasalah orang Melaka suka makan tetel kan?

-------------

iina...memang sedap...hehehe... dah lama tak makan... mahal pun berbaloi...

aNIe said...

ina...betul tu...sesekali boleh lah kan... makan 4 orang dah nak RM50+

------------------

Mokcik... YTF tu dah mahal...tu pun akak banyak ambil sayornya...kalau utk anak akak lebih RM15...

Nasi gunting yang digunting adalah lauknya...

aNIe said...

SMM...memang sedap...hehehe

Acik Erna said...

anie..nasi gunting tu macam mana rupanya..akak baru petama kali tau nasi gunting ni

rezeki said...

salam

rasanya kalau tak salah gerai kat PD tu kat tepi jalan menghala selekoh ke muzium tentera darat tu

kalau betul , pernah juga singgah kat situ waktu tengahari, punyalah ramai umat masa tu hehe

aNIe said...

Kak...entry ari ni anie tempek gambarnya...

------------

Rezeki...hmmm...rasanyalah...tak pasti pulak...tapi memang besar gerainya...macam2 ade

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails