Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, November 15, 2011

Ikan Betok...

Ikan betok...

Ikan betok adalah ikan kegemaran kami semasa kecik.

Ikan betok a.k.a. ikan puyu... memang sedap kalau dibuat sambal.

Dulu masa kitorang masih kecil... bapak selalu pergi menjala...

Kalau dapat ikan betok... pasti arwah mak akan buat sambal... atau yang paling kami suka kalau mak buat acar cili ikan betok.

Dulu bila orang sebut ikan puyu memang aku tak kenal ikan apa...

Tapi kalau sebut ikan betok... terus teringat betapa sedapnya kalau dibuat sambal.

Lama sungguh tak makan ikan betok...




Kelmarin Ude pergi memancing dan bawak balik 4 ekor....

Besar besar... kalau dulu aku lihat yg kecik2 je... tapi yang ni besar...

Melihat besarnya ikan tu... aku jadi takut nak siang...

Bukan senang... siripnya tajam... dan dengan badannya yang berlendir memanglah susah untuk disiang....

Kalau dulu ikan2 tu kami biarkan ia berlumur dengan abu dapur.  Sekarang mana nak dapat abu dapur lagik...semua dah guna dapur gas.

Jadi.. sehari aku biarkan ikan tu di dalam tong ikan tu... terasa zalim pulak membiarkan ikan tu mati begitu saja... tapi terpaksalah...sebab aku tak berani menyiang dia ketika hidup.

Si kecik tu bukan main suka tengok ikan tu yang masih hidup biar pun takde air lagi dlm tong tu...

Tapi aku pesan dia...

'Jangan tengok dekat2... nanti dia melompat masuk mulut'

Takut kalau2 ikan betok itu  melompat... dan termasuk dlm mulut...

Sebab dulu aku pernah terdengar cerita budak yang mati kerana ikan puyu yg termasuk dalam mulutnya...

Ntah betul atau tidak cerita tu aku pun tak tau... tapi memang mengerikan bila terbayang ikan itu mengebangkan siripnya yang keras dan tajam tu...

Tapi... selepas seharian membiarkan ikan itu tanpa air...akhirnya dah malam baru aku dapat menyiangnya...

Masih ada lagi dalam peti sejuk tu...

Rasa-rasanya nak masak lemak cili padi lah....tapi tak tau bila....






...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

22 comments:

Ila said...

tak pernah makan ikan puyu sebab dulu abah bela letak dalam akurium..tak tahu plak bleh makan...hehehe

kak ina kl said...

betul anie tak suka aaa siang ikan ni..kalau beli akak suruh dorang siang semua..kita tak suka makan tapi suami sukalah pulak

Insyallah anie..semuga anak kamu berjaya dalam peperiksaan spm nanti.

aNIe said...

Ila...kalau orang yang suka makan ikan sungai memang suka ikan ni...tapi awas...tulangnya tajam & keras...

----------

Ina... ada jual kat pasar ke? Tak pernah pulak jumpa...hehehe...yang sebenornya kita yg jarang ke pasar...hahaha

Terima kasih ina...

MULAN said...

saya suka ikan sungai.. tapi kalo bawak balik rumah, kena yg dah mati laa... takot aarr kalo ikan tu gerak2 lagi.. geli pon ya.. hehee...

aNIe said...

Mulan...hehehe... yang tu dah terpaksa... Ude bawak balik hidup2...kalau akak beli kat kedai memang suruh diorang siap siang...

ainnoraini said...

kesian nak makan sebab dah jadi haiwan periharaan...
tapi saya ni mmg tak makan ikan mcm tu...makan ikan dari laut jer...itu pun yg ikan kecik2 jer...

Zareda Norman said...

Bes jugak sesekali dapat ikan puyu. Ikan puyu buat pekasam pun best

33dda said...

kak,

masukkan dalam freezer dulu kasi beku pastu siang senang sket...

pB said...

PUYU ??

Akak , bila dah masak nanti , jemputlah pB ...

Teirngin nak lunch dengan Akak

sharifah rosidah said...

Anie, kita memang tak makan ikan sungai sedap ke ikan puyu ni?.

Yunus Badawi said...

Bela aje ikan 4 ekor tu kak Anie. Org kata boleh buat pendinding kalau ada yg nak pukau

Zaitun said...

Kak Zai ni kalau ikan atau apa saja yang dah dipelihara tak boleh nak makan tak tahu kenapa, sebab tu dulu kak Zai tak makan ayam tapi sekarang ayam dari pasar boleh makan pulak.

Ati Masrif said...

malang betui perangai ati ni
kak ani ...leceh skit

ikan pelik2 aje tak makan

Marina Monroe said...

Salam,
Auntie tak pernah makan..huhuhu

faridmw said...

salam..
bila sebut ikan tu.. ikan betok mmg tak penah dgr.. hehehe.. ikan puyu baru penah dgr... heheh

aNIe said...

Ain...kalau dah pelihara memang jadi kesian...akak pun tak sampai hati...hehehe

-------------------

Zar...ahah...ada pernah tengok drama...'Pekasam ikan Puyu...' tapi tak pernah rasa pun...

aNIe said...

33dda...alamak...akak lupalah... camaner boleh tak terfikir eh...hehehe...wah! len kali boleh le buat camtu

--------------

PB... jom le... kita lunch sesama...tapi sekarang PB dah jauh...susah dah nak jumpa...

Apa-apa nanti call ler...

aNIe said...

Shidah...orang yg kata sedap ikan puyu ni ialah orang yang makan ikan sungai...yang tak makan memang tak suka...

---------------

YB...kita dah siang 3 ekor...yang sekor tu dah pelihara masuk botol

Hehehe....

aNIe said...

Kak Zai...agaknya kita jadi kesian nak makan kot...tu yang tak boleh makan tu...hehehe

-------------

Ati...akak ni semua makan...kecuali yang haram...senang kan... orang selalu kata...tolak batu dengan kayu je...

aNIe said...

Kak Marina memang tak makan ikan sungai eh...?

-----------

Faridmw...hehehe... memang ikan betok ni ramai yang tak tau...tapi ikan puyu orang tau...tapi akak dulu ingat semua orang melaka panggil ikan betok...

atam said...

kak, chite psl ikan puyu ni kan, mak mertua org chite masa dlm pantang dia makan ikan puyu terus bentan cam nak mati rasanya sakit dia tu.. ikan ni berbisa kot bg yg didalam pantang bersalin.. dia pon tak sebut ikan puyu tp dia sebut ikan betok gak.. mmg org melaka sebut ikan betok kot instead of ikan puyu?!! org tak penah rasa pon camne, even tiap kali ke pasar menggong alor gajah tu ada je ikan tu dijual dan masih idup.. tak terbeli sbb tak tau nak dibuat apa.. hahahahha...

aNIe said...

Atam...memang orang Melaka sebut ikan betok... ikan tu memang bisa atau sejuk kot... akak pun tak tau...hehehe...

Kat pasar menggong alor gajah tu memang macam2 ade kan? Bapak akak suka ke sana beli daging salai..

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails