Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Sunday, November 27, 2011

Bila Panas dan Jerebu Melanda...




Jerebu sudah mari....

Sana sini pandangan kabur...

Panas yang amat di mana2 saja...

Kalau dulu kita  semua merungut... hujan... banjir... jem sana sini...

Tapi sekarang pulak ... panas membahang... siapa yang tinggal di tengah bandar... rumah dah macam oven... maklumlah pokok kurang dan dikelilingi dengan hutan batu.... maka yang jadi penyelamat ialah air-cond...

Itu pun kalau yang ada air-cond... kalau yang takde tu... berkipaslah 24jam...

Bila dah macam ni... mula lah kita bertanya... bila lah nak hujan ni.?

Baju tak kering pun takpelah... asalkan bumi ini segar dibasahi hujan.

Aku amat suka kalau tengah penas terik... hujan pun turun.. bau tanah yang naik tu begitu membuat aku teruja...  Teringat ketika masih kanak2... di kampung.  Itulah bau yang sentiasa menemani aku dan adik2... bau tanah... hahaha... Mana taknya... bergelumang dengan tanah je.

Seronok kan.  Budak2 sekarang mana dapat bergelumang dengan tanah... lumpur macam kita dulu.  Tapi lumpur tu tak ah aku merasanya.  Mau kene belasah ngan bapak kalau jadi kerbau bergelumang dengan lumpur.

Bagi mereka yang memandu... hati2... kerana jarak pandangan begitu terbatas...

Jangan lupa minum air lebih2.. sebab selalunya musim macam nilah batuk... selsema .. sakit tekak di mana2...

Aku pun baru je baik dari batuk... tak pergi doktor pun.  Aku cuma minum air lebih... kumur2 tekak dengan air garam atau plax & Listerin.  Alhamdulillah...

Tapi kalau batuk melarat jgn lupa pi klinik.  Jangan ikut aku... aku memang tak suka pi klinik... sebab tak suka makan ubat.

Kalau nak kena injek lagiklah mau meraung rasanya...

Hahaha....






...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

15 comments:

etiey.com© said...

bila panas membahang, anak-anak awas! cepat jer nak demam kan

pB said...

bila panas , kuranglah report kerosakan.


tapi bila hujan dan petir , masyallah , tak cukup tangan nak jawab talifon dan hantar team buat restoration

Led said...

bukan takat panas bahang. panas baran pun yer... hehehe

skp bapak budak pun kena demam gak. kena la minum air jarang bbyk...

~ yus ~ said...

memang panas cuaca sekarang ni kak. Bahang rasanya kan, rumah yus takde ekon..huhu

Yus pun tak suka sangat makan ubat, lagi2 ubat pil, tak pandai nak telan, berapa kali teguk air entah barulah jalan...:D

Anna said...

Bdak2 kat umah pun dah stat batuk2 selsema kak Anie..cuaca pulak panas..bdak2 pulun ais manjang..tunggu2 dan doa2 moga2 ujan lah 2-3 hari ni kan...

MOKCIK AZWA said...

rumah azwa pun takde aircon.. pasang kipas pun masih terasa panas huhuhu

malam2 pun dah tak pakai selimut dah budak2 ni tidur...harap tak kena selsema alahaiii

aNIe said...

etiey betul tu... orang selalu cakap musim penyakit...

--------------

PB... kalau ujan kilat kuat memang selalu je rosak talian

Ati Masrif said...

panas2 ni cepat dtg penyakit

tapi hari ni nmpk mendung
tak tau lah jadi ke hujan ni..

Zaitun said...

Kat rumah kak Zai air cond dan kipas tak berhenti.

aNIe said...

Led...dah panas mcm skrg ni... mau tak panas baran dibuatnya...hahaha

-----------------

Yus.. rumah akak ekon kat bilik je... kalau cik abang balik je sesekali akak on ekon.

Tak syok kan telan ubat...

aNIe said...

Anna.. ais memang laku bila panas2 ni... bila kena ais... batuk mula lah terkokol2...

Kat sini dah ujan dah anna...

------------------

Mokcik...rumah akak 3 kipas sekali on... kalau tak berpeluh2...tidur pun resah gelisah...

aNIe said...

Ati.. betul tu.. bila panas penyakit senang dtg...

Kat sini dah ujan dah ati...seronoknya...sejuk bumi ALLAH

--------------

Kak Zai... hehehe... kalau lah kipas tu boleh bercakap... meraung dia ye...

MULAN said...

jaga diri kak anie.. toksah keluar rumah sgt... tapi kan kena kelluar jgk kan amik anta anak... sini ujan, langit biru lepas ujan...

aNIe said...

Mulan... kat Melaka ari ni mendung tapi tak hujan...panas ni

NaniRostam said...

salam...kak anie kat melaka ke...nak itot...makan ikan terubuk bakar.....haven dowh...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails