Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Saturday, October 15, 2011

Si Kecik Aku Nak Pi Rombongan....




Kelmarin.. hari Khamis...semasa mengambil si kecik dari sekolah agama....

Dia berlari2 dengan cerianya membawa sekeping kertas...

Tak sempat masuk kereta lagi...

'Ibu...ibu....ni surat dari Ad Daris...'

'Surat apa...?'

'Surat pergi lawatan..'

'Masuk dululah dalam kereta... balik nanti boleh tunjuk...'

'Alah...ibu baca sekarang ler....'

Aku kemudian mengeluarkan wang untuk membayar yuran sekolah...

'Nah amik ni dulu...pi bayar yuran sekolah agama...'

'Alah...ibu baca surat ni dulu... nak pergi lawatan minggu depan... kena bayar rm100...'


'Yelah...ibu tau...ni esok boleh bagi cikgu...'

'Tak boleh...kena ari ni jugak...'

'Ibu tak bawak duitlah..'  ...nipu je ni...

'Alah...takpe...duit yuran esok boleh bayar...ari ni bayar duit lawatan dulu...'

'Amboi...pasal nak pergi lawatan bukan main kau eh...'

'Yelah...kena bayar lawatan dulu...sebab yg boleh pergi 30 orang je...nanti lambat tak dapat pergi...'

Aku terus membelek surat...

'Pi Akuaria eh?  Taman burung...mahal sampai RM100...'

'Yelah... ada sarapan tau...makan tengahari lagik...ada pakai seragam...dpt baju...tentulah mahal...'

'Kan kita dah pernah pergi Akuaria...'

'Tu pergi ngan ibu...ni Aeez nak pergi ngan kengkawan...naik bas...'

Aku ni memang berat nak lepaskan dia pergi...maklumlah jarang berenggang... lebih2 lagi bila pergi ramai2 dengan kawan2...

'Yelah...yelah...nah amik ni bayar yuran... yang 100 ni untuk lawatan...'

Dia mengambil duit terus berlari masuk... kemudian keluar membawa pen... kat dalam kereta jugak dia suruh aku penuhkan borang tu...

Hai lah anak !!... kalau bab dia kang...semua nak cepat...kalau kita suruh madang je nak suruh tunggu...sabar katanya....

Semasa dalam perjalanan balik...dia dah tersenyum2 suka... agaknya rasa tak sabar nak tunggu tarikh untuk lawatan tersebut...

'Nanti Aeez pergi lawatan jgn nakal2 tau...ibu takde...'

'Tau...'  dia menjawab selamba...

'Kalau tak macam ni lah...hari Aeez pergi lawatan tu... ibu ikut ... ibu bawak kereta ikut bas Ad Daris dari belakang... pastu...masa masuk Akuaria ibu duduk ler kat luar tu...'

'Larrr.... kalau camtu...baik Aeez tak payah ikut rombongan...'

'Kenapa...?'

'Ikut ibu je lah... sebab ibu kata nak ikut bas rombongan dari belakang... kalau aeez ikut ibu...lagilah jimat...tak payah bayar tambang... bayar masuk Akuaria je...dengan Taman Burung'


'Hehehehe... ye tak ye jugak kan...'

Tak padan yang kecik...pandai pulak dia tu...

Hmmm... mesti dia rasa seronok dapat pergi jenjalan dengan kawan2 ...

Nampaknya terpaksalah aku lepaskan dia... dengan hati yang berat... namun aku tersenyum memikirkan...

Si bongsu aku dah besar dah.....





...




Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

9 comments:

nanonano said...

beruntungnye anak bujang ni sorg,
anak bongsu katekan, hehehe
kemana je pergi mak xnk ikot,

Acik Erna said...

anie..ye sibongsu anie tu dah besar..he he

sharifah rosidah said...

Ahahaha Anie, anak-anak shidah masa dulu2 pun macam tu kalau dapat pergi rombongan bila shidah cakap kan tempat ni kit a dah banyak kali pergi dia jawab tu dengan mama yang ni pergi dengan kawan2 tak sama tau.

aNIe said...

Nanonano...tulah...anak bongsu lah katakan... susah nak berenggang...gaduh2 pun rindu jugak...hehehe

-------------

Kak... masih terasa dia kecik lagik...tak puas peluk lagi...hehehe

aNIe said...

Shidah...tulah pasal bebudak ni kan... tmpt nak pergi tu sama je...diorang je yang excited nak pergi ngan kengkawan...kita je yg risaukan diorang...

Diyanazman said...

huwarghhh... syahdu lak anak dah besar...

aNIe said...

Diyana... tulah... tp kena terima jugak nanti yang dia ingin bersama kawan2 dia pulak...huhuhu

~ yus ~ said...

anak saya belum pernah lagi mintak ikut rombongan.

kalau ada nanti mcm mana agaknya, sbb saya pun sangat takut nak lepaskan dia pergi rombongan dgn kawan2 kak..huhu

InsyaAllah, Aeez ok tu...

aNIe said...

Yus.. nasib baik dia pi rombongan ke KL aje... kalau jauh2 memang akak tak benarkan... sebab selagi dia tak balik nanti...selagi tulah kita risau...tak tentu arah dibuatnya nanti...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails