Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, July 20, 2011

Berteka Teki dengan Si Kecil...




As'Salam kengkawan...lamanya blog tak berupdate...

Lama juga tak blogwalking kat blog kengkawan...rindunya....!!

Sampai aku dah balik dari Johor Bahru pun cerita di Semarang tak abis gara-gara malas nak menulis...

Hari ni.. nak tulis cerita lain pulak...

Cerita si kecik aku yang suka berteka teki...

Aku bersama anak2 memang selalu bermain teka teki...

Si kecik aku pun suka juga  nak bagi teka teki dia sendiri....teka teki yang didengar dari kakak..abang atau kawan2nya...

Apa yang buat aku dan yang lain2 selalu ketawakan teka teki dia ialah...dia sering tersilap...

Dulu dia pernah bagi teka teki pada kitorang...

'Makan pisang buang kulit... buang kulit makan pisang... buang pisang makan apa?

Hahahha....

Aku dan Farhan yang mendengarnya jadi konfius...

Kemudian dia terasa... teka teki dia tu silap...

Diulangnya semula... lebih berbelit jadinya...

Kemudian... bila kakaknya balik barulah kami tau... teka teki tu sepatutnya berbunyi....


'Makan pisang buang kulit... makan kulit buang apa?'

Barulah kami faham....siapa tau apa jawapannya...?

Kemudian... satu hari dia bagi kami teka teki ni....


'Hari apakah yang hari hari ada kat sekolah kitorang...?'

Soalan ni lagi konfius...

Rasa2nya... kawan2 semua mesti tak tau kan....Yang tau cuma aku, Farhan dan Ude je...

Itulah si kecik aku tu... orang berteka teki...dia pun nak... tapi bikin orang konfius aje...

Yang kelakar... kalau dia bagi teka teki...belum sempat kita nak fikir lagik dia dah suruh...

'Give up eh...!  Give up ler... '

Boleh2 suruh kitorang 'give up' sebab tak sabar2 nak beri jawapan dia pada kami...

Tapi biar pun teka teki dia mengelirukan kitorang... tapi kami tetap layankan jugak...



...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

20 comments:

ainnoraini said...

la..same mcm anak saye jugak kak anie..suke bagi teka teki pas tu terus je ckp dah giveup kan...sebab dia nk kasi jwpan...

tapi bapaknye suke melayan...siap bertukar2 teka-teki ni...

Acik Erna said...

anie..yang lucu tang give up tu..tak kasi can ornag nak fikir dulu..he he

Ati Masrif said...

kiutnya soalan2 dia tu...

mesti orgnya pun kiut gakkan..hehe

ati ni pun baru nk mula
menulis balik kak :)

~ yus ~ said...

hehe..Aeez macam Aqil lah kak. Suka beri teka teki yang menkonfiuskan kitaorang. Pening, lepas tu baru je nak pikir dah cakap..

dah eh? Dah ke belum?..hihi lawak

RashAtie said...

hihihihi...time2 ni yg sronok kann...layan kan jerr....

aNIe said...

Ainn...semua budak2 sama kan? Dia yang sibuk nak jawapkan...tak sempat kita nak pikir lagik...excited sgt

--------------

Kak ...betul tu...kita yang veteran ni boleh je kadang tunggu sampai esok kalau orang tu betul nak pikir...tapi diorang tak... suka kalau kita tak dpt jawab

aNIe said...

Ati...lama menghilang... bila kita berhenti menulis... rasa malas tu akan duduk lama dlm diri...

Si kecik tu memang kiut...hahaha...bulat je..



Yus...hahaha... bebudak tu excited...dia suka kalau kita tak dpt jawab...kan?

-----------------

aNIe said...

Atie...layankan aje...seronok melayan diorang ni...

yuka said...

kak anie saya dah give up ni cepat la bagi jawapan yg hari2 ada kt sekolah tu. x sabau nak tau jawapannyer

secangkir madu merah said...

anak bongsu memang cam tu.. suka buat lawak yg mencuit hati...hehehhehe..

Kak Anie said...

Hahahah... Yuka... orang lain memang tak boleh jawab soalan tu... sebab jawapannya ialah kawan sekolah dia yang bernama...

Hari Haren... Hahahaha

aNIe said...

SMM...anak bongsu ni penghibur hati kita...sebab yang lain2 semua dah besar2...

iina said...

layan teka teki mmg best kan.. tapi bab suruh giveup tuh lak yg xbest ;)

MOKCIK AZWA said...

hahha Kak anie..anak2 mokcik pun sama..tapi mokcik selalu buat2 tak tahu atau give up kononnya utk buat dia puas hati..hehehe

sharifah rosidah said...

Anie sikecik awak tu pergi mana mana pun orang suka, pandai bawa diri dan tak tak ada kerenah.

kalau pergi karnival oran g suka ambik gambar dengan dia sbb badan nya yang comel dan pandai layan

Kak Anie said...

iina...hahaha... tulah pasal... belum ape2 suruh give up...konon2 dia aje yang tau jawapannya...

-------------

Mokcik...tulah pasal...diorang lebih seronok kalau kita tak tau...kalau kita bagi jawapan yang betul dia akan tanya...camaner ibu boleh tau...kita kan makan garam lebih dari dia...hahaha

Kak Anie said...

Shidah...mau dia banyak kerenah... ibu dia ni biarpun melayan dia ...garang tau kalau kat bilik... kalau nakal... berkelakuan tak sopan siaplah kat bilik nanti...

Hehehhe...

Tapi bab comel tu memang tak boleh nak disangkal lagik... yang seronok bila tengok dia kat pentas...biarpun dia kata dia dah penat...berpeluh2...tapi bila kat pentas dia beriya2 menyanyi dan menari...really enjoy himself...

RashAtie said...
This comment has been removed by the author.
RashAtie said...

mana gambar langkawi?

Luna said...

yg teka-teki 1 tu jwpnnya buang tabiat kan..

yg no.2 tu mesti ada cikgu kat sekolah tu nama nya bermula dgn Hari contoh Hariyani atau Hariri

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails