Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, April 21, 2011

Weiii!!! Ni Pokok Akulah...Bukan Pokok Mak Bapak Kau...!!!

Kelmarin ... dok membelek bunga kenanga yang sedang banyak berbunga...wangiii....



Suka sgt dengan pokok bunga2 yang wangi...

Memang impian aku ... kalau ada taman.. aku nak penuhkan dengan bunga2 yang wangi...  seperti melor, kenanga.. tanjung..harum sedap malam... dan banyak lagik.  Terbayang bila waktu malam...tika angin sepoi2 bahasa...hmmmm... terbau keharumannya... sukaaaa  sangat...

Sedang aku membelek2...aku ternampak pokok kelapa hiasan yang ditanam diluar pagar rumah ku.

Larrr.... apa dah jadi...?

Siapa punya kerja ni...!!!

Gerammm aku dibuatnya...


Rupanya bukan pokok kelapa depan rumah aku je jadi mangsa... jiran sebelah pun kena... rumah Datin hujung simpang tu pun habis dikerjakan...

Dulu pernah juga jiran sebelah ni mengadu... pokok kelapanya di kerjakan orang.  Katanya India dari lorong belakang datang potong pelepah2 kelapa tu...dan ambil umbut & daun yang muda.  Mereka ada buat majlis perkahwinan...

Dah banyak kali dia kena...tapi masa tu pokok kelapa aku kecik lagi... jadi tak nampak pulak diorang buat...

Ni baru pertama kali... sakit hati aku dibuatnya... kalau dah ambil dikemaskan daun2 yang dah di tebas tu kuranglah sakit hati ni...

Ni tidak... habis pelepah2 tu dibiarkan terkulai... bersepah...

Eiiii.....geramnya aku... setiap kali lalu depan pokok tu... hati aku mendidih... habis aku maki2 saper yang buat tu...

Suka suka hati mak bapak tiri laki mak dia je buat pokok kelapa tu macam pokok kelapa dia...

Kuang hajau...!!!





...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

36 comments:

Marina Monroe said...

Satu lagi pokok wangi..kesidang..malam2 wangi sangat macam hirisan daun pandan..

Masy said...

gmbr 1st tu.. arwah nenek sy panggil cempaka pisang. mmg sedap bau dia hehehe

klu dh slalu kene, kene buat komplen tu kak.. klu senyap je, india tu ingt org x kisah. kene pi bgtau dia.. klu tak mkn saman gak, kita bakooooooooo jeee!!!

Riz Ardy said...

akak - kalau dapat orang yang ngambik tu... akak cantas rambut dia macamana dia buat kat pokok kelapa tu... mmg suka hati mak bapak dia je diorang ni..

RashAtie said...

hmmm..wangi kann...umah kat kampung pun ada...arwah abah suka menanam.....

geram nyeee..kalau dikemas skali takpe jugak kan..ni dah le main hambik je...pastuh dibiarkan selerak camtuh jeee

aNIe said...

Kak Marina...ahah...betul...lupa pulak bunga kesidang tu...orang tua2 suka letak kat sanggul...

Rumah mertua anie ada... anie nak pergi cari kat kedai tak pergi2 lagik...baunya sedap

-------------

Masy...ohh... cempaka pisang eh? Tak pernah pun akak dengar...

Tulah...akak tak jumpa orang yang buat tu... geram ni...kita bako aje... kita bako...

aNIe said...

Riz...kalau akak dapat... akak cantas rambut dia pakai mesin rumput je...hahahha

------------

Atie...tulah pasal...sakit hati akak bila tengok... geram sgt... bersepah2 dibuatnya...sayang pokok tu... habis pelepahnya dikerjakan

Sari Yusa Ibrahim said...

ha, kan kak anie dah marah.. len kali buat lagik! @#$%^&*!!!

MULAN said...

loorrr... sunggoh tak sopan... ada ke pakat tebas hak orang camtu..

aNIe said...

Sari...tulah...akak ni jarang nak marah...tapi kalau kuang hajor sgt...rasa nak bako je... kita bako je...

--------------

Mulan tulah pasal... tak mintak izin.. tau2 akak kluar dah jadi camtu... geram

sya said...

Kak Ani memang mcm tu dia org.. kalau ko ada pokok pisang kat luar.. bukan takat dia amik daun .. satu pokok tu dia hangkut macam bapak tiri sepupu nenek dia punya

Kaktiny said...

haacccchhhuuummm.... srrooottt... srrooootttt... tak tahan.. tak tahaan.. saya alah bunga.. kalau masuk umah yg penuh bau bunga, alamatnya tak ilang le selsema nih.. huhuhu...

hihihi.

~ yus ~ said...

Adoi kak. Ni mmg betul2 kurang ajor ni. Kalau ya pun nak minta izin lah dulu kan, tu dah di kira mencuri tu..huhu

ainnoraini said...

sabar...sabar kak anie...
ngeri ain...bile kak anie marah mcm ni..hangin satu badan..

mmg kurang hajarrr punye manusia...
kite bako jer kak anie..

secangkir madu merah said...

ha kan mama vogue dah mengamuk..

memanglah diowrang tu jenis tak tau ada adab, amek benda suka hati diowrang, dahlah amek tak reti bagi salam, lepas tu ditinggalkan berselerak lak.. ini lah dia padahnya 1M oppppsss..I'm sorry..

Zaitun said...

Bunga orkid dan bunga raya kak Zai pun selalu kena curi dek india,bila terserempak nak buat sembahyang katanya.

Maya Mayana said...

yana pn pening la duk tmn ni kdg2 tong sampah plastik kita beli besar2 baru tiba2 hilang tanpa dikesan..dah 2,3 kali macam tu...last2 pakai tong racun je letak sampah tu...mcm2 hal diorang ni..ikut suka dia je...

MOKCIK AZWA said...

Adoi kak..dapat jiran cenggini yang rasa nak bakoorr jer tu...heiii tumpang geram sekalikk..

zue said...

assalamualaikum kak anie,
apa2 pokok bunga yg sy tanam akhirnya mati juga..org kata tgn panas.
org india ni mmg kurang ajar..pokok pisang belakang umah sy main tebang je...sy nak tegur takut sbb dia bawak parang.

kak Erna said...

anie..memang sesi lepas geram ni..
he he..memang macam tu sesuka hati je ambik hak orang..jiran akak tu..ada buah mangga..habis diambailnnya mangga muda tu..siap bawak plastik..selamba dia je tak cakap2 pun..

aNIe said...

Hahaha...sya...lepas tu dia jual goreng pisang... buat nasi lemak daun pisang... senang aje hidup diorang ye...orang lain tanam diorang tukang amik...

---------------

Tiny...alamak... alah pada bunga ye... akak memang suka... kat tepi rumah ni ada sepasu bunga melur... kalau sdg berbunga...wangi je bila malam

aNIe said...

Yus...tulah pasal... kalau ada majlis kawin diorang.. ada sembahyang dia kat kuil...memang lah habis pokok2 kelapa dikerjakan...

----------------

ain...kalau akak tau saper yang buat akak bakor rambut dia... hehehe.. seb baik boleh sabor lagik

aNIe said...

SMM... tulah pasal... habis pelepah kelapa tu dibiarkan bersepah ...baran hati akak ni tengok... Memang kuang ajor...!! Org Melaka kata kuang hajau...

--------------

Kak...suka2 je diorang tu ye kak... tak bertanya lagik.. main suka2 je...

aNIe said...

Mayana...tong sampah pun diorang angkut ?...dulu besi tutup lobang depan rumah akak dihangkutnya... balik dari kampung dlm gelap akak melangkah keluar kereta seb baik tak terjerlus dlm lubang...

---------------

Mokcik...boleh tumpang aje... tak salah pun....hehehe... sakit hati orang camtu kan? Macam harta dia...

aNIe said...

Waalaikumsalam zue... orang camtu memang takut nak tegur mana tau tidba2 dia naik hantu... dah ler dia ada parang... baik jgn cari pasal

-----------------

Kak... macam tu punya orang pun ade kan.. tak tau nak mintak... macam diorang je yang tanam

Led said...

paria mmg suka pokok2 camni utk dibuat hiasan.esp, daun pokok mangga...

Anna said...

Kak Anie,
area taman umah saya penuh dgn cik tam..dulu tanam pokok pisang baru nak tinggi paras bahu dah abis kena kejakan..pahtu tanam mangga..daun muda2 pun abis dicuriknya..buah mangga baru berputik2 kecik langsung tak sempat rasa.sakit tol ati.. Sajer dorang ni tau..

iina said...

Nampaklah slang org melaka kak hehehe.. tp mmglah sakit hati kan kak klu org buat sesuka hati jek

Yunus Badawi said...

Sabar kak.

Orang yg sama ke? Berapa kali dia nak kahwin?

Mak Su said...

tak ada sivik

aNIe said...

Led...kalau daun mangga tu amik aje lah...berlambak kat belakang umah akak ... ni ditetaknya pokok kelapa tu...baru nak cantik naiknya pokok tu... paria betul tau

--------------

Anna kurang ajar diorang tu kan... bukan tau menghormati hak orang... seuka2 ati je...

aNIe said...

YB...heheeh... tak taulah...tak nampak orangnya.. ahli jawatankuasa majlis kot... tu yang berkali2 amik daun kelapa tu

---------------

Maksu.. tulah pasal...

Sham said...

memang kuang ajau...kite bakor rumah je dia...!

Izariza said...

kesian kak Ani .. penat2 tanam nak bg cantik ruah ada pulak puak2 tak berapa cerdik ni buat hal .. alahai .. yelah .. ikut kata org kat atas ni .. bakor aje! hehe

Kak anie said...

Kalau lah boleh dibako sham...memang akak dah bako dah orang tu... tapi sekarang ni saper yang buat pun tak tau...

--------------

Iza.. tulah dah cantik2 naiknya pokok tu..dicantasnya... sakit hati betul...

Hati kita yang terbakor...!

sharifah rosidah said...

Anie, India ni memang menyakitkan hati, bukan setakat pokok kelapa, pokok pisang pun ditebang sesuka hati, kalau mintak shidah tak marah, ni tau tau pokok pisang dah hilang.

Sepatutnya benda2 untuk perkahwinan dan bunga2 untuk dia orang sembahyang ni dibeli ni tidak suka curi bunga2 kat rumah orang. Tak kira ugama apa pun kalau nak beribadat tu sepatutnya dibeli bukan dicuri.

kak Anie said...

shidah..tulah pasal...diorang tu menuntut ilmu sesat kot...hahahaha...

Kalau pokok pisang tu lagik diorang suka... dihangkutnya sepokok letak kat depan rumah nanti...kita penat menanam diorang sedap2 je mengangkut

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails