Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Saturday, April 2, 2011

Di Sinilah... Di Rumah Inilah....

Hari ini aku bersiaran dari Melaka...

Dari rumah mertua...

Rumah yang pernah aku duduki selama lebih 20 tahun selepas mendirikan rumahtangga bersama cik abang...

Rumah ini terlalu banyak kenangan .... kenangan manis... dan kenangan yang berbagai-bagai...

Rumah ini juga banyak mengajar aku tentang kehidupan... tentang ragam manusia...

Dan di sini juga tempat aku belajar menjadi isteri pada suamiku dan menantu pada seorang yang bernama  mertua...

Semasa baru berumahtangga dahulu... aku masih terlalu muda.

Masih terlalu banyak yang belum aku ketahui....

Maklumlah aku berkahwin ketika berusia lebih kurang 20 tahun....

Memasak pun tak pandai lagi... apa lagi untuk melayani suami...

Walaupun ramai yang cuba mengelak untuk hidup bersama mertua... tapi aku terpaksa sebumbung dengan mertua sebaik sahaja selesai majlis di rumah ku...

Sejak hari itu... inilah rumahku...

Hidup dengan mertua terlalu banyak cabarannya... tapi selagi kita menganggap bahawa segala leterannya itu adalah cara dia mengajar kita... maka Insyaallah kita dapat menerimanya sebagai suatu ajaran.

Dan... aku bersyukur... kerana banyak yang aku pelajari dari mertua.

Tempat aku belajar memasak... aku sedia dikritik... biarpun gulai pertama yang aku masak... tak terasa seperti gulai yang dia masak... ditertawakan oleh suami kerana gulai ntah apa rasa sampai tak tau nak cakap camaner masa aku bertanya...

'Okay tak bang'

Jawabnya...'Bolehlah belalang....'  sambil tersenyum

Hahahah... masa tu malu weiii.!!!.. Tapi mujur cik abang jenis tak kesah... sedap ke idak ditelannya jugak.

Tapi lama kelamaan semuanya menjadi bertambah baik.

Untuk pandai kita tidak perlu malu... dan kenalah sedia menerima teguran.

Aku juga belajar untuk menjadi ringan tulang. 

Dulu masa belum berkahwin... duduk dengan mak dan ayah... memang manja.  Bukan dimanjakan.  Tapi memanjakan diri sendiri... Hahahahaha....

Kalau duduk rumah mertua... janganlah sesuka hati nak memanjakan diri sendiri.. kerana tugas kita ialah memanjakan suami... Hahahaha  ( Adoyai ayat ni tak boleh tahan... sebab tu lah cik abang aku sampai sekarang manja dengan aku)

Selain dari itu... aku belajar untuk membuat kerja rumah seperti yang dikehendaki mertua...

Kalau melakukan kerja di dapur... tak boleh bising2... lakukan dengan senyap... kalau tak nanti mertua ingat aku 'menghentak henyuk' buat kerja sebab marahkan dia.

Disebabkan tidak mau dianggap begitu... aku melakukan segalanya dgn cermat, senyap dan teliti terutama apa bila melakukan kerja2 di dapur... tapi adik iparku yang perempuan sampai sekarang pun masih ditegur ibunya kerana setiap kali dia ke dapur... bunyi macam orang tengah berperang...

Sampai mertua aku selalu cakap...

'Dia ni kalau kat dapur... satu kampung tau dia yang memasak'

Belajar untuk menjaga makan pakai suami... supaya semuanya diurus dengan sempurna.

Maklumlah... bila duduk dengan mertua... ekor matanya akan melihat setiap ketika bagaimana aku melayan anaknya itu... kalau ada yang tak kena dimatanya dia akan menegur. 

Memang mula-mula dulu hati selalu merajuk bila ditegur...

Tapi bila hati mula berbisik bahawa itulah cara dia mengajar aku ...aku mula boleh menerima tegurannya.

Lama kelamaan... aku jadi serasi bersamanya.  Biarpun dia tidak menunjukkan sayangnya pada aku.. tapi aku tau dia menyayangi aku.

Memang menjadi kebiasaan... tidak semua perkara akan menyenangkan kita ... tetapi apa yang penting kita boleh menerimanya dengan pandangan yang positif... jangan membesarkan perkara yang remeh temeh...

Semasa aku menulis entry ni... aku baru saja menyelesaikan tugas mencari uban mertua.  Aktiviti bersama yang sering aku lakukan tiap kali balik ke Melaka.

Nun di ruang tamu sana... mertua sedang menonton sinetron kegemarannya.  Walaupun sinetron Indonesia bukanlah citarasa ku... tapi tiap kali balik aku akan tekun mendengar dia menceritakan setiap babak2 dalam drama bersiri itu.  Untuk mengambil hatinya ... maka biarpun tak minat... kenalah mendengarnya ... yang kelakarnya mertua akan bercerita secara detail... aku pulak... 'hai lah ibu mertuaku ... bilalah nak abis bercerita ni..'  --> (dalam hati je...)....Hahahaha...

Yelah.. aku melayannya kerana dia tidak ada siapa nak diceritakan... adik ipar aku sentiasa sibuk.  Jadi pada aku yang ada ni lah dia bercerita.

Dan... aku selalu perhatikan... tiap kali aku balik... pada akulah selalu tempat dia meminta belikan ... losyen tangan yang dah berkurangan... kerim dan pencuci mukanya yang dah nak habis.  Minyak rambutnya yang tinggal sedikit... atau minyak wangi 'malaikat subuh'nya yang dah kehabisan.

Bila diminta untuk dibelikan barang2 itu... kadang kala aku rasa seronok... seronok kerana biarpun aku jauh dan jumpa hanya sesekali... tapi aku masih diperlukan...

Semoga hubungan kami akan terus bertambah baik... hingga ke akhir hayat kami...



...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

26 comments:

zino said...

best nya balik kampong....

Marina Monroe said...

Alhamdulillah..pertalian yang baik dgn ibu mertua, inshaAllah, bila dpt menantu nanti gitu lah jua..

Mas said...

Alhamdudillah......
seronok mas baca cerita akak ni....
banyak ilmu yg mas dapat..
betul tu..hidup masa bujang dan berkahwin memang jauh berbeza....menjadikan kita lebih matang.....

aNIe said...

Zino...bila balik kampung... ianya selalu mengimbau kenangan lama...

-----------------

Kak Marina... harap2... anak2 menantu akan mencontohi kita nanti... menganggap segala teguran kita sebagai satu ajaran...

----------------

Mas... masa bujang dan berkahwin banyak bezanya... bila berkahwin... banyak tanggungjawab yang harus dipikul dan banyak hati yang perlu dijaga... bukan nak jaga suami je...hehehe

PINATBATE said...

Semua yg berlaku dlm hidup kita ada hikmahnya. Alhamdulillah berkat kesabaran kak Anie selama ini ibu mertua bertambah sayang..;)

Anonymous said...

eh kak...brp umur mak mertua akak? boleh carik2 uban plak bukan semua rambut dah beruban ker hehehehe ker mertua akak jenis lmbt beruban??? mak mertua saya rmbut dia penuh dah uban klu cabut uban tak tau la tggl apa nnti hehehe....

secangkir madu merah said...

alhamdulillah, seronok baca cerita kesah akak bersama mertua akak.. beruntung akak punya mertua yg mahu menegur...itu tandanya dia sayang kak... lebih baik menegur dari diamkan saja kita berbuat silapkan?

saya punya 4 anak2 lelaki, sudah berangan utk menjadi mertua yg disayangi menantu dan menyayangi menantu2 hehehehee....

kak Erna said...

assalam anie..alhamdulillah..anie berjaya menjadi menantu yang disayangi..
walaupun banyak yang perlu dihadapi..tapi anie tetap tabah..

Zabs said...

Salam Anie,

Atas ketabahan hati, dari
'Bolehlah belalang....'
dah jsadi tukang masak terbilang,
dan jadi menantu tersayang...

sheschocoholic @ leeya said...

salam akak..alahai..baiknya menantu..hehe..kena menuntut byk ilmu duduk dgn mertua dr akak ni..huhu..sbb saya pun kena duk dgn mertua nanti..huhu

Kak Anie said...

Pinatbate... dalam pergaulan antara mertua dan menantu... pasti banyak perkara yang terjadi yang boleh melukakan hati mana2 pihak. Yang penting kita tau dia itu bagai ibu pada kita... dan anggaplah teguran dan leterannya itu umpama ibu kita yang berleter...

------------------

Anon... mertua akak tu dah berumur 70 lebih.. memang rambut dia tak banyak uban... hitam lagik... sebab dia rajin pakai minyak rambut. Tiap kali selepas mandi mesti rambutnya diminyakkan... kadang2 guna minyak zam-zam... kadang2 minyak cap bunga raya..

Kak Anie said...

SMM... Mertua akak tu rajin menegur.. tapi kalau ada orang memang tak tahan sebab ada masanya ia berupa sindiran... tapi akak dah biasa dah dengar tu ... jadi dah lali orang kata...

Alhamdulillah.. bila semakin rapat dia dah boleh menegur secara baik...

Mertua akak tu memang okay... cuma jgn kena hasut dgn yang tak berkenaan je terus jadi KO...hehehe


--------------------

Kak Erna... untuk mengecapi apa yang anie alami sekarang.. terlalu besar pengorbanan dan pahit maung yang terpaksa ditelan... yang penting sabar... pasti ada hikmah disebaliknya

Yunus Badawi said...

Muda kak Anie kahwwin? Emak adampun kahwin masa dia baru berumur 21 tahun. Tua sikit dari kak anie lah eh

Kak Anie said...

YB... hehehe... tu sebab lah anak semua dah besar2 sekarang...hehehe... Ohhh.. mak adam pun lebih kurang umur tu jugak ke? Skrg anak yang sulong umur berapa

kakpah said...

kakpah ni dah terlambat lah nak ikut petua mil rambut tak beruban tu.. jelesnya rambut hitam lagi haha..

Zareda Norman said...
This comment has been removed by the author.
Zareda Norman said...

menantu dan mertua zaman sekasrang ni sgt berbza dengan mennatu mertua dulu dulu kan... zar dengan mertua pun biasa biasa aje.. wpun dia tak tunjukkan tp zar tahu dia sayangkan zar macam zar sygkan dia... hehheh

Anna said...

Kak Anie,
kalau diberi pilihan, mmg x mo dok sekali dgn MIL..sbbnya, mcm org kata dekat bau t**K jauh bau bunga. Tapi tiap kali berpeluang balik ke sana mmg jadik menantu yg sebaik mungkin...ringan tulang sudah semestinya..yg pasti rasa gembira sbb tiap kali dia dgr kami nak balik dia sgt teruja..saya cuma nak dia tau, saya dah jadi isteri pada anak dia sebaik2 yg mungkin..

Kak Anie said...

Hehehe... Kak Pah.. memang pun ramai yang sebaya dengan dia tak banyak rambut hitam lagik.. tapi MIL tu.. masa dicari ubannya... masih banyak lagi anak2 rambut hitam yang tumbuh... rambutnya tak jarang pun ... sbab tak banyak yang gugur.

--------------

Zar... rasanya menantu dan mertua zaman sekarang mereka lebih terbuka... kalau dpt mertua yang sporting siap boleh ajak shopping2 lagik...

Yang penting... kita tau dia sayangkan kita... dan begitu juga kita...

-----------------

Anna... akak ni sejak jadi mertua... akak takmo menjadi mertua yang cerewet... asalkan dia tau menjaga hati akak... tau pula menjaga hati2 mereka yang disekeliling dia... serta menjaga anak akak dgn baik itu sudah Alhamdulillah...

pB said...

rambut pB dah pun beruban ...

seronok baca pengalaman hidup kak anie

RashAtie said...

best nye balik kg....setiap kehidupan mesti ada suka n duka...

Alina... said...

bestnyer bc entry nii.....

Mayana said...

hai anie duduk dgn mertua ni memang kena byk bersabar...bak kata org pedih telinga dgn leteran ibu bisa lg dgar leteran mertua...kena cukup2 kuat...alhamdulillah awak dah berjaya menambat hati mentua :)

Led said...

walaupun saya membujang 44 hari, saya perlu memanjakan isteri saya setiap weekend....

Kak Anie said...

PB... kalau nak cerita... ceritanya boleh jadi sebuah novel...heheh

---------------

Atie.. kalau kita rasa apa yang kita alama amat teruk... tapi pasti diluar sana ada orang yang menjalani kehidupan yang lebih teruk dari kita...

---------------

Kak Anie said...

Alina... segalanya itu adalah liku liku dan rempah ratus kehidupan

--------------

Mayana... betul tu... duduk dengan mertua dan ipar duai... tahap kesabaran mestilah ditahap maksima...

---------------

Led.... hehehe... seronok dgr orang memanjakan isteri...hehehe

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails