Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, February 9, 2011

Nasihat Dari Pakar Kecantikan....




Beberapa minggu sebelum anakku Munir bergelar suami orang...

Semasa anak daraku Ude berbual dengan ku...

'Bu...ni abang dah kawinkan... ibu tengoklah nanti ... mesti orang yang kat Melaka sibuk dengan Ude pulak...'

'Sibuk apa...?'


'Yelah...mesti semua sibuk nak tanya...Ude kau bila lagik?... Ude dah ada pakwe tak?...'

'Ohh... sibuk dengan soalan cepumas le tu...'

'Ye le....'

Memang betul tekaan Ude...

Semasa majlis semua dah selesai Sabtu lepas... dan ketika kami semua sedang minum pagi di rumah neneknya...

Neneknya sudah mula bertanya... bukan neneknya aje... nenek sedaranya yang dipanggil Nek Busu pun sibuk bertanya...

'Ude... kau bila lagik?'

'Alah nek...biar dululah... Ude nak kerja dulu...kumpul duit...nak pergi jenjalan '

'Asyik nak kumpul duit je nanti... bila nak kawin... umur kau dah berapa dah nanti..'

'Alah biarlah.. perempuan sekarang kawin lambat pun tak pe...'

Lalu aku menyampuk...

'Busu...dia takde boipren lagiklah... Busu ada sesiapa rekemenkan le...'


'Kau belum ada boipren ke?'

Mertua aku ngan Busu terus ketawa...

'Mana nak ade boipren... kau tu cuba le melawa sikit... '

'Kau  pakailah cantik2 sikit... ni tak... asyik2 pakai t-shirt hitam je... tudung tu pi lah beli warna lain... nenek tengok... asyik2 tudung hitam... putih... '

Nenek Busunya yang berada di kerusi sebelah kanan dia pulak menyampuk...

'Ya... pergi kerja tu mekap2 lah sikit....'

'Pakai eye shadow... lipstik sikit... baru ler cantik....' mertua aku yang di sebelah kiri dia pulak bersuara...

'Tu badan pi diet sikit... malam2 jangan makan...kalau nak makan sebelum pukul lapan makan...'

Ude yang duduk ditengah2 hanya ketawa...sesekali menyampuk...

'Yeler nek....adoyai....'

'Kena kuruskan sikit badan... nasik tu jangan makan bebanyak...sesenduk je...makan lauk lebih...'

'Kau ni cantik...bukan tak cantik...kalau kurus lagik memang cantik...'

'Tu muka tu... pergi le sental... biar hilang hitam2 kat muka tu...'

Masa ni aku dah tak tahan... mengekek2 aku ketawa... sebab memang aku selalu aje bising ngan Ude.. ajak dia pi facial... tapi langsung dia tak layan...

'Yelah nek... alahai nenek dengan nek busu ni nanti Ude datang sini kene pakai ear plug lah...'

Giliran nenek2nya pulak ketawa...

Mak sedara yang berada di ruang tamu pun tergelak... lalu aku cakap kat adik ipar aku...

'Ude tengah dengar nasihat  dari pakar kecantikan... ceramah free lagik...'

Masa ni semua kat dapur dah ketawa....








...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

17 comments:

sya said...

Tu sebab aku tak kuasa nak tanya Ude bila lagik.. bila ... bila.. nanti budak tu sakit telinga nanti

Zaitun said...

Orang tua biasalah takut cucu tak ada orang meminang kalau tak bergaya.

secangkir madu merah said...

beruntungnya ude ada nenek2 yg prihatin ....

saya tumpang ketawa...hahahha...

MOKCIK AZWA said...

Kak anie,

Esok2 kalau tiba2 Ude mula melawa, tahu la tu dah ada pakwe hehehe

~ yus ~ said...

hahahaha, dapat nasihat pakar kecantikan free ye kak..

Takpe kak, nanti sampai juga jodoh Ude tu, betul tak? Kita doa yang terbaik saja untuk anak-anak ye tak?

aNIe said...

Sya...memang pun... dia tak kuasa nak layan... masuk telinga kiri kluar telinga kanan...

-----------------

Kak Zai...tulah... yg jadi camtu sebab sepupu2 perempuan yang sebaya ngan dia semua dah kahwin dah.. dah ada anak pun

-----------------

aNIe said...

SMM... mau tak ketawa.. paling suka bila mertua kata...'muka tu pergi sental' Hahaha... orang kampung cakap pun style kampung

-----------------

Azwa... tulah... bila dia dah pakai baju warna warni... dah lain sikit gaya dia.. mesti ada apa2 tu...

aNIe said...

Yus... betul tu... akak doakan yang terbaik untuk dia.. yang penting dia dpt suami yang baik boleh membimbing dia dunia dan akhirat....

Ameen...

kak Erna said...

anie..he he..beruntung ude..ada nenek dan mak sedara yang prihatin..
ikutkan aje ude..nanti bila balik melaka..pakai lawa2..mekap cantik2.baru dia orang terpegun gitu..

Ila said...

kena tahan telinga jelah ude tu...ila dah pernah lalaui saat itu...hehehe

iina said...

Takpe kak.. saya setia menanti kad jemputan kawin ude hehehe ;)

MULAN said...

ude tu macam kolej student je lagi.. cute.. toksah layan la..

nnti dah kawin org sibuk tanya "bilo ko nak beranak?"

ude..!!! kawin nnti jgn lupa jemput ini mokcik tau..!!

Sari Yusa Ibrahim said...

Hahaha... ada tauliah tak pakar kecantikan tu? sy pun naklah, free consultant tu..

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Anie... sebab ini antara blog kegemaran sudi2kanlah ambil award di blog saya, ya.

Kak Anie said...

Kak...tulah.. nenek dia tu memang sayang kat dia...sebab dulu masa kecik2 siap tidur ngan nenek lagi... tu sebab nenek dia slalu kata... sementara aku ada umur ni kawin le...

---------------------

ila...hahaha... memang tahan telinga je tu...

--------------------

iina... tolong doakan jodoh dia dgn jejaka yang bersesuaian boleh membimbing dia dunia dan akhirat serta boleh menjaga dia nanti... biar elok pegangan agamanya

aNIe said...

Mulan...hahaha... tu sebab dia takde pakwe lagik...dia rasa dia muda lagik... lebih2 lagi kalau pergi kedai ke doktor ke diorang ingat dia student... kembang kempis idung dia

----------------

Sari... baik jgn... pakar kecantikan tu takde cop sirim... dah expired...hahahah...jahatnya akuuu!!

Dan terima kasih sudi bagi award kat akak... nanti akak pi amik

sharifah rosidah said...

sebenarnya kan Nurul belum sampai jodoh. bukan sbb tak mekap ke, gemok ke semuanya tak jadi masalah kalau dah orang dah suka,percayalah ada jodoh dia nanti.

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails