Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, February 1, 2011

Jalan Jalan di Sarawak...

Masih lagi berkisar tentang perjalanan di Sarawak...

Sebenarnya aku ingin mengabadikan perjalanan kami di dalam blog ni...untuk dijadikan kenangan...

Tapi hari ini... aku berhenti sekejap bercerita tentang majlis persandingan di sana...

Nak bercerita tentang jalan2 di Sarawak...

Disebabkan kami ke sana kerana menghadiri  majlis dan dengan segala perkara yang berlaku maka hari untuk kami bershopping2 ... makan2... dan melihat tempat orang begitu terhad.

Hari pertama datang... kami tak ke mana2...cuma malam tu kami menjamu selera di kedai yang berdekatan... satu pengalaman yang membuatkan kami serik untuk pergi makan beramai2... walaupun apa yang kami 'order' cuma makanan biasa yang tak sampai 20 orang kami membayar lebih dari RM250...

Hari kedua iaitu Sabtu malam... kami sibuk berulang alik ke Hospital...

Dan hari ketiga petang Ahad kami semua ke Waterfront.... mencari berbagai barangan untuk dibawa pulang.








Yang menjadi pemandu pelancong kami ialah Ude... sebab dia pernah ke Kuching sebanyak 2 kali...

Dari Waterfront... kami menaiki perahu penambang ke Kampong Boyan utk membeli kek lapis Dayang Salha yang terkenal tu...




Menaiki perahu penambang adalah satu pengalaman yang menakutkan aku... maklumlah aku tak tau berenang...

Air sungai yang keroh mengimbau kenangan dan ketakutan aku tatkala terjatuh dalam perigi di masa usia aku masih 5 tahun...

Muka aku pun tak dpt nak senyum lagik dah... perahu yang tak stabil ketika kami duduk di dalamnya membuatkan aku terjerit pekik...hahahhaa... macam bebudak betol...!!



Sewaktu perahu itu meluncur ke seberang memang riuhlah jerit pekik kami...nasib baik tak sampai 5 minit dah sampai ke seberang...

Adik2 ipar dan biras aku sibuk merasa dan membeli kek lapis... cuma aku je yang tak membeli...sebab kek lapis kat rumah ni kalau ade pun berbulan2 tak dimakan...






Kemudian mereka berhenti membeli ikan terubuk asin... kecuali aku...sebab masih ada stok di rumah.



Sekembali  dari Kampung Boyan... aku dan Ude serta anak2 menapak jauh untuk ke tempat meletak kereta.  Ude menyuruh aku menunggu dia di tempat perahu kami berlabuh... tapi aku berkeras untuk berjalan kaki... kerana aku ingin menikmati keindahan  pemandangan di Waterfront pada waktu malam.



Memang berbaloi...cuma sayang kamera aku tak berapa cantik ketika merakamkan keindahan malam itu.

Balik dari Waterfront... Sya & Watie sudah menanti di Homestay untuk membawa kami menikmati  Mi Kolok.




Gambar mi kolok yg diambil dari google image...



Mi Kolok memang best... aku makan mi kolok special...dengan sup tulang... ditambah dgn cili kicapnya memang superb...!! Tapi sayang aku terlupa nak ambil gambar...dah selesai makan baru teringat...hehehe

Kalau ke Sarawak lagi pasti aku ingin makan mi kolok lagik... Terima kasih Watie kerana membawa kami ke gerai Mi Kolok yang sedap...



.


...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

16 comments:

JAI said...

Wahh..Mee Kolok..rindulah nak makan..hehe..Anak akak kawin dengan orang mana ek? Kut-kut tempias kat sedare jai ker..hehe.

Ramai kat sedare kat area kampung lintang,Petra Jaya pun ada area satok pun ada..uihhh..ramailah sedare kat sana sebab keluarga sebelah bapak jai orang kuching ..

aNIe said...

Jai...menantu akak tinggal kat Jalan Astana kot... Jai memang orang Kuching ke? Yelah...manalah tau ade tempias2 kan...

Tapi pergi tak puaslah Jai...kawan akak masak buah dabe pun tak dpt makan...Umai adalah diorang bekalkan...memang sedap...

zino said...

kenapa zino pergi dulu tak jumpa mee kolok hehe

cikceriacorner said...

kak anie..

bestnye..mee kolok best..kek lapis sarawak best..akak beli kek lapis kat dayang salha ye..

akak makan umai x?umai pon best..

uncle zino..mee kolok best..ada kat waterfront tu..heheh

Zaitun said...

Masa hubby kak Zai pergi tempohari dia beli kek Sarawak Mira tapi sedap juga.

ilahjy said...

bestnya tgok kak nai anak beranak berjalan wpun tak de cik abg.dan mak mentua..
masa ilah tinggal kat seri aman thn 94-97 dulu mee kolok adalah makanan yg tak boleh lepas kalu p bandar sri aman setiap minggu...jarak kem pakit dgn bandar s.aman 10 km kak ani. kalu ke kuching pula 2jam lebih..tapi kalu dpt turun kuching sekali sekala habis duit beratus..ada jer nak beli hehehe..
ilah pernah melihat DENAK AIR DI sungai sri aman sebanyak 3 kali. sedangkan penduduk nya ada yg belom lihat fenomena alam tuu.. kak ani tau apa tu denak? air pasang cara tiba2 dia dtg berombak besar mcm ombak laut. ganas boleh tumbang kapal kecil.. air sungai dari cetek jadi penuh melimpah secara tiba2 selepas denak tu lalu ... best duk s.aman..sarikei ilah p 2 jam juga di sri aman. pastu ke sibu naik feri.. la ni dah ada jambatan dah...maaf pjg lak cetusan hati ni kak anie cyg...

kak Erna said...

anie..memang di serawak aje ke ada me kolok ni.tak de orang lain pandai buat..jauh sangat nak makan mee kolok..kena pi serawak pulak..he he..

kak ina kl (1) said...

bestnya dapat gi jejalan kat sarawak.makan pulak mee kolok.sya pun pergi gak ek..tentu best gi jejalan reramai

Yunus Badawi said...

Kalau tak biasa mmg menakutkan juga nak naik perahu tambang tu. Mula2 saya sampai Sarawak pada tahun 1985 tambangnya cuma 10 sen. Org letakkan aje duit tambang kat tempat duduk sebelum mereka turun. Kami yg tak tahu berapa harga tambang ni bagi seringgit kpd org perahu tu hehehe

Yunus Badawi said...

Nape kak Anie tak beli terubuk masin tu dan jual kat sini? Boleh buat bisnes.

aNIe said...

Zino... anie pi makan mee kolok tu dibawa oleh kawan sya... orang kata kita kena pandai cari yang halal...sebab ramai juga yang berniaga mee kolok tak halal di sana...

Kena pergi balik ke Kuching cari mi kolok tu zino...

-------------------

cikceria... memang Umai sedap giler... sya siap bawakkan balik umai untuk akak... simpan dlm peti ais... berebut2 makan dengan anak2..siap bebudak tu suruh cari resepi umai kat internet...hehehe

aNIe said...

Kak Zai...masa anak anie tunang ari tu... di tempah kek sarawak yang biasa ditempah keluarganya...memang sedap...

Masa beli kek dayang salhah tu ada jugak anak sedara yang komplen tak sesedap kek masa majlis tunang tu...

----------------

Alamak Ilah...kalaulah denak air tu datang masa akak dlm perahu tu mau akak menjerit takut...hahaha

Seronok kan ilah... dpt pengalaman baru di tempat orang...pengalaman yang tidak kita dapati di negeri orang...

aNIe said...

Kak...mi kolok ni buat dia leceh.. anie tak pandai...tapi sya dah bagi anie resepi mi kolok...mi tu cuma ada kat sarawak je kot...hehehe...jadi kenalah pi sarawak nanti

---------------

ina...memang best...cuma tak puas jenjalan sebab banyak hal yang terjadi masa kat sana... nanti nak ajak sya pergi lagi kot.. sebab tak dpt rasa makanan mereka kat sana... macam terkilan je...

aNIe said...

YB...memang takut masa naik tu...olang aling perahu tu...yang kat dlm perahu mula tak tentu arah bila perahu tak stabil...sampai pendayung sampan tu kena tenangkan kitorang... adoyai... kelakar betul...

Adik ipar anie sampai takut nak naik...sampai seberang bepeluh2 dia...hahaha

Murahnya tambang masa tu...sekarang rasanya 50sen je....

Terubuk asin tu malas nak beli sebab adik ipar yang lain dah beli banyak barang...takut overload luggage yang ditempah...

Nieda said...

SAya punn beli kek lapis Dayang Salha. Sedap dan menepati selera kami sekeluarga. Tak berapa manis.Yg bestnya dpt percuma 1 bila beli 10 biji kek lapis darinya.

Nieda said...

SAya punn beli kek lapis Dayang Salha. Sedap dan menepati selera kami sekeluarga. Tak berapa manis.Yg bestnya dpt percuma 1 bila beli 10 biji kek lapis darinya.

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails