Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Friday, January 7, 2011

Bangun...!! Bangun...!! Budak Nak Sekolah...!!

Tadi aku pergi blog kak Erna... baca tentang kisah Hero Bongsu dia tak boleh nak tidur waktu pertama kali nak mula sekolah hari tu...

Tapi berlainan pulak dengan suasana kat rumah aku...

Yang takut tak terjaga adalah aku... maklumlah dah lama cuti... kalau bangun subuh... selalunya 6.40pg..

Masa hari Ahad malam tu... nasib baik cik abang aku ada... jadi taklah aku bimbang sangat sebab mata aku ni bila cik abang ade memang senang aje terjaganya...

Tapi hari Isnin cik abang dah balik Melaka... tinggallah aku 3 beranak tidur kat depan ruang tamu ni...

Seperti selalu... aku memang sukar untuk tidur awal... nanti baring kat atas tilam... depan TV... aku golek kiri... golek kanan...mata tak leh pejam.

Jadi aku mengadaplah komputer...sampai hampir waktu tidur aku seperti biasa...iaitu jam 1 lebih...

Sebelum tidur... aku pastikan kedua-dua hp aku dipasangkan alarm...

Langkah kedua... kena letak hp jauh2... kalau letak di sebelah aku... dah tentu tangan ni merayap pi padamkan...

Kemudian...bila mata dah kelat... si kecik & abangnya dah pun lena... aku pun merangkak ke tempat tidur ku...

Sebelum meletakkan kepala ke atas bantal... aku terus tepuk bantal...

'Besok nak bangun... jam 6.15pg...' 

Pesan kat bantal tu... tepuk berkali2...

Kemudian... tarik pulak cuping telinga...

'Besok aku nak bangun jam 6.30pg'

Tarik cuping telinga berkali-kali...

Ntah...aku lupa dari mana aku dapat petua tu...aku dah lupa... orang kata sebelum tidur tarik cuping telinga dan pesan jam berapa kena bangun...tapi memang berkesan...cubalah...

Hehehe...

Itulah susahnya jadi surirumah ni... lebih2 lagi bila cik abang takde kat rumah...

Kalau ibu2 yang bekerja memang mereka dah terbiasa bangun lebih awal... jadi masalah terlewat bangun untuk anak ke sekolah tak ada...

Selalunya selepas seminggu dah jadi biasa balik dah...semua jadual atau rutin pagi dah teratur....



...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

21 comments:

Kak Ezza@makcik blogger said...

sama lah kita kat sini, hp sampai dua set kan alarm, pakai tone yang bunyi memekak kan telinga tu. Tapi saya selalu set kan satu hp alarm nya pkl 5.30 pagi yang satu lagi jam 6 pagi..hambik ko...rasa nya tikus pun geleng kepala..hahaha

iina said...

Kak Anie.. kalau tepuk bantal tuh selalu gak buat.. tapi bila tarik cuping telinga tuh hehehe tak pernah lak dgr.. saya pun set 2 jam alarm.. selalunya akan set 4 jam yg beza 15min.. senang.. kalau dah bunyi 1.. tertutup.. ada lagi 3 alarm bunyi kendian.. ;)

Lady Lavender said...

first time jgk dengar tarik cuping telinga heehe...boleh try jgk la kalo camni..

Zareda Norman said...

tepuk bantal dan tarik cuping telinga? memang betul kot sebab itu antara ciri ciri kuasa minda

sya said...

Isk ko patut tido ngan aku.. tak perlukan jam loceng, mata aku 5.30 aje otomatik terbukak.. atau panggilan nak ke toilet. Jarang sekali aku terlajak walaupun tido 3 pagi

aNIe said...

Ezzah... tikus kalau dengar... larik tutup telinga.. bingit... lebih2 lagi kalau liat nak bangun... lagiklah alarm tu memekak...hahaha

--------------------

iina... hahaha.. tu lagi hebat... 5 sekali... tapi kalau sejuk2 memang sedap tidor...

--------------------

aNIe said...

Lady lavender... akak teringat... tu petua ustaz tempat fareez belajar.. dia yang cakap camtu... tapi betul tau... memang terjaga masa yang dijanjikan

-------------------

Zar... bolehlah buat eksperimen... hehehe

-----------------

Sya...tu ler sebab aku cakap... mak yang bekerja memang senang bangun pagi sebab cuti sekolah pun dia kena bangun awal untuk kerja...

~ yus ~ said...

ekekek..lawaklah akak ni. Saya pula memang senang bangun pagi. SRD kata saya alarm kat rumah ni. Takde masalah nak bgn. Kalau SRD outstation pun, dia pesan saya suruh call dia kejutkan bgn pagi.

Tak tahu kenapa, walaupun tidur lewat, pukul 5.30-6.15, mata saya memang terjaga..:D

nur said...

wah.. belajar petua baru kat sini.. heheh
ALL IN ONE

Sari Yusa Ibrahim said...

isk3! Konpius2...

tepuk bantal nak bangun 6.15
tarik cuping telinga nak bangun 6.30... haishhh!

ChentaHati said...

kak Anie... jom join GA ni http://biqque.blogspot.com/2010/12/i-love-click-my-best-travel-picture.html...

kak Erna said...

anie..he he..akak pun konpius.sama macam sari
.tarik telinga dengan tepuk bantal..waktunya berbeza..he he..agak2 mana yang berjaya membangunkan anie..tarik telinga ke..tepuk bantal..he he..

KAKTINY said...

sama ngan iina.. kaedah tepuk bantak tu mmg biasa dipraktikkan.. bab tarik cuping telinga tu.. kehkehkeh... first time plak tau nih.. hiihi..

bab bangun ni.. tiny ada 5 alarm..
1) alarm jam azan.
2) alarm tepon sendiri.
3) alarm tepon cik abang.
4) alarm jam loceng.
5) alarm jam loceng maid.

.. tapi, ada ketika (pernah le terkena.. kuikuikui)... semua alarm bunyi dgn nyaringnya, tapi HAMPEH.. sapa pon tak terjaga... buleh gak terlajak terbabas.. adoiiihaaaiiii... hahahahaaa...

Led said...

biasa kibas tilam dgn selimut sambil selawat utk setiap libasan.

Kak Anie said...

Yus...senanglah camtu... akak kalau dah lama bebudak bersekolah dah okay dah lepas tu... memula je ni

Liat sket

-----------------

nur...hehehe...petua bangun pagi... utk mak orang

-----------------

Sari Yusa... kena buat dua.. kalau terkejut 6.15 pastu tidur balik... 6.30 boleh terjaga...hahaha

-----------------

Kak erna... amik dua masa.. kalau yang awal terjaga pastu lelap balik ada backup ke dua...

----------------

Kak Anie said...

CH... wah!! ada giveaway ke? Nanti akak pergi tengok ye mana tau ade rezeki...

-------------------

Tiny... yang kalau tak terkejut kalau semua berbunyik tu... dah sah2 kalau bom pun tak bangun...hahaha

-------------------

Led.. tu satu petua yang bagus jugak tu...

zino said...

hazwan 5.30 dah bangun..

zany said...

kalau pasang alarm gara2 nak kejutkan kita ni, rasanya jiran sebelah pun dah naik menyampah. bayangkanlah ada 3 hdphone semua alarm disetkan on jam 6 lebih. Lagu macam-macam, cari yang paling rancak!
kalau pasang beethoven kang bertambah lenalah pulak.

Ezad said...

ha.. betul tu
pesan kat bantal, suruh kejutan masa kita nak bangun..

:)

Zaitun said...

Kak Zai pun amalkan tepuk bantal petua dari arwah mak,berkesan.

Bangun pagi pukul 5.30 tapi golek2 dulu 6.00 tepat baru bangun betul2 hehehe...

aNIe said...

Zino...awalnya dia bangun...bagus macam tu... tak susah nak kejutkan...

---------------

Zany...hahaha... memang kena yang bingit telinga...kalau tak nanti tak terjaga

---------------

ezad...bantal memang tak pernah memungkiri janjikan...

---------------

Kak Zai...anie cukup takut bab golek2 tu...sebab anie mesti tergolek lepas tu...hahahaha

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails